Wennen aan bitje.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StefenFrens

Wennen aan bitje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 09:59

Mijn merrie is nu bijna 2,5 en ik wil haar graag gaan leren wennen
aan het bit.

Dus af en toe hoofdstelletje om en wat wandelen en heel af en toe aan het halster longeren,
terwijl ze het bitje in heeft, zonder dat er druk op komt.

Nu is mijn vraag of dit kwaad kan??
Op stal wordt het namelijk afgeraden.

Carmy81

Re: Wennen aan bitje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:01

Volgens mij kan het geen kwaad, jong geleerd is oud gedaan.
Als je haar maar eerlijk behandeld. Longeerlijn aan het halster of kaptoom klikken ipv aan het bitje.
Succes !!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:02

Waarom wordt het afgeraden?
Het lijkt mij geen kwaad kunnen. Zolang je er maar niet teveel druk op zet.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:05

Ik zou zelf geen haast maken, maar liever wat later beginnen, zodat je vanaf dat moment met een duidelijk plan kunt doorwerken naar het rijden onder het zadel. Het 'beetje wandelen' voegt m.i. wel wat toe, maar alleen als het deel uitmaakt van een een gestructureerd opleren. Doorrijden wat mij betreft pas met 6 jaar als alle groeischijven gesloten zijn, dus ik zou rond 3,5 beginnen met gymnastiserend grondwerken. Met 2,5 lijkt het me verstandig om nog niet beginnen met longeren, dat is een vrij zware belasting. Ook is de concentratieboog vaak nog kort, wat dat betreft zijn paarden al snel 'overloaded' als je op deze leeftijd al veel dingen tegelijk wilt doen als én wennen aan bit én wandelen buiten waar je ook nog eens onverwachte situaties tegen komt waar je paard nog niet aan gewend is. Ik zou rond deze leeftijd meer aandacht besteden aan het gewoon worden in de omgang en 'vreemde voorwerpen', en het werken aan de verhoudingen. :)

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:53

Broccoli schreef:
Waarom wordt het afgeraden?
Het lijkt mij geen kwaad kunnen. Zolang je er maar niet teveel druk op zet.

hier ben ik het mee eens, gewoon eerlijk en rustig aan de slag met je paardje, niet teveel vragen en goed luisteren naar hem.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:54

Dat kan geen kwaad, zo lang het maar rustig en respectvol gebeurd. Het lijkt mij voor het paard ook fijner om geleidelijk aan aan nieuwe dingen te wennen. Wanneer dit op een rustige manier gebeurt, zal de associatie met bit denk ik ook positiever zijn dan dat het met 3 jaar snel moet gelijktijdig met andere indrukken.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 12:12

Dankjulliewel

Het wordt bij ons afgeraden omdat ze er niet beter van schijnt te worden om nu al teveel druk op haar lichaam te krijgen..
Maar daarom wil ik haar ook enkel en alleen laten wennen zonder druk.
Elanor, wat bedoel je met een duidelijk plan?
Hoezo zou het laten wennen aan een bitje af en toe momenteel niets opleveren??
Jong geleerd speelenderwijs, is toch zeker oud gedaan?
Of zie ik dat verkeerd?

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:53

Ik ben het helemaal met je eens hoor TS.
Gewoon bitje in doen, maar het niet gebruiken.
Zoals Sorbetje net ook zei, beter in fases dan straks ineens alles tegelijk :D

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:09

Carmy81 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens hoor TS.
Gewoon bitje in doen, maar het niet gebruiken.
Zoals Sorbetje net ook zei, beter in fases dan straks ineens alles tegelijk :D

Thanks!! :D

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:15

Mijn merrie is ook bijna 2,5 en doe ik ook af en toe spelenderwijs een bitje in. Ik laat haar ook spelenderwijs wennen aan een dekje, deken en peesbeschermer. Als je het spelenderwijs doet, komt er ook geen druk en spanning. Mijn paardje vind het allemaal prima. Verder laat ik haar gewoon met rust.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 13:52

Helma_Amber schreef:
Mijn merrie is ook bijna 2,5 en doe ik ook af en toe spelenderwijs een bitje in. Ik laat haar ook spelenderwijs wennen aan een dekje, deken en peesbeschermer. Als je het spelenderwijs doet, komt er ook geen druk en spanning. Mijn paardje vind het allemaal prima. Verder laat ik haar gewoon met rust.

