droge plekken onder het zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elsjuuh

droge plekken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 14:28

laatst na het rijden had mijn pony droge plekken op haar schouders dat had ze met haar oude zadel ook altijd maar die was ook te smal.
daarna heb een tijdje boomloos gehad en daar had ze nergens last van.
nu heb ik weer een boomzadel. die is eerder wat breder dan te smal, dus ik doe er nu altijd een bontje onder en dan licht het prima. ik heb al wat gezocht op bokt maar daar is on de meeste gevallen het zadel te smal.

wat zou het probleem kunnen zijn? of zou het nog temaken hebben met de drukplekken op haar schouders van het oude zadel, toen waren die plekken helemaal wit geworden. gelukkig is dat nu weg maar je kunt de plekken nog wel een beetje voelen.

InekeH87

Re: droge plekken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:29

droge plekken is meestal een teken van teveel druk. Als jij zegt dat het zadel nu al iets te breed is dan past het niet en drukt het op de verkeerde plaatsen. Een bontje maakt van een slecht passend zadel niet ineens een goed passend zadel.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:18

Of het zadel nu te breed is of te smal, in beide gevallen is er altijd teveel druk op een plek, waardoor dus ook die droge plekken onstaan.
Een bontje kán een tijdelijke oplossing zijn om weer spieren te kunnen opbouwen, maar dan moet het zadel verder wel goed liggen. Het beste kun je advies inwinnen van een zadelmaker.

roosie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:22

Het beste is om er een (goeie) zadelmaker erbij te halen. Dan weet je zeker dat je je paard niet kapot gaat rijden. Je wilt niet weten wat voor problemen je kan gaan krijgen door een slecht/niet passend zadel.
Succes!!

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 19:32

het zadel is nu iets breed omdat ze voor haar doen dun is, normaal past het goed

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:56

Het kan ook voorkomen dat er echt beschadigingen zitten in de zweetklieren op de plaatsen waar het vorige zadel gedrukt heeft waardoor je paard daar niet meer kan zweten. En aangezien ze er ook witte plekken van heeft gehad moet de druk daar toch behoorlijk groot geweest zijn. Is je nieuwe zadel goed aangemeten? Zo ja leg je vraag dan even neer bij degene die het aangemeten heeft.