[WN] wie weet raad, westernzadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amanda1980

wie weet raad, westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 10:50

met mijn fjord rijd ik trail. we zijn nog niet erg lang bezig. ik rij hem nu nog op een wintec 500 dressuur. deze ligt erg goed. toch wil ik de overstap nu helemaal gaan maken en overstappen op een westernzadel.

ik neem aan dat een western zadel ook niet erg mag schuiven net als elk zadel. ik heb een wintec western gehad maar weer heel snel verkocht. zadel schoof al heel erg met opstappen. zonder tegen hanger was opstappen niet mogelijk. lijkt me niet de bedoeling.
wat zijn een beetje goede en betaalbare zadel merken? welke prijs moet ik ongeveer rekening houden? is arthur's een beetje betrouwbaar om je zadel door te laten passen?
aangezien ik hoofdzakelijk trail rij moet ik dan ook een speciaal trail zadel aanschaffen en waar is dat precies voor? kan je met een trail zadel ook af en toe slidings en spins maken of moet ik dan toch weer een ander zadel hebben? (nu niet maar in de toekomst wil ik dit wel gaan leren ter afwisseling dus maar af en toe)

het gaat om dit fjordje van nu 5,5 jaar
Afbeelding
Afbeelding

ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om mijn vragen te beantwoorden

groetjessssss

amanda1980

Re: wie weet raad, westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 10:57

misschien handig om erbij te vermelden. ik wil niet heel erg veel meer kwijt zijn dan om en na bij de 1000 euro.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 11:03

Bel evelien van Eurohorse http://euro-horse.nl/eurohorse/
Ze kan je alles vertellen over zadels en is een hele goede met passen. Ze neemt echt de tijd voor jou en je paard.
Ze heeft ook tweedehandszadels..dat scheelt natuurlijk in de aankoopprijs ;)

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 11:20

jammer dat ik de 2de hands niet op de site kan vinden. de nieuw prijzen liggen wel erg hoog. de goedkoopste ligt rond de 1700.

wat liggen de prijzen hier trouwens veel hoger dan in amerika! heb daar mooie billy cooks gezien voor incl shipping zo'n 1200 euro. voor nog veel minder heb ik ook mooie zadels gezien maar die merken ken ik niet. nou ken ik zoiezo nog niet veel merken als het gaat om westernzadels :o .

de 1000 die ik ongeveer had gezegt daarnet, komt niet op een paar tientjes meer aan maar geen paar honderd euro meer. minder is natuurlijk altijd goed mits uiteraard goed passend.

Afbeelding
deze bijvoorbeeld van crates vind ik erg mooi. incl shipping om en na bij de 1200 euro. jammer dat het reining is. neem aan dat dat voor mij niet geschikt is?

Afbeelding
op deze ben ik helemaal verliefd <3 . is van dakota maar voor barrel.
incl shipping kost deze 777 euro

Afbeelding
ook van dakota. calf roper. ook erg mooi
835 euro incl

Afbeelding
mijn favo, billy cook barrel. <3 <3 <3 need i say more
1235 euro incl

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:22

De prijzen van tweedehands staan idd niet op haar site, dat komt omdat die zadels nogal snel wisselen. van de nieuwe kan ze gewoon zadels bij bestellen. voor tweedehands is dat natuurlijk lastiger ;)
Ik zou haar gewoon even bellen. Dan kan je ze de prijzen vertellen en wat informatie geven over wat voor zadels ze heeft liggen.
Verder ken ik Arthurs verder alleen van naam, dus daar kan ik je niet mee helpen (om nog even terug te komen op je begin post)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:33

barrel zadels zit je erg "opgesloten 'en niet zo geschikt voor trail. gewoon een allround zadel s het beste. echte "trail 'zadels zijn er niet. de amerikaanse "trail 'zadels zijn meer gemaakt voor lange buitenritten door de natuur daar..hou er ook rekening mee dat zadels uit de VS hoog belast worden door importkosten ! en dat je niet kan passen, een westernzadel luistert heel nauw..gewoon bij evelien, of arthur's een zadel laten aanmeten/passen ..die kunnen gelijk rekening houden met je wensen.
en spinnen en sliden/stoppen doet een paard niet zomaar. daar moet het paard wel geschikt/gefokt voor zijn.ga er niet vanuit dat je fjord dat zomaar kan, evenals jezelf ntl.! daar heb je veel les voor nodig,en aangepast schoeisel voor je paard.ik zou maar beginnen bij de basis-goed les ;)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 13:57

Wij hebben op onze Diesel (fjord ruin) een Crates (van Eveline) en op onze Zoë (fjord merrie) een Barefoot (boomloos) Arizona Nut. Bij beide zadels stappen we op met een krukje, een boomloos zadel blijft anders echt niet goed liggen. En onze Diesel is heerlijk rond in het lijf en daar blijft het zadel anders ook echt niet recht liggen.

