Help, zie door de zadels het paard niet meer! ;-)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Help, zie door de zadels het paard niet meer! ;-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:14

Hoi iedereen,

Sinds een aantal weken ben ik de gelukkige eigenaresse van een 3 jarige Kwpn merrie van ong. 1.58m groot. Nu ben ik in de wolken, MAAR tja, zal toch een zadel moeten komen.

Nu zit ik helaas aan een budget van max. €500,- gebonden, dus zal het een tweedehands zadel moeten worden. Dus dan denk je oké, dressuur zadel, ruime 17,5/18 inch zitting hoeft niet in super staat te zijn qua leer. Maar dan.... Geen FLAUW idee welke boommaat ze heeft. Haar schouderblad lijkt vrij ver naar achter door te lopen, dus dan moet ie daar ook goed passen. Zou graag een zadel willen met verstelbare boom zodat hij later groter gezet kan worden als ze meer massa krijgt. Maar dan weer geen kunststof zadel. En tja, als je dan er 1 koopt, en je laat een zadelmaker komen, en het blijkt ondanks de verstelbare boom toch niet goed te passen...

Ik ben over 1 zadelmaakster ontzettend goed te spreken, maar die heeft weer enkel zadels liggen die boven mijn budget zijn.

Ben ondertussen een beetje hopeloos aan het worden, hoe ik dit nou verder aan moet pakken...
Wat ook nog extra lastig is, is dat ze nog niet onder het zadel is, en het zadel wel op haar gepast kan worden, maar ik er niet op kan...

Mocht iemand de oplossing weten hoe ik dit in hemels naam aan moet pakken, GRAAG!!! |o
(en moest gewoon even de frustratie van me afschrijven.. ;) :o )

it_is_me

Re: Help, zie door de zadels het paard niet meer! ;-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:18

Het zal waarschijnlijk moeilijk zijn om voor 500 euro een fijn passend zadel te vinden. Zelf heb ik van het voorjaar een Trekker zadel gekocht. Een zadel die aan het paard aan te passen is (boom en kussens). Wat erg fijn is als een paard qua bespiering nog flink aan het ontwikkelen is.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:22

Moet best lukken hoor.
kijk even bij. www.tzadelhuisje.nl fijne zadels, mooie kwaliteid, met iemand dier verstand van heeft. binnen budget.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:25

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:26

Al eens gedacht aan boomloos?

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:26

Had je zadelmaker geen tip vor je voor een goedkoop tweedehands zadel?

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:28

Ik had vier jaar hetzelfde probleem als jou en heb me toen een winteck zadel aangekocht. Dit is gepast door de winkel. Een jaar later begon mijn paard continu met haar hoofd te slaan en heb hierover rond geïnformeerd en blijkbaar kwam dit door een slecht passend zadel. Toen heb ik opnieuw een ruitershop laten komen en heb me een stubbe aangeschaft. Direct een andere prijsklasse natuurlijk. Na twee jaar nog steeds met hetzelfde probleem te zitten, en bij toeval op een professionele zadelpasser te stuiten heb ik hem laten komen tot bij mijn paardje. Blijkbaar was ik voor de tweede maal belazerd. Het zadel was te lang voor mijn paard en kon dus niet meer aangepast worden, via deze zadelpasser heb ik mijn derde zadel aangekocht. Een MSCF, speciaal ontworpen voor de paardenrug. Heb een aantal zadels mogen uitproberen en mijn paardje heeft haar zadel zelf uitgekozen, haar passen werden ruimer en voelde voor de eerste maal ontspanning in haar rug. Door zo lang een verkeerd zadel te hebben gehad, zijn de gevolgen niet mals voor mijn paardje. Haar rugspieren zijn minimaal omdat ze haar rug steeds wegdrukte door het zadel. Alles moet terug opgebouwd worden, dus ik geef je de raad niet dezelfde stommiteit als mij te doen... Mijn winteck en stubbe staan nu geringe tijd op Kapaza en ik geraak er niet vanaf. Dus dat is een zeer dure aanschaf geweest. Ik ben voorstander van de MSCF of de het WOW zadel.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:31

Bedankt voor al jullie antwoorden!

Boomloos ben ik zelf niet zo van, en heb ook (helaas) te veel gewicht daarvoor denk ik zo ;-) :o

MisticRider, intressant!!!! BOEL zadels die aan mijn eisen voldoen! Misschien die eens langs laten komen!

