Bitloos hoofdstel met 'driehoek'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardebloemp

Bitloos hoofdstel met 'driehoek'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:58

Hallo,

Ik heb een sidepull hoofdstel gekocht met een driehoek: de neusriem zit vast met twee riempjes aan iedere zijde (google: FRA Pardoes). Dat driehoekje zit over de jukbeenderen van mijn pony. Is dat schadelijk? Ik heb er nog niet mee durven rijden. Op wiki hier op bokt staat dat de jukbeenderen niet mogen worden geraakt, maar op plaatjes van diverse bitloze hoofstellen gaan die riempjes er wel overheen! Wie kan mij helpen? Alvast heel erg bedankt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:26

Als het geen druk geeft of schuurt lijkt het mij geen probleem.
Is het hoofdstel verder wel groot genoeg?

Debbie00

Re: Bitloos hoofdstel met 'driehoek'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 20:22

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:11

Hier een foto van de pardoes waar hij goed ligt; neusriem tussen junkbeenderen en zwevend neusbot.
Afbeelding

Nog eentje van voren (ander paard & sidepull)
Afbeelding

En een overzichtsfoto
Afbeelding

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:55

Mooie tinker! Mijn neusriem ligt goed. Ik voel altijd heel goed of hij op het harde neusbot ligt.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 13:54

Heel erg bedankt voor de reacties! Sorry dat ik niet eerder kon reageren.

moonfish13, ik weet niet of het gaat schuren, maar geeft het niet altijd druk bij een sidepull? Ik weet dat er druk op de neus komt, maar volgens mij ook op de wangen, dus met het driehoekje. Ik heb geen idee hoe groot die druk is. Het hoofdstel is juist heel groot, moeten gaatjes bijgemaakt worden om de neusriem hoog genoeg te laten zitten.

Lot, wat een manen heeft je paard zeg! Ik vind het altijd grappig om een bonte met witte en een bonte met zwarte manen bij elkaar te zien. Zoals dat hoofdstel bij de bovenste zit, had ik ook in gedachten hoe het moet zitten. Dat lijkt niet op hoe het bij mijn pony zit. Ik ben dat onderste plaatje al een paar keer tegen gekomen en daarom probeerde de neusriem inderdaad op die hoogte, waar de neusgaten zeg maar ophouden en er hard bot is. Maar dan komt de driehoek op een andere plek dan bij jouw paarden, over de jukbeenderen. Misschien heeft ze gewoon een kleinere nodig, dat de verhoudingen dan beter zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:56

Ik kan het me niet voorstellen dat je paard daar last van gaat krijgen.
Neusriem moet 2 vingers onder het jukbeen dus het kan haast niet anders dan dat het op het jukbeen komt te liggen imo.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 14:05

Naja, bij de foto`s hierboven ligt het er niet op, maar onder/naast het jukbeen.
Maar als het bot er niet van beschadigd, zoals het zwevende neusbot wel kan, zou ik ermee kunnen rijden.