Kavalkade vario op een gevoelige, scheve rug... Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Kavalkade vario op een gevoelige, scheve rug... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 11:37

Hoi bokkers,

Mijn bijrijdpaard rijd ik ongeveer 4x per week. Zij heeft een gevoelige rug en is op het moment erg scheef. Het zadel zakt naar rechts. De zadelmaker komt pas over een maand. GRR!

Nu heb ik van iemand een Kavalkade Vario pad overgenomen om de ligging van het zadel te corrigeren. Het zadel gaat er gelukkig beter van liggen.

Toch vind ik dat het paard er niet goed op loopt. Ze heeft van de zadelmaker een 'schokdempende pad' van een soort van schuimrubber gekregen die onder het zadel moest. Ze liep daar beter op. Maar die pad corrigeert de scheefheid van het paard/zadel niet.

Wat raden jullie mij aan? Kan ik schuimrubber kopen en in de kavalkade vario pad doen om zo èn de ligging te corrigeren èn de schokken te dempen?
Of zou ik die schokdempende pad onder de kavalkade vario leggen?

Pff... Schiet mij maar lek ;)

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes

Splinter

Re: Kavalkade vario op een gevoelige, scheve rug... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 11:43

is het zadel scheef of is je paard scheef?
als je zadel scheef is, niet meer mee rijden :n
als je paard scheef is en je zadel niet, dan werken aan rechtrichten en niet het zadel met een pad recht op je scheve paard leggen
als je zadel en paard scheef zijn, niet met dat zadel rijden, en wél werken aan rechtrichten ( eventueel dubbele longe oid)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 12:58

Het paard is scheef, het zadel als het goed is niet. Zij zet haar linkerbeen minder ver onder dan haar rechterbeen - het is minder goed ontwikkeld volgens instructrice en zadelmaker...
Ze gooit mij dus naar rechts. Ik ga dan scheef op het zadel zitten om toch recht boven haar te zitten, maar het zit zo rot! :S

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:33

Zonder zadel gaan rijden, met barebackpad, en werken aan rechtrichten. Mijn pony isook altijd heel scheef geweest en daardoor is ook mijn hele rug scheef geworden doordat ik ben gaan compenseren, best pijnlijk! Ik raad het je dus niet aan! Nu heb ik les in rechtrichten en ben uberhaupt een hele andere weg in geslagen en dat heeft mij heel wat op laten brengen. Laat haar bekken ook recht zetten door een osteo ter ondersteuning. Ik begrijp je echt helemaal, ik kon ook nooit lekker zitten, en nog vind ik het heel moeilijk om niet in de verleiding te komen om scheef te gaan zitten, maar op den duur wordt het zadel scheef en jij ook. Anders moet je aan de hand gaan werken om dat been sterker te maken, dan hoef je in ieder geval niet rot te zitten en kan je gewoon staan. Succes!