Westernzadel even geen optie, maar Engels wil ik niet meer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cynderella81

Westernzadel even geen optie, maar Engels wil ik niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 11:23

Ik heb al een aantal topics op Bokt doorgespit, maar zit toch nog met wat vragen dus ik kom jullie hierbij even lastig vallen :D

Omdat ik het vermoeden had dat mijn westernzadel niet meer zo geweldig lag had ik gister een afspraak met Evelien van Eurohorse.
En waar ik al bang voor was bleek te kloppen, mijn zadel ligt niet goed meer door de ontwikkelingen van mijn merrie van het afgelopen half jaar. Daar kwam ook bij dat het lastig zou worden om een passend westernzadel te vinden, want mijn merrie is nou niet bepaald een standaard western ras.
Door haar steile schouder, schoft opbouw en schwung komt het er eigenlijk op neer dat ik een maat gemaakt zadel zou moeten laten aanmeten. Alleen is dat voor nu ook nog geen optie omdat ze nog steeds volop aan het ontwikkelen is, dit gaf Evelien zelf aan.

Het komt er dus op neer dat ik voor de komende tijd (misschien wel wat langer) op zoek ben naar goed alternatief.
Het makkelijkste zou zijn om terug te gaan naar Engels, maar sinds ik het comfort van westernzadels gewend ben wil ik dat absoluut niet meer. Daarbij heb ik het gevoel dat ik met een klein bokje al in het zand zou liggen :o
Evelien opperde Massimo, maar nu ik me daar iets in verdiept heb is dat eigenlijk niet wat ik zoek.
Eigenlijk wil ik iets wat zo veel mogelijk op een westernzadel lijkt, maar kom dan al snel bij de western modellen van Podium, Freeform e.d.
(Barefoot valt sowieso af want dat vind ik verschrikkelijk zitten.)

Met een schuin oog zit ik ook naar Iberische/barokke zadels te kijken, maar vraag me af of we daarmee wel uit de voeten kunnen.

Ik heb een 6 jarige Groninger merrie van 1.75+ ze is rondgeribt en langgelijnd, beetje barok type. Qua maat zit ze vaak in extrafull, alles aan haar is groot.
Ikzelf heb maat 38/40 ben 1.84 en heb lange benen (bij veel dressuurzadels steken mn knieën voorbij de wrongen, en mijn fenders zaten op de één na langste stand)
We zijn sinds 6 maanden fanatiek in de bak aan't werk en rijden ook graag lange buitenritten, een zadel zou dus voor beide doelen geschikt moeten zijn.
Evelien gaf wel aan dat boomloos naar haar inziens niet ideaal is maar in hoeverre is bijv. podium boomloos? Ik las iets over kunststof?
Ik heb nu zoveel verschillende dingen gelezen dat ik het even niet meer weet :?

Om jullie een idee te geven wat me wel aanspreekt:
De Freeform type butterfly
http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig/Freeform_Western.html#0

Podium. Type Western, Reining en Tex.
http://www.podiumzadel.nl/N_frame.html?http://www.podiumzadel.nl/N_home.html

Een ludomar zadel
http://www.hipica.nl/produktDetail.php?catid=3&cat=Zadels&subcat=Iberische%20zadels&subcatid=17&productid=123

De Freemax western vind ik ook wel netjes, maar die schijnt kwalitatief niet zo super te zijn
http://www.westernstore.nl/index.php?target=products&product_id=2891

Wie van jullie heeft ervaring met deze situatie en bovenstaande zadels, of heeft nog een goede tip?

Alvast bedankt _/-\o_

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:28

Pfoe, lastige vraag!