Mooie fjord :j

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 14:45

spicegirl schreef:
barrel zadels zit je erg "opgesloten 'en niet zo geschikt voor trail. gewoon een allround zadel s het beste. echte "trail 'zadels zijn er niet. de amerikaanse "trail 'zadels zijn meer gemaakt voor lange buitenritten door de natuur daar..hou er ook rekening mee dat zadels uit de VS hoog belast worden door importkosten ! en dat je niet kan passen, een westernzadel luistert heel nauw..gewoon bij evelien, of arthur's een zadel laten aanmeten/passen ..die kunnen gelijk rekening houden met je wensen.
en spinnen en sliden/stoppen doet een paard niet zomaar. daar moet het paard wel geschikt/gefokt voor zijn.ga er niet vanuit dat je fjord dat zomaar kan, evenals jezelf ntl.! daar heb je veel les voor nodig,en aangepast schoeisel voor je paard.ik zou maar beginnen bij de basis-goed les ;)

ik bestel ook niet vanuit amerika hoor. wees maar niet bang, wil echt een zadel goed laten passen :D.
ik ga er ook zeker niet vanuit dat we reining oefeningen zomaar even kunnen. zowel ik als cas niet. op een heel erg laag niveau is het wel leuk om wat afwisseling oefeningetjes te doen. we hebben ook les. begon als centert riding (volgens mij spel ik dat fout) en gaan door met trail.

bedankt voor je uitleg. de amerikaanse trail zadels lijken me wel heerlijk zitten als die vooral voor lange ritten zijn hihi. ik heb niet veel allround zadels gezien nog, vooral veel reining. kan je met een reining ook gewoon trail rijden eventueel?

ik had evelien al geprobeert te bellen maar ze nam niet op. zal wel druk zijn

Pumi schreef:
Wij hebben op onze Diesel (fjord ruin) een Crates (van Eveline) en op onze Zoë (fjord merrie) een Barefoot (boomloos) Arizona Nut. Bij beide zadels stappen we op met een krukje, een boomloos zadel blijft anders echt niet goed liggen. En onze Diesel is heerlijk rond in het lijf en daar blijft het zadel anders ook echt niet recht liggen.

dank u dank u dank u _/-\o_ :D

blijft je western, 1 is niet boomloos toch(?) wel liggen met opstappen?

smd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 15:48

Arthur heeft heel veel goede 2ehands zadels. Dus er zal ook wel iets voor jouw prijsklasse tussen zitten. Voorm mijn paardje is hij 2x op de manege geweest met 10 verschillende zadels (ritje van Braband naar Noordholland). Niks wilde goed blijven liggen. Uiteindelijk is het een bob's reiner geworden (een van de wat duurdere merken). En als ik daar kan slagen denk ik dat hij voor jou ook wel wat heeft hoor.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:59

amanda1980 schreef:
Pumi schreef:

dank u dank u dank u _/-\o_ :D

blijft je western, 1 is niet boomloos toch(?) wel liggen met opstappen?

Nee, de Crates is niet boomloos, maar de fjord waar ie opligt is erg rond en blijft dus met opstijgen ook niet liggen. Wij stappen gewoon altijd met ons Ikea krukje op :j

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:02

Ja kunt een zadel uit amerika laten komen en ervan uitgaan dat er aan de andere kant geen oplichter zit en je je zadel ook daadwerkelijk ontvangt om er vervolgens achter te komen dat het niet past! Of je dnekt, het past wel.. je laat er een westernrijdende stalgenoot naar kijken en rijdt een jaar met het zadel. je fjord gaat ineens zijn hoofd kantelen of krijgt witte haartjes na het rijden. Hij komt niet meer naar je toe in de wei of nog erger gaat bokken, steigeren enz. Na veel topics op bokt kom je erachter dat het zadel toch niet past. Je bestelt een ander zadel uit amerika, een groter boommaat, want het oude zadel was `te klein`. Opnieuw het hele ritueel, met pijn en moeite weet je je `oude`zadel te verkopen. Na een jaar begint je fjord weer tekenen te vertonen, dit keer zie je het sneller.

