Bontje bij te mager paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Bontje bij te mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 15:37

Mijn merrie heeft een op maat gemaakt zadel (aangepast door Heleen Klümper), maar sinds het aanpassen is ze flink afgevallen. Dit komt omdat ze een veulen aan de voet heeft en alles aan haar veulen geeft.
Inmiddels heeft ze dus geen grammetje vet meer op haar lichaam. Heupbotten, schouders, ribben alles steekt uit. Daardoor is het zadel uiteraard ook te breed geworden.
Woensdag gaat het veulen naar de opfok en ik verwacht dat met de juiste training mijn merrie dan ook met een week of 8 weer op haar normale gewicht zit.
Is het een idee om, totdat ze weer op haar normale gewicht zit, tijdelijk met een bontje onder het zadel te rijden? Het zadel ligt verder perfect, het schuift niet en de kussens sluiten overal mooi aan. Alleen de boommaat is nu iets te breed. Dit is een merrie die normaal meteen begint te staken als het zadel verkeerd ligt en ze laat op het moment nog niets merken, een teken dat ze nog niet gehinderd wordt door het zadel. Uiteraard stap ik er niet op als ze wel reactie begint te geven op het zadel.

Wat denken jullie, is een bontje eronder een goede oplossing voor die paar weken tot ze weer goed op gewicht is? Ik rijd haar nu 1 tot 2 keer in de week een half uur. Ze wordt 3 keer per week een half uur tot drie kwartier bijgezet gelongeerd. Zodra ze goed op gewicht is, is de bedoeling dat we weer een uur gaan rijden, daar heeft ze nu de bespiering nog niet voor.
Uiteraard zijn alle medische oorzaken voor het afvallen afgesloten. Bloedwaarden zijn goed, geen wormen, vitaminen en mineralen zijn in orde en ze krijgt voldoende voer. Ze heeft alleen flink last van een kleine parasiet :+ die haar leegzuigt, die parasiet gaat woensdag naar de opfok en dan kan ze weer aankomen.

Edit: omdat het nu al op een discussie dreigt uit te lopen wil ik er even bij zeggen dat de veearts, ostheo en fysio mij hebben aangeraden om weer te beginnen met rijden zodat de spieren op de juiste manier opgebouwd kunnen worden. Ik heb een trainingsschema van hen gekregen en daarom wil ik weer met haar rijden.
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 19-09-11 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bontje bij te mager paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:40

Tja..
Ik zou haar iig wat éxtra eten geven!
Dus niet zoals normaal 1 kg, maar 1kg (bijv.)

Maar een bontje lijkt mij prima!

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:41

Maar, waarom laat je haar gewoon niet op gewicht komen zonder te rijden?
dat snap ik niet helemaal.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:42

ik zou haar eerst even goed op krachten laten komen............
als ze zo mager is zal ze ook wel zwak zijn denk ik.
Pas weer rijden als ze er weer als eenpaard uit ziet.

maar dat is mijn persoonlijke mening

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:44

Inderdaad, waarom rijden, als ze er zo slecht aan toe is? :(
stop sowieso met longeren.
en ze haar lekker op de wei

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:46

Ik denk dat de juiste antwoorden al zijn gegeven! Niet rijden als het veulen al zo veel van de merrie neemt, en een merrie hoeft niet mager te worden als ze een veulen aan de voet hebben!
Dan moet je je voeding schema veranderen!!!!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 15:47

Omdat ik niet zo heel erg goed ben met longeren en dan de juiste spiergroepen niet kan trainen. Ik heb geprobeerd om longeercursussen te volgen, maar ben er jammer genoeg echt hopeloos in. Als ik niet rijd, dan zal ze niet in spieren, maar in vet aankomen. Als het veulen eraf gaat zal ik dan ook moeten rijden om de juiste spieren te trainen.
Bovendien denk ik dat 1 tot 2 keer per week stap en draf oefeningen ook voor een mager paard prima te doen zijn. Echte zware trainingen ga ik uiteraard pas weer doen als ze beter in de bespiering zit.

passieAppel, ze krijgt uiteraard al meer te eten. En speciale mineralenbrokken, extra vitaminen. Slobber, onbeperkt hooi etc. etc. Met het voer zit het goed, ze geeft nu gewoon alles aan het veulen. Woensdag gaat die er af en dan wil ik weer beginnen met de training. Eerste weken rustig aan en als ze beter in de spieren zit weer vol aan het werk.

Ze is er niet slecht aan toe, enkel mager. Is een paard met veel energie en ze wil graag lopen. Ze is enkel mager door het veulen, wat tot nu toe ieder jaar zo is. Voorheen jad ik een boomloos zadel en dan had ik dit probleem niet. Vandaar dat ik het vraag.