* Je paard is volop in ontwikkeling, dus ik snap dat een op maat gemaakt zadel dan geen optie is.
* Je paard heeft een 'lastige' bouw, waardoor een 'standaard' westernzadel ook geen optie is

Ben je dan niet bang dat de zadels uit de weblinks ook niet goed passen?
Je paard is nog jong (als ik het goed lees), dus misschien is een engels zadel dan toch geen gek idee voor de komende tijd.
Al ben ik ben je eens dat het echt krengen zijn als je eenmaal een westernzadel gewend bent ;)
Maar misschien dus toch gewoon een paar keer met een engels ding rijden, zodat je er weer een beetje aan 'terug went', als je begrijpt wat ik bedoel.

Of een mooi hunterzadel zoeken bijvoorbeeld: http://greenrivertack.com/catalog/images/PR1002-TL.jpg

Tipje: misschien kun je deze vraag beter onder 'western' neerzetten :)

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 11:31

Rumpleteaser schreef:
Tipje: misschien kun je deze vraag beter onder 'western' neerzetten :)

Ja daar zat ik dus ook aan te twijfelen, maar omdat ik ook die link van dat Barokke zadel heb ik dat maar niet gedaan. In de hoop zo een groter publiek te bereiken, ik zal het eens afwachten en desnoods vragen of ze het verplaatsen voor me.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:40

Misschien is een Australisch stockzadel precies de juiste mix. Engelse (verende) boom, maar toch qua zit en zekerheid een echt werkzadel. Ze zijn er ook in kunststof uitvoering, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik heb jaren met veel plezier op een Syd Hill gereden en mijn jolige, schrikkerige paard heeft mij er ondanks duizenden kilometers bos, strand, weg en bak nooit af gekregen, dankzij de dijbeen-vleugeltjes. Mijn zadel is nu 15 jaar oud en nog steeds in tiptop conditie. Erg prettige zadels!

Angela

Re: Westernzadel even geen optie, maar Engels wil ik niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:28

Ik zat dus ook direct aan een stockzadel te denken :j

Boomloos ben ik persoonlijk erg voorstander van, zeker bij paarden die volop in ontwikkeling zijn. Ze veranderen immers met je paard mee. Zelf heb ik een startrekk dressuur zadel op mijn jonge paard, waar ik echt heel blij mee ben. Nu is dat een engels zadel, dus voor jou geen oplossing. Misschien is de startrekk western wel een optie voor je?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:57

Een Podium zadel is totaal niet boomloos , die hebben gewoon een boom die verder aangekleed wordt tot het complete zadel zoals je hem hebben wilt :)

Wat vind je zo verschrikkelijk een de Barefoot dan , en welke heb je geprobeerd ?

Aan de hand daarvan kun je namelijk weer beter zoeken naar zadels die je dan waarschijnlijk beter gaan bevallen :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:00

Is een autstralian stockzadel niet even een tussenoplossing. Liggen over het algemeen goed (zelfs mijn trekpaard reed ik er lekker mee weg), zit een knop op en fenders en heeft een echte stoelhouding. Heb er zelf nog 1 liggen waar ik niets mee doet en die mag voor 300 euro weg (stockzadels zijn over het algemeen relatief goedkoop, geen zadelmarkt kwaliteit dus ;) ). Voor die prijs is zo'n tussenoplossing nog te doen.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 14:04

@Pmarena, een normale (weet type naam niet meer) en een western uitvoering (nevada?). Ik vond de zit te wijd, teveel stoelzit, bleef niet liggen met opstappen etc etc.
Is wel al jaren geleden, dat moet ik er wel eerlijk bij zeggen.