QueenE, helaas niet. Helemaal lastig omdat ik de boommaat niet weet.. Zodra ik een zadel heb kan ze hem wel komen opvullen e.d.

Zipsy, das zwaar kl*te zeg! Ben je mooi klaar mee! Hoop een goed liggend zadel voor mijn dame te kunnen vinden!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:35

Ik denk dat je een zadel met een verstelbare boom misschien wel goed zal bevallen. Hier in de buurt worden ze veel verkocht. Oa. van Kent& Masters. (deze verstellen over de hele boom niet alleen aan de voorkant)
Of (het zadel dat ik heb) een chamberlain Latina is ook met een verstelbare boom. Deze zijn nieuw duurder natuurlijk maar wel tweedehands verkrijgbaar. (Je zou de mijne mogen passen als je in de buurt woont!)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:57

Wendy_Komen schreef:
Bedankt voor al jullie antwoorden!

Boomloos ben ik zelf niet zo van, en heb ook (helaas) te veel gewicht daarvoor denk ik zo ;-) :o

MisticRider, intressant!!!! BOEL zadels die aan mijn eisen voldoen! Misschien die eens langs laten komen!

QueenE, helaas niet. Helemaal lastig omdat ik de boommaat niet weet.. Zodra ik een zadel heb kan ze hem wel komen opvullen e.d.

Zipsy, das zwaar kl*te zeg! Ben je mooi klaar mee! Hoop een goed liggend zadel voor mijn dame te kunnen vinden!

Ja, ze heeft er ook echt wel verstand van. Bovendien heeft ze eigenlijk altijd wel iets wat past/passend gemaakt kan worden.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:58

Om een voorbeeld te geven, heb paar dagen geleden een zadel van een kennis erop gelegd. Maar past het, past het niet, kan het passend gemaakt worden? I don't know...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(het zadel kan niet verder naar voren gelegd worden ivm. haar schouder..)

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:12

Naar mijn kennis, ligt het te ver naar achter. Dat was bij mijn stubbe ook het geval. En volgens mij is de boom ook te smal. Maar ik ben geen zadelpasser hè, kan alleen mijn eigen ervaring delen. De basisprincipe van het zadel is volgens mijn zadelpasser: het zadel mag de schouder niet belemmeren en mag niet over de laatste ribben liggen... En het mag de de ruggegraat niet klemmen ook niet.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:14

Nou ik kan dat van af een plaatje niet zien, maar je kan toch gewoon een zadelmaker laten komen. Ik laat altijd Heleen Klumper komen, zei meet je hele paard op en kijkt dan naar een passend zadel. Ook of je eigen zadel past!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 17:52

op het eerste zicht vind ik het te ver naar achter liggen, en de boom te smal ogen. echter is het zadel hier niet aangesingeld, en moet je er toch echt effe op gaan zitten om te kijken of eht niet te ver over de schoft zakt.
ik zou ook opteren voor een boomloosje, als je bv een london neemt mét vps, en daar dan goede inlages of zelfs dubbeldikke inlages onder doet, hoef je je geen zorgen maken over het gewicht ;)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:01

Bedankt voor de reactie's!

Duhelo schreef:
en moet je er toch echt effe op gaan zitten om te kijken of eht niet te ver over de schoft zakt.

En dit gaat helaas niet..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:08

Ze is nog maar 3 dus je kan ook even de winter doorsparen en dan komend voorjaar iets goeds kopen misschien?
Het allereerste zadelmak maken kun je dan bijv. boomloos doen.

Als je nu krap in het geld zit moet je zeker niet voor een 3-jarige een zadel kopen want dat blijf je aanpassen in de breedte en vulling. Dit kost een hoop extra als je dat goed wilt laten doen.
Mijn 3 jarige heeft in de laatste maanden een volledig andere rugvorm gekregen en ik verwacht dat ze niet lang met het huidige zadel door kan en dat terwijl ik er nog niet eens opgezeten heb.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:37

Wendy_Komen schreef:
Bedankt voor de reactie's!

Duhelo schreef:
en moet je er toch echt effe op gaan zitten om te kijken of eht niet te ver over de schoft zakt.

