ligging zadel bij buikig paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

ligging zadel bij buikig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 16:11

Nja, buikig is geen nederlandswoord, maar vrij vertaald vanuit het zweeds.
Het betreft de ligging van een zadel op een paard met een ronde (veulen) buik.

In aansluiting op een ander topic even een vraag voor de mensen die over technisch inzicht beschikken :P

Mijn paard is in het verleden, bij vorige eigenaar oa fokmerrie geweest. Dat in combi met haar bouw (koudbloed) zorgt voor een ronde buik. Gevolg is het (veel) te ver naar voren liggen van de singelplek en het probleem dat elk zadel daardoor naar voren schuift in gecoupeerd terrein. Dat ze geen schoft heeft, helpt ook niet echt.
Gelpad kan enigszins helpen, maar onvoldoende.

Nu zijn er, voor zover ik mij erin heb verdiept, 3 aanvaardbare oplossingen.

*Een achtersingel (ik heb een barefoot atlanta met ringen achter)

* Deze oplossing:
http://www.silverkedjan.se/ny/images/ha ... ngstor.jpg

*En ik las dat ergens op bokt, in een zeer grijs verleden, iemand 3 punt singel (ze noemde het gording) noemt.
Hierover kan ik echter geen duidelijk beeld krijgen. Weet dus niet hoe ik mij dat exact moet voorstellen?

Mijn vraag is uiteraard... wat zou het beste werken en waarom?

Een staartriem is overigens geen optie. Gezien haar bouw en de situatie, komt er dan veel te veel druk onder de staartwortel en dat is voor mij niet acceptabel.
Anatomische singel functioneert niet hierbij (ik heb een anatomische singel)
Een mogelijke optie zou nog het idee van de broek van een mentuig zijn, maar die vind ik ook niet ideaal, omdat die volgens mij toch meer storend is voor het paard.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: ligging zadel bij buikig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:43

Daar kom ik weer aanzetten met de singel die ik in je vorige topic al noemde. Omdat er natuurrubber onder de buik zit (in de brede buikflap dus), is hij heel stroef en schuift hij nauwelijks. Dit helpt dus je zadel op zijn plek te houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:16

En gewoon een banaansingel? Mijn ruin heeft ook een veulenbuik (hij verwacht een grasveulen :+ ) en met de banaan schuift het zadel helemaal niet meer.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:45

ik zou ook zeggen een (eventueel overdreven) banaan, dat werkt bij mijn paard erg goed. de oplossing met 2 singels ken ik niet, opzich interessant.. Alleen op een of andere manier vraag ik me af of dit wel zo fijn voor het paard is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:12

Een banaansingel werkt ook niet altijd. Bij mijn paard/zadel hielp de banaansingel totaal niet. Ze deed er alleen erg narrig op. Ik heb nu een Elastische singel met een soort antislip buikflap en dat werkt een stuk beter.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 05:42

Ik heb in mijn openingstopic al aangegeven over welke drie mogelijkheden ik graag een mening zie.

Over de banaansingel en de ELT singel zijn de meningen erg verdeeld mbt schuiven van het zadel. De ELT schijnt goed te helpen bij singeldwang, maar ik heb ook veel negatieve reacties gehoord mbt schuiven bij 'buikig' paard, vooral als hij nat is. De banaansingel helpt lang niet altijd en geeft meer drukpunten en dat is bij mijn paard het laatste wat ik wil bereiken.
Verder heb ik al een heel scala aan singels achter mij liggen. Een andere singel biedt dus geen oplossing.

Vandaar dat ik dus al een heel zoekwerk achter de rug heb en bovengenoemde oplossingen voor mij het meest acceptabel zijn

Ik wil dan ook echt verzoeken om alleen in te gaan op de vraag die ik stelde...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 05:49

zorro schreef:
ik zou ook zeggen een (eventueel overdreven) banaan, dat werkt bij mijn paard erg goed. de oplossing met 2 singels ken ik niet, opzich interessant.. Alleen op een of andere manier vraag ik me af of dit wel zo fijn voor het paard is.

Naar het schijnt reageren de paarden er goed op. Ze schijnen op IJsland daar nogal eens mee te werken, omdat een staartriem gewoon niet prettig is voor het paard en ijslanders het probleem van ronde buik/geen schoft nogal eens hebben.
Ik heb geen idee, maar wellicht is het voor het paard vergelijkbaar met een achtersingel bij western.
Uiteraard wordt het een kwestie van kijken hoe het paard erop reageert.

Maar ik denk zelf dat het prettiger voor het dier is, als de druk op de gewone singel minder wordt en het zadel beter blijft liggen.