gewoon dekje onder barefoot?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paulientje07

gewoon dekje onder barefoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 16:08

Heey,

K heb binnenkort wedstryd op mijn verzorgpony.
Hy heeft een barefootzadel deze v
Afbeelding

Myn vraag is kan hier gewoon een zadelvormig dekje onder ?
Er ligt nu een grandeur dekje onder maar die zyn er pryzig en om voor een paar x zo'n duur dekje te kopen vind k over de top.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 16:12

NEE! In de speciale dekjes zitten de onmisbare inlages! Zonder die inlages krijgt je paard veel te veel druk te verduren.

Wat je kunt doen voor de wedstrijd is TUSSEN zadel en grandeurpad een dun (!) wedstrijddekje te doen.
Dat heb ik bijv bij deze foto gedaan (madam wilde perse een roze dekje eronder hebben. De grandeur ligt dus onder het dekje

Afbeelding

paulientje07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 16:13

Zilfstar schreef:
NEE! In de speciale dekjes zitten de onmisbare inlages! Zonder die inlages krijgt je paard veel te veel druk te verduren.

Wat je kunt doen voor de wedstrijd is TUSSEN zadel en grandeurpad een dun (!) wedstrijddekje te doen.
Dat heb ik bijv bij deze foto gedaan (madam wilde perse een roze dekje eronder hebben. De grandeur ligt dus onder het dekje

Afbeelding

Oke super bedankt :D

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:59

Nee zeker niet doen. De inlages houden juist de ruggegraat vrij. Je zou eventueel wel een dekje tussen de pad en het zadel kunnen doen.

Angela

Re: gewoon dekje onder barefoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 06:55

Nee. Je moet het dekje als onmisbaar onderdeel van het zadel zien. Net zo'n beetje als dat je niet zonder singel kan, kan dit zadel niet zonder de speciale pad.

De pad hoort ook direct op het paard te komen. Voor de sier kan er inderdaad een gewoon dekje tussen.

Wil je goedkoper uit zijn, ga dan op zoek naar een 2ehands pad.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:52

paulientje, wat een leuke foto, schattig

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:42

yankeestar schreef:
paulientje, wat een leuke foto, schattig

Foto is van mij (zilfstar) :D Is mijn dochter op mijn Fries :+

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:38

sorry haha, mooie foto Zilfstar, super leuk zo'n kleintje op zo'n grote, ik hoop dat Megan echt eens op mijn paard wil rijden maar ze is te bang.. jammer...

vickersss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:02

neee echt niet doen zo'n pad verdeeld juist de druk goed op zen rug

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 09:57

Heeft zit zadel van zichzelf aan de onderkant al een soort kussens/opvulling zodat er een geultje in het midden is? (vps heet dat, of de voorganger er van)
Dan kan het namelijk best, een normaal dekje.
Sowieso, als het alleen voor de wedstrijd is, kan het weinig kwaad zonder speciale pad te rijden. De drukverdeling is dan inderdaad weg, dus je moet het niet te vaak doen, of met lange ritten, intensief trainen, etc. Maar op wedstrijd ga je losrijden, en heb een korte proef, en dat was het.
Er zijn ook mensen die zonder zadel rijden of met een barebackpad. En dan zitten er wel geen stijgbeugels aan, maar nogmaals, zo eens in de zoveel tijd op een wedstrijd, kan het imo weinig kwaad.
Misschien kan je met losrijden meer doorzitten. Dan heb je ook veel minder de druk geconcentreerd op de stijgbeugelophanging, maar op je billen/bovenbenen.
Helemaal als je zelf niet zoveel weegt, en je paard gewoon goed in de bespiering zit, beschadig je hem er echt niet mee.
Vraag anders is wat de eigenaren van de pony er van vinden.

