zadel verzorgpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ylime12

zadel verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 20:04

ik heb sinds kort een verzorgpony en ik moet er een zadel voor kopen. nou ben ik er achter gekomen dat een goed zadel vinden nog verekte lastig is! nu weet ik wie de oude berijdster van het paard is en dat zij ook een zadel voor het paardje heeft gekocht en zij 17,5 inch had. dat was allemaal goed enzo dus zij blij. nu heb ik zelf ook een zadel gevonden van 17,5 inch, maar dat is een dresuur zadel. zit daar enig verschil in? of is dat qwa maten precies het zelfde?

p.s. ik wist niet of dit onderwerp hier moet of bij verzorgerspraat... :')

Anoniem

Re: zadel verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:05

Niet alle 17,5" passen op je paard.
Laat een zadelmaker langskomen om zadels te passen en evt. aanpassen zodat hij echt goed ligt.
Dit is echt heel belangrijk,absoluut niet op willen besparen,omdat je de hele rug kapot kunt maken met een slecht passend zadel. :)

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:23

17,5 inch is de maat van het zitvlak, voor zover ik begrepen heb. Beter laat je de zadelmaker :P komen is goedkoper, als dadelijk een dierenarts voor kissings spines ofzo.
Laatst bijgewerkt door xCODA op 13-09-11 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:25

CorkyLover schreef:
17,5 inch is de maat van het zitvlak, voor zover ik begrepen heb. Beter laat je de hoefsmid komen is goedkoper, als dadelijk een dierenarts voor kissings spines ofzo.

17,5" is idd grootte van het zitvlak,maar dat bepaald ook de ruglengte van het zadel.
Een hoefsmid om een zadel aan te meten? :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:27

CorkyLover schreef:
17,5 inch is de maat van het zitvlak, voor zover ik begrepen heb. Beter laat je de hoefsmid komen is goedkoper, als dadelijk een dierenarts voor kissings spines ofzo.

Klopt, 17,5 inch is de maat voor jouw achterwerk, de boombreedte zegt wat over je paard. Maar die zijn ook weer per merk verschillend en dan heb je nog de pasvorm, lengte en breedte van de kussens, vorm enz, kortom tenzij je precies hetzelfde merk en type zadel maar dan in dressuur uitvoering hebt, zal het niet zomaar passen waarschijnlijk.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:27

FlorisSam schreef:
CorkyLover schreef:

17,5" is idd grootte van het zitvlak,maar dat bepaald ook de ruglengte van het zadel.
Een hoefsmid om een zadel aan te meten? :')

Whaha, oewpsiee foutjee. :P

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:28

CorkyLover schreef:
17,5 inch is de maat van het zitvlak, voor zover ik begrepen heb. Beter laat je de zadelmaker :P komen is goedkoper, als dadelijk een dierenarts voor kissings spines ofzo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:29

17,5" heeft te maken met jouw zitvlak :) Ik pas met maat 36/38 keurig in een 17,5' zadel. En past gelukkig ook op de rug van mijn pony, want daar moet je ook rekening mee houden. De boommaat is ook heel belangrijk, want dat moet immers wel op de rug passen van de pony :) Dat mag niet te krap of te los zijn.
Een boomloos zadel is misschien wat makkelijk voor je om dat passend te maken.

T is echt heel moeilijk om het zelf in te schatten, dus misschien kun je iemand (zadelmaker) langs laten komen? :)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:29

misschien is een boomloos zadel een optie voor je? mocht je stoppen met verzorgen is dat gemakkelijker aan te passen aan een ander paard dan een boomzadel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:30

trustHim schreef:
misschien is een boomloos zadel een optie voor je? mocht je stoppen met verzorgen is dat gemakkelijker aan te passen aan een ander paard dan een boomzadel

