Welk (merk) zadel is geschikt voor mijn pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shetties

Welk (merk) zadel is geschikt voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 22:44

Ik ben voor mijn haflinger op zoek naar een ander zadel :)

Ik hoop dat ik het kan over brengen dat het nog wel te begrijpen is :+

Ik heb mijn haflinger gekocht op 3 jarig leeftijd, ingereden op 3,5 jarige leeftijd.
Toen reed ik met een wintec 2000 vzh met witte boom. Hier liep ze goed mee.
Na een half jaartje ben ik overgestapt naar een Wintec 500, tevens met witte boom.
Dit is door een zadelmaker er in gezet en die heeft bevestigd dat het goed lag.

Het ging de hele tijd goed, ze liep beter onder de 500 dan onder de 2000, dus dat was fijn!
Ik heb nooit echt dressuurmatig met haar getraind door omstandigheden, ze heeft wel een paar maanden alleen gelongeerd/gewandeld.

Nu is ze 5/5,5 en heb ik al een maand of 3 echt goed dressuur les en is ze dus flink aan het werk.
Daardoor is ze aan het veranderen (oa bespiering).

Maar sinds een maandje ongeveer heeft/had ze witte plekken en harde haren, dus terug naar de zadelmaker waar ik het zadel van had gekocht. Hij lag te ver naar achter op de rug en hij schoof van links naar rechts. Daar hebben ze een rode boom in gedaan (1 maatje smaller), daar heb ik ook gereden en het leek goed te liggen.
Maar ik heb thuis nog 3x gereden, en nu schuift hij naar voren! Hij ligt dus nu op de schouder, ipv er achter. Ik ga morgen dus weer even bellen.

Maar nu heb ik ook toen ik bij de zadelmaker was een Wintec 500 dressuur (dus hetzelfde model wat ik nu heb, maar dan dressuur) geprobeerd, en die lag als een huis!
Die schoof niet en lag ook goed achter de schouder.
Maar nu is het zo dat ik ook erg van springen en cross hou...

Wel zeiden ze bij de zadelmaker dat haar schouders nog niet gelijk bespierd waren, hier moet dus aan gewerkt worden.
Ook moet ik even vermelden dat ze een héél stuk is afgevallen sinds ik haar kocht.

Dus nu ben ik op zoek naar een zadel, ze is een haflinger van 1,45, maar ze is wel erg luxe.
Maar daarnaast heeft ze best wel een brede borstkas en schouder. Dus de boom moet zeker niet te smal zijn.

Dus ik heb de volgende opties:
-Wintec 2000 passen
-Wintec dressuur zadel kopen
-Ander zadel kopen (evt op maat gemaakt)

Maar nu is mijn vraag, wat voor merk raden jullie aan?
De broer van mijn pony had een Fryso zadel hier was ik erg tevreden over en ik denk dat die ook wel op mijn pony zou kunnen passen. Helaas heb ik geen idee van het type en kan ik hem ook niet passen.

Nu heb ik nog een 2de vraag, stel dat ik een zadel op maat laat aanmeten, moet die dan ook niet weer snel aangepast worden?
(doordat ze meer bespiering krijgt omdat ik nu vaker en steviger train)

Het mag zowel een vzh als dressuur zadel zijn :)

Natuurlijk zijn er heel veel zadels en modellen, maar ik zou graag willen weten wat voor merken (eventueel) geschikt zouden zijn. Ik laat er ook altijd een zadelmaker naar kijken uiteraard.

Judje

Re: Welk (merk) zadel is geschikt voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:53

Fryso zadels hebben ze op mijn oude werk tijdelijk gehad, toen de bestelde zadels er nog niet waren. Wat een heerlijke zadels zijn dat zeg. Maar, zoals gezegd, heb ik er niet voor een langere periode ervaring mee.

Zelf heb ik voor mijn Haffie een County zadel (dressuur). Deze heb ik tweedehands bij Daaleman gekocht en deze hebben ze ook gepast op haar. Hij ligt super, terwijl mijn Haf ook breed gebouwd is en het andere zadel ook naar voren schoof.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 11:00

misschien kijken voor een mooi freeform zadel(boomloos) de goedkopere versie is er ook de freemax/of nog goed koper norton

vickersss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:08

ik zou ook even gaan kijken naar een boomloos zadel

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:18

Misschien een Thorowgood of Kent&Masters? Deze hebben ook een verwisselbare boom.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:24

Judje schreef:
Fryso zadels hebben ze op mijn oude werk tijdelijk gehad, toen de bestelde zadels er nog niet waren. Wat een heerlijke zadels zijn dat zeg. Maar, zoals gezegd, heb ik er niet voor een langere periode ervaring mee.

Zelf heb ik voor mijn Haffie een County zadel (dressuur). Deze heb ik tweedehands bij Daaleman gekocht en deze hebben ze ook gepast op haar. Hij ligt super, terwijl mijn Haf ook breed gebouwd is en het andere zadel ook naar voren schoof.

Ik heb een Fryso zadel. In totaal al 6 jaar geloof ik.
Heel fijn zadel!!! :D