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:26

Australian stockzadels goedkoop? Echt niet: mijn originele (compleet aangekleed, dat wel) Syd Hill kostte 15 jaar geleden toch echt 3600 DM...En er zijn heééel vééél namaak stockzadels op de markt. Het is een beetje hetzelfde om te zeggen dat een westernzadel van 300 euro kwaliteit is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:29

Nou weet ik dat evelien niet zo van de equiflexen is, maar ik heb tot volle tevredenheid een equiflex full quarter op mijn beide zeer grote paarden met hoge schoft liggen. Lan heeft erg veel gelders bloed en er was geen zadel die op haar schoft pastte. Ze had een equiflex semi-quarter, is breder geworden en dat is nu een full quarter. Wiz (1.80 en met het gelderse bloed van zijn moeder) loopt eveneens prima onder een equiflex round skirt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:32

Mja dat brede is nu door het VPS wel iets minder dan enkele jaren geleden , maar dat hou je bij Barefoot toch altijd een beetje omdat er gekozen is voor een close-contact waardoor je automatisch breder zit dan wanneer een zitting hoger boven het paard geplaatst is.

De beugelophanging is nu verplaatsbaar dus stoelzit hoef je ook niet meer te hebben , en de ene kan schuiven terwijl de andere muurvast ligt , dus op zich als het idee je verder niet meteen helemaal afstoot zou een testzadeltje nog wel eens leuk kunnen zijn om te proberen...want het is natuurlijk wel bij uitstek een zadel dat veel veranderingen kan hebben , de andere merken die je opnoemt hebben een veel kleinere marge in de aanpasbaarheid , die zijn toch nog vrij lastig in hun pasvorm....boomzadels natuurlijk al helemaal :)

Alleen de fenders zijn al snel niet lang genoeg als je echt lange benen hebt dus grote kans dat je dan niet fijn zit en ook sneller in een stoelzit terechtkomt :)

Op zich moeten de merken die je opnoemt wel te proberen zijn toch ?

De vraag is alleen of die de te verwachten veranderingen wel goed op kunnen vangen , als het met een westernzadel niet lukt :=

Zo is een Wintec stockzadeltje bijvoorbeeld ook wel erg leuk , geeft meer steun dan een gewoon Engels zadels en het kopijzer is ook aan te passen....maar de ronding van de boom op alle andere plekken moet natuurlijk ook maar net (blijven) passen... :

http://www.wintec.net.au/products/stock/stockPro.html

Als je toch graag bij een westernzadel blijft in de toekomst , dan zou ik nu toch eens serieus rondkijken naar wat meer flexibele westernzadels :j

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:34

wilma84 schreef:
En er zijn heééel vééél namaak stockzadels op de markt. Het is een beetje hetzelfde om te zeggen dat een westernzadel van 300 euro kwaliteit is.

Hoe bedoel je dit? Ik ken iemand die ze jaren terug in en verkocht en ook daar lag de prijs dus op 300 euro ongeveer. Vandaar ook dat ik zeg relatief goedkoop. Ik vind het namelijk een goed zadel en het is idg niet zo duur als een goed westernzadel. (vind ik :) )

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 14:41

En heb je al eens aan een Trekker gedacht (http://www.buitenzinnig.nl heeft ook nog andere type zadels als de Ghost)

De Trekker is qua "pommel" traploos verstelbaar en dus aan te passen aan de veranderingen van je paard.
Er zitten kussens onder met klittenband en dus totaal de verstellen naar gelang je paard veranderd.
Boomloos met wrongen. Ik vind het zelf echt de zit van een western hebben (er is een dubbele beugelophanging) en de zachtheid zeg maar van een Engels zadel.
Zitting is ook te verstellen zodat je er ideaal in past (van ik meen 16 naar 18 inch maar dat kunenn ze je daar prima verstellen)

Dit is de mijne, hij is er in allerlei kleuren (zwart/bruin etc)

Afbeelding

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 15:06

Anya schreef:
Nou weet ik dat evelien niet zo van de equiflexen is, maar ik heb tot volle tevredenheid een equiflex full quarter op mijn beide zeer grote paarden met hoge schoft liggen. Lan heeft erg veel gelders bloed en er was geen zadel die op haar schoft pastte. Ze had een equiflex semi-quarter, is breder geworden en dat is nu een full quarter. Wiz (1.80 en met het gelderse bloed van zijn moeder) loopt eveneens prima onder een equiflex round skirt.