Zo doe ik het momenteel dus ook en gaat allemaal prima.
Alleen het bitje was ik dus nog niet over uit. ;)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:28

Aan een bitje wennen kan wel, maar ik zou nog niet longeren. Dat is vrij belastend en dat kan een jong paard nog niet hebben.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 21-09-11 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie en quote van verwijderde post verwijderd.

vickersss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:25

het kan echt geen kwaad hoor zolang je het bij een beedje wandelen houd
en gewoon niet te veel vraagt :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:18

TS je kan nu gewoon lekker rustig aan doen en af en toe een bitje in hangen. Eventueel een halster erover zodat je aan het halster vast hebt zodat er geen druk op het bit komt :) En andere leuke dingen. Op een gegeven moment kan je er zelfs misschien wel op zitten zonder zadel. Iemand houd je paard vast en dan in halt erop en er weer af. Zodat ie aan je gewicht gaat wennen gewoon doen dat helpt veel bij het inrijden ;) Succes!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 21-09-11 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie en quote van verwijderde post verwijderd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:32

2,5? Dat paard hoort nog zeker een jaar in de opfok joh...
Het is nog maar een baby.
Wat je stalgenoten bedoelen met te veel druk, is makkelijk uit te leggen.
Ga jij maar eens hele kleine rondjes rennen. Best belastend he? Stel je nu voor dat je botten nog niet volgroeid zijn. Wat levert dat op? Slijtage. Longeren is op deze leeftijd uit den boze. Tenminste ik neem aan de je wilt dat ze op haar 15e nog een aantal jaar meekan en nog niet kapot is?

Zoals al gezegd, je paard is nog niet volgroeid. Erop zitten, longeren, dat moet je nog allemaal niet willen. Lekker dag en nacht met een groep andere paarden op het land, dat is wat zo'n paard nodig heeft.
Wandelen en poetsen kun je natuurlijk wel doen. Als je er maar rekening mee houd dat ze zich nog niet al te lang kunnen concentreren. Dus een half uurtje is nu al meer dan voldoende. :j

Succes!

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 22:00

Gypsy schreef:
2,5? Dat paard hoort nog zeker een jaar in de opfok joh...
Het is nog maar een baby.
Wat je stalgenoten bedoelen met te veel druk, is makkelijk uit te leggen.
Ga jij maar eens hele kleine rondjes rennen. Best belastend he? Stel je nu voor dat je botten nog niet volgroeid zijn. Wat levert dat op? Slijtage. Longeren is op deze leeftijd uit den boze. Tenminste ik neem aan de je wilt dat ze op haar 15e nog een aantal jaar meekan en nog niet kapot is?

Zoals al gezegd, je paard is nog niet volgroeid. Erop zitten, longeren, dat moet je nog allemaal niet willen. Lekker dag en nacht met een groep andere paarden op het land, dat is wat zo'n paard nodig heeft.
Wandelen en poetsen kun je natuurlijk wel doen. Als je er maar rekening mee houd dat ze zich nog niet al te lang kunnen concentreren. Dus een half uurtje is nu al meer dan voldoende. :j

Succes!

Ze komt ook dagelijk buiten met andere jonge paarden hoor en ze wordt genoeg ontzien.
Mijn stalgenoten doelen niet op het longeren en dat weet ik zelf ook, dat dat nu nog te belastend is.
Geregeld echter een beetje oefenen met bepaalde zaken is ook nu al zeker geen overbodige luxe.
Alleen het bit, daar doelde ik op. ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:16

StefenFrens schreef:
Elanor, wat bedoel je met een duidelijk plan?
Hoezo zou het laten wennen aan een bitje af en toe momenteel niets opleveren??
Jong geleerd speelenderwijs, is toch zeker oud gedaan?
Of zie ik dat verkeerd?

Nu ja, je kúnt een veulen ook al even een bit in doen om te 'spelenderwijs te laten wennen'. Ik bedoel dat ik het stapje 'bit' pas zou introduceren als je wat dichter bij het moment zit dat je echt wilt gaan inrijden. Ik zeg niet dat je per se iets fout doet, maar het heeft m.i. gewoon geen meerwaarde om het bit zo vroeg te introduceren. Voor de leeftijd waarop ze nu is, zijn er andere stappen die m.i. logischer zijn de chronologie van de opleiding tot rijpaard (dat bedoel ik met 'plan') en waar je veel concreter profijt van hebt. :)