Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Helma_Amber schreef:Mijn merrie is ook bijna 2,5 en doe ik ook af en toe spelenderwijs een bitje in. Ik laat haar ook spelenderwijs wennen aan een dekje, deken en peesbeschermer. Als je het spelenderwijs doet, komt er ook geen druk en spanning. Mijn paardje vind het allemaal prima. Verder laat ik haar gewoon met rust.
En andere leuke dingen. Op een gegeven moment kan je er zelfs misschien wel op zitten zonder zadel. Iemand houd je paard vast en dan in halt erop en er weer af. Zodat ie aan je gewicht gaat wennen gewoon doen dat helpt veel bij het inrijden
Succes! 
Gypsy schreef:2,5? Dat paard hoort nog zeker een jaar in de opfok joh...
Het is nog maar een baby.
Wat je stalgenoten bedoelen met te veel druk, is makkelijk uit te leggen.
Ga jij maar eens hele kleine rondjes rennen. Best belastend he? Stel je nu voor dat je botten nog niet volgroeid zijn. Wat levert dat op? Slijtage. Longeren is op deze leeftijd uit den boze. Tenminste ik neem aan de je wilt dat ze op haar 15e nog een aantal jaar meekan en nog niet kapot is?
Zoals al gezegd, je paard is nog niet volgroeid. Erop zitten, longeren, dat moet je nog allemaal niet willen. Lekker dag en nacht met een groep andere paarden op het land, dat is wat zo'n paard nodig heeft.
Wandelen en poetsen kun je natuurlijk wel doen. Als je er maar rekening mee houd dat ze zich nog niet al te lang kunnen concentreren. Dus een half uurtje is nu al meer dan voldoende.
Succes!
StefenFrens schreef:Elanor, wat bedoel je met een duidelijk plan?
Hoezo zou het laten wennen aan een bitje af en toe momenteel niets opleveren??
Jong geleerd speelenderwijs, is toch zeker oud gedaan?
Of zie ik dat verkeerd?