@aerdenhout, je hebt merries die nou eenmaal altijd mager worden met een veulen aan de voet. Dit is een paard dat normaal op een handje muesli prima drie keer in de week een uur kan werken. Met een veulen aan de voet krijgt ze kilo's brok, muesli en van alles en dan nog wordt ze mager. Dierenarts is erbij geweest en die heeft het voerschema opgesteld.
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 19-09-11 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:47

1 tot 2 keer per week is zo slecht nog niet toch? Als ze extra bijgevoerd krijgt?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:48

Waarom zet je haar zoveel aan het [***] als ze zo mager is?
Ik zou haar na het afspenen van het veulen lekker een week laten staan. Laat haar eerst maar eens wat bijkomen voor je er weer op gaat zitten. Een veulen is niet niets, en zo te zien kost het veel van haar kracht en energie. Dus waarom zou je daar nog meer van gaan vragen?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 15:50

Froexiie dat bedoel ik. Ze kan best 1 tot 2 keer per week een half uurtje onder het zadel lopen. Het is niet dat ik haar uren aan het werk wil zetten.
Nogmaals het paard is perfect gezond en krijgt genoeg te eten. Barst van de energie, maar is enkel mager. Ze moet werken om meer spiermassa te krijgen, die is nu weg. Ze heeft in de eerste maanden na het veulenen voldoende rust gehad en ik ben nu rustig aan het opbouwen. Veulen is inmiddels ook al zes maanden, dus het lijkt me niet meer dan logisch dat ze nu rustig aan het werk kan.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 15:51

O ja na het afspenen komt ze sowieso twee weken op rust, het uier moet eerst slinken door veel aan de hand te wandelen en ze moet weer zichzelf worden. Dan blijft ze natuurlijk nog mager en dat los ik alleen op door met haar te gaan werken.

edit: ik wil hier geen reltopic van maken met de opmerkingen dat het slecht is dat het paard weer moet werken. Dierenarts, fysio en ostheo hebben allemaal gezegd dat ik haar weer rustig op moet pakken. Alleen het zadel is iets te ruim en daarom wil ik vragen of dat met een bontje op te lossen is. Niet of het slecht is dat ik het paard weer aan het werk zet.
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 19-09-11 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:52

staat ze wel gewoon op de wei?
en naar het afspenen moet ze minimaal 3 weken rust hebben i.v.m. de uier ;)
edit: dubbelpost :o

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 15:53

Ja ze staat de hele dag op de weide en 's nachts op stal.

Dat van die drie weken wist ik niet, met de andere veulens heb ik altijd twee weken aangehouden.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:54

InekeH87 schreef:
Ja ze staat de hele dag op de weide en 's nachts op stal.

Dat van die drie weken wist ik niet, met de andere veulens heb ik altijd twee weken aangehouden.

2 á 3 weken ;)
ligt aan je merrie

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 15:58

Ok, ja ik dacht al. Ik merk namelijk zelf dat ze met twee weekjes al weer erg graag aan het werk wil. Uier is bij haar sowieso altijd al met drie dagen goed opgedroogt. Ze is daar gelukkig heel makkelijk in, ik heb nog nooit problemen met uierontstekingen etc. gehad. Ze vind het ook totaal geen probleem dat de kleine er niet meer is, roepen etc. doet ze niet. Ik breng het veulen altijd samen met haar naar de opfok en rij dan alleen met mijn merrie terug naar huis. Ze stapt vervolgens altijd rustig van de trailer en gaat gezellig samen met de andere paarden staan eten. Maar ik moet wel zeggen dat ze het veulen met 5,5 maand helemaal zat is. Ze begint dan zelf al wel met spenen, dus misschien heeft dat er ook mee te maken dat ik alweer snel aan het werk kan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:59

InekeH87 schreef:
Omdat ik niet zo heel erg goed ben met longeren en dan de juiste spiergroepen niet kan trainen. Ik heb geprobeerd om longeercursussen te volgen, maar ben er jammer genoeg echt hopeloos in. Als ik niet rijd, dan zal ze niet in spieren, maar in vet aankomen. Als het veulen eraf gaat zal ik dan ook moeten rijden om de juiste spieren te trainen.
Bovendien denk ik dat 1 tot 2 keer per week stap en draf oefeningen ook voor een mager paard prima te doen zijn. Echte zware trainingen ga ik uiteraard pas weer doen als ze beter in de bespiering zit.

passieAppel, ze krijgt uiteraard al meer te eten. En speciale mineralenbrokken, extra vitaminen. Slobber, onbeperkt hooi etc. etc. Met het voer zit het goed, ze geeft nu gewoon alles aan het veulen. Woensdag gaat die er af en dan wil ik weer beginnen met de training. Eerste weken rustig aan en als ze beter in de spieren zit weer vol aan het werk.

Ze is er niet slecht aan toe, enkel mager. Is een paard met veel energie en ze wil graag lopen. Ze is enkel mager door het veulen, wat tot nu toe ieder jaar zo is. Voorheen jad ik een boomloos zadel en dan had ik dit probleem niet. Vandaar dat ik het vraag.

