Welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_DP_

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 11:15

Hallo bokkers! :D

Sinds een tijdje heb ik een eigen pony. Hij is jarenlang manegepony geweest en had altijd een enkelgebroken watertrens. Hier liep hij niet lekker op. Op aanraden heb ik nu een dubbelgebroken bustrens. Hij ontspant zich al veel meer in de mond, maar het is nog het nog niet helemaal. Ook begint hij sinds een paar weken het bit niet meer aan te nemen met het hoofdstel omdoen. Hij heeft dit altijd meteen braaf aangenomen. Uitproberen is hij het type niet voor. Tanden zijn laatst weer verlost van haken, dus dat kan het niet zijn. Ik heb gewoon het gevoel dat hij dit bit niet fijn vind.
Ik ben vorige week gestart met dressuurles maar met mijn instructrise heb ik dit nog niet besproken. Ik ben benieuwd welk bit jullie bokkers mij kunnen aanraden of dat jullie argumenten hebben om het huidige bit aan te houden.

Brand maar los!

AdnerB

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:17

met plat of bol tussenstukje?(de dubbelgebroken bustrens die je nu gebruikt)

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 11:20

Met een bol tussenstuk.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:23

mischien is het bit te dik of juist te dun?
je kan ook nog een plat tussenstukje proberen of je pony dit fijner vind.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:44

Je bit kan best te dik, te dun, te breed, te smal, te zwaar of te licht zijn. Manegepaarden hebben het niet makkelijk in hun mond. Laat je instructrice dus ook even kijken naar zijn mond en ondertussen is het uitproberen om te zien welk bit het fijnste licht in de mond.

Ik zou persoonlijk beginnen met een dun dubbel gebroken africhtingtrens (cilindervormig kan ook) (zoiets als Myler, Billy Allen of KK (onderlegtrensen zijn ook mooi dun)) en dan even van de voorkant afblijven voor wat betreft het bit. Rijd je paard nu eerst goed op de zit en benen en laat hem vanuit de activiteit, ontspanning en voorwaartse drang (dus vanuit de achterhand) zelf weer het bit en dus de ruiterhand opzoeken.

Hij moet als ware nu even leren dat een bit niet betekend dat er direct 10 kg in zijn mond hangt. Succes!

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 15:12

magda_90 schreef:
Je bit kan best te dik, te dun, te breed, te smal, te zwaar of te licht zijn. Manegepaarden hebben het niet makkelijk in hun mond. Laat je instructrice dus ook even kijken naar zijn mond en ondertussen is het uitproberen om te zien welk bit het fijnste licht in de mond.

Ik zou persoonlijk beginnen met een dun dubbel gebroken africhtingtrens (cilindervormig kan ook) (zoiets als Myler, Billy Allen of KK (onderlegtrensen zijn ook mooi dun)) en dan even van de voorkant afblijven voor wat betreft het bit. Rijd je paard nu eerst goed op de zit en benen en laat hem vanuit de activiteit, ontspanning en voorwaartse drang (dus vanuit de achterhand) zelf weer het bit en dus de ruiterhand opzoeken.

Hij moet als ware nu even leren dat een bit niet betekend dat er direct 10 kg in zijn mond hangt. Succes!

Dankjewel voor de goede tips. Hij heeft het ook niet makkelijk gehad. Van de voorkant blijf ik voorlopig ook af. Hij begint nu pas goed op het been te reageren, want been was bij hem geen reactie. Maar omdat hij nu het bit niet meer wil indoen zoek ik naar een oplossing. Ik wil het goed doen, zonder hem onnodig pijn te bezorgen. Hij is nu heel duidelijk, dit bit wil hij niet. Mijn taak om iets anders te zoeken. Ik heb zometeen les en ga mijn instructrise eens laten kijken. Die bitten wat jij noemde ga ik me eens in verdiepen.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:34

Misschien een ongebroken trens? Of een Happy Mouth of Myler bit?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 21:15