Zo kunt je heel veel zadels kopen en verkopen. Je kunt iedereen om advies vragen en `experts`laten kijken.
Ik weet dit uit ervaring en had veel eerder Evelien van Eurohorse moeten bellen. Zij weet waar ze het over heeft. Ze staat klaar voor goed en eerlijk advies voor paard en ruiter! Je zult misschien wat meer betalen, maar dan heb je wel een goed passend zadel. Ze meet je paard op en mocht het zo zijn dat je paard toch uit zijn zadel groeit kan ze de meting opnieuw doen en kan je zien of het aan het zadel of aan je paard ligt..

Opstappen met een krukje is altijd goed! Goede training in stilstaan en lekkerder voor de rug.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 20:06

Ik heb ook een 2e hands zadel gekocht bij Evelien. Ik had ook dat bedrag in gedachten en heb er goed voor kunnen slagen.
Evelien meet de rug op met een mal en past daarna de zadels met die mal en als er wat past gaat die pas op het paard.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 09:57

ben het met jullie eens hoor. laat ik dat voorop stellen! ik ga ook niks uit amerika laten komen. ik wil hier een goed zadel wat optimaal ligt kopen. feit blijft wel dat de zadels in amerika veel goepkoper zijn. maar tis wat een aantal van jullie ook al zei, liever wat duurder maar zeker weten dat het goed ligt dan goedkoop en onzeker.

de manier waarop evelien werkt klinkt iig erg goed!
ik weet nu iig als het zover is waar ik wezen moet :D

op het moment staat cas behoorlijk kreupel (sinds gister), links achter koot/kogel en heeft hij van de veearts voorlopig een stapadvies gekregen. voorlopig zit een nieuw zadel er dus nog even niet in. ben bang dat we hier wel een paar weken zoet mee zijn. ik denk dat we daarna eerst weer even op moeten bouwen om een goed blijvend (voorlopig iig) passend zadel te kunnen kopen. 4 weken een uur stappen aan de hand verspreid over de dag lijkt me niet bepaald bevoordelijk voor zijn bespiering etc. hopelijk duurt het korter maar zelfde geld langer. eerst dit overwinnen, dat vind ik het aller belangrijkste.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:42

Ik heb op mijn fjord een Billy Cook roundskirt zadel liggen.
Deze heb ik laten passen door en gekocht bij Country Mill.
Ik wilde een zadel die niet zo lang was, i.v.m. een hele korte rug.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:45

Onder de 1000 kan je best een prima tweedehands zadel vinden! Bel Evelien van Eurohorse eens op zou ik zeggen...

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:56

Zelf heb ik een minder goede ervaring met Evelien en zou ik zeggen ga naar Arthurs ook omdat hij helemaal thuis is in het western. Ook hij heeft tweedehands zadels of een nieuwe die je niet in een keer hoeft te betalen.

gcnuesink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:51

country mill heeft ook een goede passervice en kennis van zaken. en tweedehands zadels :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:24

zondersokken schreef:
Zelf heb ik een minder goede ervaring met Evelien en zou ik zeggen ga naar Arthurs ook omdat hij helemaal thuis is in het western. Ook hij heeft tweedehands zadels of een nieuwe die je niet in een keer hoeft te betalen.

oh vertel?
Dit is namelijk de eerste in jaren dat ik iets negatiefs hoor over evelien.
Ben zeer over haar te spreken, top wijf die weet wat ze doet.

Over arthur daarintegen ga ik wijs mijn mond houden.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:24

Toevallig heb ik net een zadel gekocht bij Arthur's, (een medewerker woont bij mij in de straat, dus had hij meerdere zadels meegebracht om te passen).

De keuze is gevallen op een Pool's zadel, die lag helemaal perfect op zowel mijn Arabier als mijn Quarab.
Ben er hartstikke blij mee, het zadel is erg mooi en zit zalig.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:25

Hihi, jij hebt Herman dus ook ontdekt.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:27

Ja de cowboy himself is bij me geweest :D

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:31

Wij noemen m ook al Cowboy Herman. :D
Ook handig als je wat nodig hebt, hij neemt t wel mee, hoef ze zelf niet naar Brabant.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:36

ik vind de pools geen verkeerd zadel voor zijn prijsklasse.
rond de 800,- heb je een nieuw zadel. ;)

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:37

Jazeker echt super, hij had de hele bus vol liggen, dus heb ik mijzelf ook nog getrakteerd op een hoofstel, roundskirt pad met wol, en een singel met wol.

En van de week ga ik een keer mee naar Brabant om mijzelf in het nieuw te steken.
Ga van Engels rijden de overstap maken naar Western, de Quarab kan het al.....
nu ik nog haha.

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:40

Mijn Pool's zadel was 1050 nieuw.

Vind het een nette prijs voor een zadel om mee te gaan beginnen,
er zit zelfs een soort gel in het zitvlak, wat lekker zacht zit!