@aerdenhout, je hebt merries die nou eenmaal altijd mager worden met een veulen aan de voet. Dit is een paard dat normaal op een handje muesli prima drie keer in de week een uur kan werken. Met een veulen aan de voet krijgt ze kilo's brok, muesli en van alles en dan nog wordt ze mager. Dierenarts is erbij geweest en die heeft het voerschema opgesteld.

Onzin! Als jou merrie voldoende aan voer en rust krijgt hoeft geen enkele merrie mager te worden die een veulen aan de voet heeft!
Fabeltje!
Dan is stress denk ik de oorzaak en moet je de merrie niet bij het veulen weg houden! Hoe oud was het veulen voor je weer met de merrie aan de gang ging?
En let wel...als dit goed gebeurd kan dat vaak al erg snel, maar niet elke merrie is hetzelfde als je ze weg haalt van hun kind!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:00

Ik denk dat je er goed aan zal doen de eerste 2 á 3 weken even te laten bekomen en wat dikker te worden. Want een paard zonder vetjes kan geen spieren kweken. Dus als ze wat is aangekomen zou ik wel de eerste week wat longeren en daarna pas gaan rijden en dan kijken hoe het zich ontwikkeld. Bontje lijkt me wel zo handig. Wel zou ik als het paard weer in de juiste conditie is even na laten kijken of alles echt goed ligt.

0000

Een te mager paard kan helemaal geen spiermassa aanmaken...als je nu gaat rijden zal ze waarschijnlijk alleen maar meer afvallen...een paard kan pas spieren aanmaken als hij iets heeft waaruit spieren opgebouwd kunnen worden, eerst aan laten komen dus!

Urielle

InekeH87 schreef:
Ze moet werken om meer spiermassa te krijgen, die is nu weg. Ze heeft in de eerste maanden na het veulenen voldoende rust gehad en ik ben nu rustig aan het opbouwen.

Wel opletten met de opbouw, als ze te weinig 'over' heeft, vreet ze nl. haar eigen spieren op ipv bij te kweken en dan ben je verder van huis.
Maar ik doe er ook een bontje onder als een aangepast zadel tijdelijk niet past na rust oid en weggevallen spieren :j

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 16:02

Dank je Urielle, dan ga ik eens kijken of het met een bontje goed ligt.
Voor de opbouw heb ik een schema gekregen van de dierenarts en over een paar weken moet ik nog een keer langskomen voor bloedonderzoek met het oog op de spieren. Hij gaf aan dat het voor de merrie het beste was om gewoon weer te beginnen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:59

mag ik even opmerken dat een paard iets nodig heeft om spieren aan te maken?
als jij broodmager bent kun je ook geen spieren aanmaken of wel?
eerst wat vet aankweken paar weken paard bij laten komen ,
huur bijv een paar weken een manege paard of wat dan ok?
ga fietsen wandelen,
als jij mager bent heb je ook geen puf of energie om te werken,
dit is gewoon triest,
laat dat arme dier eerst eens energie aanmaken en niet dat ze al het voer moet gebruiken om alleen jou te kunnen dragen
belachelijke gedachten gang dit :n

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 21:04

heb je het hele topic wel doorgelezen? Ik heb een trainingsschema van de dierenarts en ostheopaat gekregen. Het is helemaal niet zo dat ze het werk niet aan zou kunnen, ze heeft energie en fut genoeg.
Paard krijgt meer dan voldoende te eten en krijgt straks als de kleine er af is twee weken alleen werk aan de hand om het uier te ontlichten. Ik ben heel goed voor mijn paard, vandaar dat ik eerst de dierenarts enzo heb gevraagd om haar helemaal door te lichten en een aangepast trainingsschema te maken. Fysio komt iedere maand om de vorderingen te bespreken en in terugkoppeling met de dierenarts voer en trainingsschema eventueel aan te passen. Alle proffesionals hebben me groen licht gegeven om te rijden, ze vonden het zelfs verstandig om er weer op te kruipen.
Lees dus even het topic door voordat je dit zegt.

EmmaGonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:06

Als ik jou was zou ik gewoon het schema gaan gebruiken wat je hebt gekregen van de dierenarts enzo.. en bontje eronder kan prima. De mijne was ook arm geworden kwa bespiering en ietsjes aan de magere kant, maar hij moet toch spiermassa kweken dus ik heb ook bontje onder mn zadel gedaan en dat ging goed.
Wel opletten voor eventuele drukkingen, succes!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 21:07

ja voor drukkingen zal ik sowieso opletten. Ik heb hiervoor boomloos gereden en daar was ik altijd bedacht op drukkingen, ik weet dus wat de symptomen/tekenen daarvoor zijn.
Iemand had mij al aangeraden om vooral te kijken naar een bontje met ruggegraatvrijheid en uiteraard alleen echt bont.

vickersss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:17

dat ik mijn merrie kocht was ze echt super mager dus heb ik haar op het land gezet heb ik haar alleen laten eten en haar geen beweging gegeven dat heeft echt prima geholpen dus ik zou gewoon je paardje even de rust geven om weer een beedje bij te komen en pas als ze er weer normaal uit ziet gaan rijden