Anya, ze gaf aan dat het probleem ook zat in de bouw van de schoft. Ze heeft achter de (steile) schouder aan weerszijden zo'n kuiltje waardoor het zadel daar in glijdt, maar vervolgens dus te ver naar achteren ligt. Daardoor kom ik achter de beweging te zitten. En dat in combi met de schwung die ze heeft is dat het gewoon niet. We hebben nog een speciale pad er onder gedaan (geen standaard build up, maar ik ben de naam even kwijt) maar dat leek het alleen maar erger te maken.
Maar volgens mij zijn jouw paarden redelijk te vergelijken met die van mij. Ik ga eens kijken of ik zo'n equiflex kan passen :j

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 15:12

@Zilfstar; moet eerlijk zeggen dat ik daar wel aan gedacht heb, maar dat ze momenteel nog niet nummer 1 op mn lijstje staan. Maar dat is puur uiterlijk, als mocht blijken dat dat de enige passende optie is zal dat natuurlijk de doorslaggevende factor zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:40

@cynderella: herkenbaar probleem. Het punt wat je aangeeft met de bouw van de schoft heeft mijn paard ook :j
Uiteindelijk hebben we daar toch een passende boom voor gevonden, maar dat werd dus wel een nieuwe Billy Cook... ik kan me voorstellen dat dit, zeker met een jong paard, geen handige optie is.

Als ik jou was, zou ik zeker eens een stock zadel proberen :j

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:39

wellicht richting een WoW denken? maar dan niet als tijdelijke oplossing maar als permanente

http://www.fteltd.co.uk/wowwestern/wowwesternintro.htm

WoW heft een geweldige aanpasbaarheid waardoor meegroeien met het paard mogelijk is. Hoe het precies met de western zit weet niet ik, dat zou je dan aan een fitter moeten vragen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:46

Een Bob Marshall met peaked pommel is misschien een optie? Da´s een boomloos western kwaliteitszadel dat met je paard kan meeveranderen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:47

Ik ken iemand met een paard met kuiltjes achter de brede schouders en die heeft een BM die ook glijdt. Alleen veel minder als de vele andere zadels die daar al op gelegen hebben.
Dus zolang die niets beters kan vinden blijft het de BM (BM=Bob Marshall).
Zelf wil ik niets anders meer, of het moet idd een Stockzadel zijn.
Ik heb een hele mooie Syd Hill gehad, maar die was me ook te zwaar en een nieuwe Wintec Pro Stock (met Cair) hangt ook een stevig prijskaartje aan.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:41

En een luxe barebackpad? Van christ bijvoorbeeld? Heerlijk!

tamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:45

Barefoot zadels kunnen per type heel anders zitten. Zo heeft de Arizona Nut een prettige diepe zit, maar de Missoula Nut een hele vlakke (voor mij onstabiele) zit. Beide prachtige western zadels overig. Het maakt ook verschil of je met een ouder model zonder VPS rijdt of met een nieuwer model met VPS. Met VPS geeft een betere drukverdeling en hij schuift minder. En bij de Arizona Nut is de beugelophanging nu verstelbaar. Dus wellicht is dit type toch nog een keer het proberen waard?

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 19:22

Ik heb vorige week een Freeform western getest, dat was het ook niet bepaald, helaas...
Mocht ik iemand tegenkomen met een een Arizona nut dan wil ik die best eens testen, maar ik heb er ondertussen vrede mee dat ik voorlopig toch weer met mn dressuurzadel zal rijden.
Die ligt prima (de reden dat ik die ook nog steeds in de kast had hangen) en ze loopt er ook stukken beter onder.
En ik was er wonder boven wonder ook al vrij snel weer aan gewend. Heb zelfs al wat jolige bokjes uitgezeten ;)

Mocht ik nog een goed passende Syd Hill tegenkomen dan is dat ook nog wel een optie.