Maar ook bij deze zadels is het goed om een zadelmaker te laten komen,let wel op dat hij hier verstand van heeft,want niet alle zadelmakers hebben dit :j

ylime12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 06:31

wat is dan eigenlijk het verschil met een dresuur of veelzijdigheids zadel en een boomloos zadel? en waarom zou dit makkelijker aan te passen zijn? dus volgens jullie is ligt het dus echt heel erg aan de maten of een zadel past of niet? wat denken jullie een 2de hands kopen op marktplaats?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:01

ik zou een boomzadel niet op marktplaats kopen tenzij je heel goed weet wat je doet en ik begrijp uit jou posten dat je dat niet weet

een boomloos zadel is flexibel doordat er geen houten of kunstof boom inzit (google maar eens op boomloos zadel) een boomloos zadel is er ook gewoon in verschillende modellen van dressuur tot western. Ze hebben alleen voorin een hard gedeelte bij de schoft dat moet passen verder past het zadel zich aan de rug aan. Je moet wel kijken naar de lengte van het zadel. en de meeste boomloze zadels hebben een speciaal dekje waar inlages inzitten voor de ruggengraatvrijheid

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:13

Het verschil tussen een vzh zadel en een dressuurzadel is de vorm en dan hoofdzakelijk de vorm van de zweetbladen om het op zijn kortst uit te leggen.

Bij dressuur houd je je benen lang tijdens het rijden. De zweetbladen van een dressuurzadel zijn daarom ook lang.

Bij springen heb je je beugels een stuk korter, om goed mee uit het zadel te kunnen komen boven de sprong. De zweetbalden zijn daarom korter en wat meer naar voren, zoals de vorm van je been als je je beugels kort hebt.

Een veelzijdigheidszadel zit hier tussenin. De zweetbladen zijn korter dan van een dressuurzadel en wat verder naar voren, maar niet zover als bij een springzadel. Zo kan je wel redelijk lang zitten voor dressuur en ook wat korter om te kunnen springen.

Denk wel dat het echt heel verstandig is om een goede zadelmaker te laten komen. Als je zadel niet goed ligt, kan je echt de rug van je vzpony kapot rijden en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Het makkelijkst aan te passen zijn volgens mij de winteczadel met verwisselbare boom. Dat zijn niet te dure kunststof zadels. Maar ook die kan je het beste aan laten passen door een goede zadelmaker. Met zadels zou ik zelf niet willen knoeien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 08:17

Ik heb hetzelfde probleem gehad, pony had geen passend zadel, zelf had ik niet het geld (boomzadels en een beetje fatsoenlijke, lopen toch tegen de 1000 euro) voor een boomzadel.
Toen is Nicky van nickyskeet.nl geweest om boomloze zadels aan te passen. Voor 300 euro had ik een supermooi zadeltje, ideaal. Heb momenteel een barefoot, nou die kan ik overal op leggen. Ponykamp? Gewoon met mijn eigen zadel. Nieuw verzorgpaard? Ook hier paste mijn zadel. Eigen paard? Nou het zadel had ik en het paste ook. :)

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:40

Is het geen optie om voor een fatsoenlijk bedrag dat zadel van de oude verzorger over te nemen of exact hetzelfde zadel te kopen?? Deze lag wat ik begrijp goed!

vickersss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:13

_Esther_87_ schreef:
CorkyLover schreef:

Klopt, 17,5 inch is de maat voor jouw achterwerk, de boombreedte zegt wat over je paard. Maar die zijn ook weer per merk verschillend en dan heb je nog de pasvorm, lengte en breedte van de kussens, vorm enz, kortom tenzij je precies hetzelfde merk en type zadel maar dan in dressuur uitvoering hebt, zal het niet zomaar passen waarschijnlijk.

17,5 inch is idd je zitvlak heeft dus niks te maken met of het zadel wel of niet past :P

ylime12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 20:28

bedankt voor de tips;) ben er gisteren achter gekomen dat het zadel van de oude berijdster eigenlijk te klein was... verder zoeken dus:( bedankt! ik denk dat ik hier zeker wat aan heb!

cke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:12

er staat ook een topic hier ergens op bokt over zadel, boommaat e.d.
je kan daar in elk geval lezen wat waarmee bedoeld word en hoe het zadel zo ongeveer in elkaar zit.

kan de eigenaar hier ook niet iets in betekenen voor je? of lees ik nu ergens overheen :P