En dit gaat helaas niet..

daarmee dat je (in mijn ogen) best voor een boomloosje gaat, en eenmaal ze wat minder veranderd in bouw, en je er wel kunt op zitten (en deftig passen dus) kun je kijken voor een boomzadel ;)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 12:55

Iedereen bedankt voor het meedenken. Een boomloze valt echt af, vond ik niet fijn zitten, en erg onstabiel en juist met inrijden wil ik er wel stevig op zitten ;-)

Gwen van het 't Zadelhuisje kon niet, maar Adrie van Giersbergen waarmee ze samenwerkt wel, en die komt dus 27 september langs met zadels! Ben benieuwd!!

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:19

http://www.pietloof.nl/index.php/zadelpassen/22-checklist

Positief kritische analyse op de boomloze zadels…

1. Een boomloos zadel corrigeert de ruiterzit niet!
Juist. Een ruiter met een onstabiele en verkeerde ruiterzit (voorovergebogen of stoelzit) kan het best niet met zo een zadel rijden want de drukbelasting wordt te groot en het paar kan niet in balans of evenwicht lopen. Er bestaat gevaar voor manken omdat het paard niet recht kan lopen. Het evenwichtsverlies van een ruiter met een onstabiele zit wordt onmiddellijk gevoeld door het paard. Daarentegen zijn de klassiek passende bomen op dat punt meer vergevingsgezind.

2. Een boomloos zadel kan het ruitergewicht niet verdelen!
Juist. Vooral bij zwaardere ruiters is dit zeker een probleem. De punctuele drukverdeling wordt té groot. Een zwaardere ruiter wacht al 9 maanden op zijn boomloos Italiaans zadel omdat zij het speciaal moeten vervaardigen en dit niet in hun normale lijnproductie kan gebeuren… . Men kan zich terecht dan de vraag stellen of het “boomloos principe” dan nog steek houdt. Een ander geval is o.a. bij een meerdaagse tocht waar het paard van een zwaardere ervaren ruiter duidelijk trippelt en weerbarstig is terwijl het met een lichtere ruiter nauwelijks problemen maakt. De opgelopen schade is vaak van onherstelbare aard.

Ergens werd beweerd dat het zitvlak van de ruiter en de billen zijn druk verdelen. Als men aan de magere kant is heeft men dus een probleem, als men te dik is een gewichtsprobleem… .

3. Een boomloos zadel is gemaakt voor elke ruiter!
Fout. Zoals hiervoor al werd beschreven is het gewicht een groot probleem. Indien de ruiter echter beschikt over een “onafhankelijke” zit en indien hij/zij minder weegt dan 80 Kg is dit echter minder problematisch. Een publiciteit van een merk boomloze zadels beweert dat de ruiter door het gebruik van zijn zadels boven het zwaartepunt van het paard zit terwijl een ander beweert dat (cit.)”de ruiter zit in het zadel iets achter het zwaartepunt van het paard, waar hij ook zonder zadel zou zitten”. Het hoeft gezegd dat het zwaartepunt van het jonge paard op een andere plaats ligt dan dat van een verzameld of degelijk opgeleid paard. Dit evolueert door training en elk zadel moet die training optimaal toelaten. Is dit mogelijk met een boomloos zadel?

Alweer op internet staat het verhaal dat ruiters met rugklachten ook veel baat hebben bij een boomloos zadel. Dit is fundamenteel fout! In dit geval moeten de rugspieren verstevigd worden en dit bekomt men door het kantelen van het ruiterbekken. Een zadel met boom waarbij de zit dan kan aangepast worden is in dit opzicht beter dan helemaal géén ondersteuning.

Ook wedstrijdruiters (jumping, dressuur, reining, military) kunnen beter met klassieke zadels rijden. Dit geven de fabrikanten van boomloze zadels dan ook ruiterlijk toe.

4. Een boomloos zadel knelt niet, en geeft veel bewegingsvrijheid!
Juist voor wat de bewegingsvrijheid aangaat, fout voor wat het knellen betreft. De houten of polyester voor- en achterboom van de boomloze zadels kunnen bij bepaalde paarden gaan knellen. Sommigen beweren dat je die er kan uithalen en opvullen met wol of jouw persoonlijke items. Ook dit is niet correct daar deze 2 “vakjes” nodig zijn voor wat stabiliteit en stevigheid te geven aan het zadel én de ruiter. Indien die niet nodig zouden zijn kan men evengoed een “barepack zadeldek” kopen, dit is dan net hetzelfde en véél goedkoper! Indien men een boomloos zadel niet gebruikt met de voorgeschreven onderlegger drukt het op de ruggengraat van het paard, wat even nefast is als het klemmen achter de schouderbladen.