Bella_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:09

Was een beetje aan het lezen.
Wat een leuke foto zeg!! <3

rakmon123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:36

Als ik het goed begrijp dus zo

Zadel
Dekje
Pad
Paardenrug

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:47

Allegra schreef:
Heeft zit zadel van zichzelf aan de onderkant al een soort kussens/opvulling zodat er een geultje in het midden is? (vps heet dat, of de voorganger er van)
Dan kan het namelijk best, een normaal dekje.
Sowieso, als het alleen voor de wedstrijd is, kan het weinig kwaad zonder speciale pad te rijden. De drukverdeling is dan inderdaad weg, dus je moet het niet te vaak doen, of met lange ritten, intensief trainen, etc. Maar op wedstrijd ga je losrijden, en heb een korte proef, en dat was het.
Er zijn ook mensen die zonder zadel rijden of met een barebackpad. En dan zitten er wel geen stijgbeugels aan, maar nogmaals, zo eens in de zoveel tijd op een wedstrijd, kan het imo weinig kwaad.
Misschien kan je met losrijden meer doorzitten. Dan heb je ook veel minder de druk geconcentreerd op de stijgbeugelophanging, maar op je billen/bovenbenen.
Helemaal als je zelf niet zoveel weegt, en je paard gewoon goed in de bespiering zit, beschadig je hem er echt niet mee.
Vraag anders is wat de eigenaren van de pony er van vinden.

8)7 8)7 8)7

Je kan ook kijken of je aan een halfpad kan komen, maar die zijn ook niet echt goedkoop, maar je het is dan ook iedere keer goed opletten of alles wel goed lig.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:41

Marcella, kun je uitleggen wat je bedoelt met je smilies?

Hebben jullie trouwens in de gaten dat dit een topic uit 2011 is?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:46

Ook al zit er VPS onder is dit geen garantie dat je zonder speciale pad of halfpad zou kunnen rijden ook al is het even. Tenzij je de rug van je paard naar de knopen wil helpen.

En nee had ik niet door anders had ik niet gereageerd. :o }:0

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:59

De rug van je paard is echt niet naar de knoppen hoor als je een keer zonder speciale pad rijdt, of zonder zadel, of op een bbp.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:03

Altijd fijn dat mensen röntgen ogen hebben en dit dan ook zo goed kunnen zien.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:28

Dan kun je er maar beter helemaal niet op gaan zitten. Met speciale pad rijden geeft ook geen garanties, een goed passend boomzadel ook niet. De enige manier waarop je zeker weet dat er door rijden niks beschadigd wordt is door niet te rijden.
Een enkele keer zonder extra stukje rubber/vilt/wat voor materiaal dan ook op je paard zitten maakt echt het verschil niet. Zowel, dan was er daarvoor al iets goed mis.
Overigens is voor bovenstaande alleen gezond verstand nodig hoor, nothing fancy zoals röntgen ogen ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:34

Allegra schreef:
Dan kun je er maar beter helemaal niet op gaan zitten. Met speciale pad rijden geeft ook geen garanties, een goed passend boomzadel ook niet. De enige manier waarop je zeker weet dat er door rijden niks beschadigd wordt is door niet te rijden.
Een enkele keer zonder extra stukje rubber/vilt/wat voor materiaal dan ook op je paard zitten maakt echt het verschil niet. Zowel, dan was er daarvoor al iets goed mis.
Overigens is voor bovenstaande alleen gezond verstand nodig hoor, nothing fancy zoals röntgen ogen ;)

Wat naïef. De pad is belangrijk onder een boomloos zadel.

Citaat:
Je kan ook kijken of je aan een halfpad kan komen, maar die zijn ook niet echt goedkoop, maar je het is dan ook iedere keer goed opletten of alles wel goed lig.

Wat is er mis met een halfpad? :) Ik gebruik die ook onder mijn BF dat gaat prima hoor.

TS, wat velen al zeggen: het kan met zadel - dekje - pad - paard.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:57

Er is helemaal niks mis met een halfpad. Handig just, makkelijker te combineren met dekjes in verschillende kleurtjes.
Ik zeg ook niet dat het verstandig is altijd zonder speciale pad te rijden. Ik zeg alleen dat een keertje heus geen kwaad kan en je daar echt niet meteen schade mee aanricht. Dat is niet naïef, dat is je verdiepen in de materie tov klakkeloos herhalen wat anderen zeggen omdat dat nou eenmaal veilig is. Het zijn geen porseleinen poppetjes en de wereld is niet zwart/wit :) Als een rug zo breekbaar is, of een boomloos zadel zo onveilig dat je er niet een half uur of een uurtje mee kunt rijden zonder dat zijn rug beschadigd is zonder stukje schuim (oid) ertussen, zijn we met zijn alle verkeerd bezig.
Maar goed, als we hier echt discussie over willen voeren is het wellicht verstandiger een nieuw topic te openen. Hoewel mijn mening wel duidelijk is ondertussen denk ik (jammer alleen dat er met zo weinig onderbouwing op gereageerd wordt).