boom te smal voor mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindor92

boom te smal voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 17:09

wat denken jullie?
is de boom van het zadel te smal voor mijn paard?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zadel lag er nu los op, na het rijden kan ik er niet meer onderdoor kijken

StormTitan

Re: boom te smal voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:12

Op een foto is dat toch heel lastig te zien:)Als je er na het rijden niet meer onderdoor kunt kijken, zou ik zeggen dat het niet goed past! Maar ik zou een zadelmaker bellen om zeker te zijn!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:12

Ziet er niet heel smal uit, maar toch moet ik zeggen dat een zadelmaker er meer kijk op heeft natuurlijk..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:15

Wat bedoel je ermee dat je er niet meer onderdoor kan kijken? Ligt het zadel dan op de schoft? Dan is het juist te wijd. Het is normaal dat het zadel iets zakt als je erop gaat zitten, maar dan moet er altijd ruimte blijven tussen het zadel en de schoft.
Het is jammer dat je geen duidelijk zijaanzicht hebt van het zadel op het paard, dan kun je iets beter zien of het te krap of te wijd is.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 17:16

ja inderdaad, maar lastige is om een goede te vinden hier in de buurt ;) Overijssel/Drenthe

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 17:25

Afbeelding
Afbeelding

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:09

_Dune_ schreef:
Wat bedoel je ermee dat je er niet meer onderdoor kan kijken? Ligt het zadel dan op de schoft? Dan is het juist te wijd. Het is normaal dat het zadel iets zakt als je erop gaat zitten, maar dan moet er altijd ruimte blijven tussen het zadel en de schoft.
Het is jammer dat je geen duidelijk zijaanzicht hebt van het zadel op het paard, dan kun je iets beter zien of het te krap of te wijd is.

Dat dacht ik ook altijd. Maar mijn zadelmaker heeft me vertelt dat ondanks dat het zadel op de schoft lag, het toch te smal was voor mijn paard.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:47

Hoe kom je aan dat zadel ?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:48

irisdepony schreef:
Hoe kom je aan dat zadel ?

hoezo?

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:56

zadelpassers zat toch? bel heleen klumper uit almelo bijvoorbeeld.
Zelf ben ik naar countrymill in nijkerk geweest, omdat ik na wat zadelellende het 100 % zeker wilde weten.voor mij ook ruim een uur rijden met de trailer, maar was het absoluut waard.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:59

Je kan Feike Bruinsma even bellen, die zit in Wapse dus komt wel bij je.

Ik vind het zadel er te smal uitzien, hoe lang heb je het zadel al? Zit namelijk ook weinig bespiering naast de schoft....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:03

Ik dacht niet dat je bij een te smalle boom er niet meer onderdoor kon kijken :?

Vind het er zo op het oog goed uitzien. Zadel lijkt mooi in balans te liggen, schoft voldoende vrij naar mijn zin. Maar als het zadel gewoon óp het paard komt, bijvoorbeeld op de schoft, dan past het natuurlijk niet! Kun je nog licht zien aan de achterkant als je er onder kijkt na het rijden? Dat is vaak een betere graadmeter dan 'er onderdoor kunnen kijken'.

Natuurlijk biedt internet in deze situatie geen soelaas en zal er toch een zadelmaker en/of passer langs moeten komen wil je echt meer weten. Ik weet alleen dat een boom eerder te wijd is wanneer hij op de schoft zakt dan te smal!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:13

Safiera schreef:
Ik dacht niet dat je bij een te smalle boom er niet meer onderdoor kon kijken :?

Daar zou ik ook graag eens uitleg over willen, ik begrijp het ook niet helemaal...

Safiera schreef:
Natuurlijk biedt internet in deze situatie geen soelaas en zal er toch een zadelmaker en/of passer langs moeten komen wil je echt meer weten. Ik weet alleen dat een boom eerder te wijd is wanneer hij op de schoft zakt dan te smal!

Helemaal mee eens. Zo op het oog lijkt het zadel wel in balans, maar op een foto kun je niet zien of het zadel overal aansluit onder de kussens. Ik zou inderdaad een goede zadelmaker laten komen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 20:14

Air schreef:
Je kan Feike Bruinsma even bellen, die zit in Wapse dus komt wel bij je.

Ik vind het zadel er te smal uitzien, hoe lang heb je het zadel al? Zit namelijk ook weinig bespiering naast de schoft....

zadel heb ik denk ik wel 3 jaar..vind zelf ook dat daar weinig bespiering is..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:56

Dan is het zadel zeker te smal(kan ook rijtechnisch zijn) gok ik. Ziet er naar uit dat er spieratrofie is namelijk.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 07:18

rijtechnisch hebben we ook wel problemen. verkeerd les gehad, paard moest in een krul lopen..paard nu hard in de mond. we hebben dus flinke problemen met de aanleuning...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:35

Ik raad je aan om Heleen Klümper uit almelo te bellen. Zeer goede zadelpasser, ze is ook MSFC gecertificeert.