5. Een boomloos zadel is licht van gewicht!
Juist. Vooral voor vrouwen en kinderen kan dit interessant zijn. De keerzijde van de medaille (té slap, gewichtsverdeling enz.) is echter terug te vinden in de punten zoals in het artikel omschreven. Helaas leidt dit lichtgewicht ook tot een lichtere zadelbouw en vaak komen die zadels terug voor loskomende naden. Dit omdat bij die zadels het hele gewicht enkel en alleen op de stijgbeugelophanging komt. Ook de standaardinlages verliezen hun vorm na een tijdje en moeten worden vervangen wat de uiteindelijke prijs weer opdrijft. Opmerkelijk ook hoeveel boomloze zadels via internet tweedehands worden aangeboden.

6. Een boomloos zadel volgt de paardenrug!
Juist. Maar men moet dan ook attent zijn voor de opbouw van de juiste bespiering en zich technisch laten begeleiden. Recreatieruiters bvb. kunnen onmogelijk 6 uur aan een stuk hun paard verzamelen tijdens een dagtocht. Op het einde van het ruiterseizoen lopen die paarden dan ook vaak “uit elkaar” (en dat is normaal) tenzij men ook werkt aan de bespiering van het paard tijdens de week of de winterperiode. En dit gebeurt met een instructeur in de zandbak.

7. Een boomloos zadel is geschikt voor elk paard!
Fout. Er bestaan véél verschillende paarden en véél verschillende anatomische conformaties. Het ideaal passend zadel bestaat niet! Er bestaan wél veel slechte productiezadels (vooral lage loonlanden) en niet-passende kwaliteitszadels. Dit is het probleem van de wildgroei aan zgn. ruitersportzaken die het commercieel handelen verkiezen boven het welzijn van het paard. Elk zadel moet gepast worden, ook boomloze zadels! Of er moeten extra onderdelen bij besteld worden zoals hogere of bredere vormdelen vooraan of speciale onderleggers voor de druk.

Zo is het ook bvb. absurd zadels te kopen over internet. Het advies van een professionele zadelmaker of zadelpasser is absoluut aan te raden. Het paard verandert in de loop van zijn leven o.a. door opleiding (of het gebrek ervan), voeding, zwangerschap, bloedlijn. Professionelen houden daar rekening mee tijdens het passen.

Bovendien zijn er paarden die nerveus worden onder een boomloos zadel (net zoals met een ruiter op de blote rug trouwens). Voor deze paarden is het aangeraden een zadel mét boom te gebruiken.

8. Een boomloos zadel brengt de ruiter dicht bij zijn paard en bevordert het contact!
Juist. Maar indien de ruiter elke beweging van het paard voelt, is ook het omgekeerde waar, en nog meer dan met een “klassieke” boom. Veel paarden hebben duidelijk problemen om te kunnen voortbewegen onder onstabiele ruiters met onduidelijke hulpen. Zoals reeds gezegd is het zadel een communicatiemiddel. Paard én ruiter moeten dus dezelfde taal spreken.

9. Een boomloos zadel is geschikt bij de opleiding van jonge paarden!
Fout. Jonge paarden moeten leren hun evenwicht te vinden onder hun ruiter. Daarvoor moet deze stil en in balans zitten. Bovendien moeten zij leren hun buikspieren te gebruiken voor het opspannen van de rug en het onderbrengen van de achterhand. Een boomloos zadel kan dit helaas niet bewerkstelligen

:) misschien heb je wat aan de site, en over het boomloos zadel!

wietskewin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:25

je kan het vanaf een plaatje niet zeggen, er zal door een zadelmaker gevoeld en waarschijnlijk aangepast moeten worden

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:30

even off topic ts,maar heb een goed onderhouden net stubben dressuur zadel liggen met een medium boom en 17,5inch voor een mooie prijs.zelf weet ik datstubben op veel paarden goed ligt,heb nu zelf weer een stubben maar vzh