train jij met je wedstrijd-outfit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

train jij met je wedstrijd-outfit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:54

Ik vroeg me af wie er met zijn wedstrijd-outfit traint.
En dan bedoel ik niet witte broek en rijjasje, maar je wedstrijdschoeisel bijvoorbeeld en of je met handschoenen traint.
Zelf train ik zonder handschoenen en met stalschoenen, terwijl ik op wedstrijd met leren jodphurs+ chaps en natuurlijk handschoenen rijd. Mijn beugels zijn dan voor mijn gevoel net een half gaatje te lang, omdat mijn stalschoenen dikkere zolen hebben. Ik kan er prima mee rijden, maar misschien is het toch handiger om in elk geval de laatst training voor een wedstrijd met handschoenen en jodphurs te rijden?
Hoe doen jullie dit?

mellen95

Re: train jij met je wedstrijd-outfit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:56

Ja ik rij altijd met handschoenen, en een paar keer voor de wedstrijd met mijn goede laarzen.
Ik vind anders het verschil te groot.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:59

Toen ik nog wedstrijden reed, reed ik met dezelfde outfit en hetzelfde tuig. Sommige mensen hebben bv een speciaal wedstrijdhoofdstel. Liep het paard op de dag van de wedstrijd in een keer met een ander hoofdstel. Leek mij niet echt slim.
Verder rij ik altijd met handschoenen, dus dat verschil daar had ik geen last van.
Mijn gewone rijlaarzen waren ook mijn wedstrijdlaarzen.

Als je echt veel verschil merkt, en je hebt er last van, dat zou ik voor een wedstrijd in ieder geval een paar keer met je wedstrijd-outfit rijden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 16:00

ik rijd verder qua tuig gelijk inderdaad (zadel/hoofdstel) alleen met een ander dekje natuurlijk maar dat zal niet veel schelen denk ik ;)

Ik vind het van mijn wedstrijdchaps zonde om mee te rijden, maar misschien kan ik met jodphurs en mijn gewone chaps rijden?
Tja, blijft lastig, aangezien die van mij 24/7 buiten staat en ik dan liever niet met mn wedstrijdschoenen door de plassen stamp, en wisselen van schoenen lijkt me ook lastig :P

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:01

Ik doe de dag van te voren mijn wedstrijdlaarzen (petries en aardig stug) aan. omdat mijn trainingslaarzen heel soepel zijn, dus heb dan minder gevoel :) gaat gewoon goed :)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:02

jaaaaren lang had ik altijd speciaal laarzen voor de wedstrijd. altijd was het gevoel op de wedstrijd anders dan thuis, beugels of te lang of te kort, ik zat nooit zo lekker als met mijn schoenen en chaps.
nu heb ik hele dure rijschoenen met leren chaps waar ik wedstrijd mee rij en thuis train, het was niet de bedoeling, maar ik had op een gegeven ogenblik door omstandigheden geen keuze. nu zeg ik had ik dit maar veel eerder gedaan, het gevoel is nu op de wedstrijd precies zoals thuis en ik vind dit een heerlijk gevoel.
soms vind ik het wel zonde om met mijn dure outfit altijd te rijden, maar ik krijg er zoveel veel terug dat ik gewoon weer nieuwe schoenen en chaps weer koop als deze stuk gaan..........

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:07

dure outfit thuis en altijd zelfde oude kloffie op de wedstrijd(komt door bijgeloof omdat ik één keer won met een oude broek aan toen mijn nieuwe wedstrijdbroek wel heel erg gekrompen was in de droger)

ooit moet dit wel omgedraaid worden of versteld ofzo... :o

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:15

Ik train altijd met handschoenen (alleen niet mn witte :P ) en gebruik dezelfde laarzen in training als op wedstrijd.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:37

Ik heb voor op wedstrijd wel andere hoofdstellen voor dressuur en springwedstrijden. Meestal rij ik thuis met mijn springlaazen, die zitten toch wat lekkerder dan die harde dressuurdingen. :P Probeer er toch regelmatig mee te rijden zodat je er op concours niet opnieuw aan moet wennen.

Ik geloof niet dat een paard beter loopt met het ene hoodstel dan met het andere, dat zit denk ik meer tussen de oren bij de ruiter...

Veraa1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 18:04

Ik train altijd met handschoenen, dit omdat ik anders blaren krijg op mijn vingers door de teugels. En schoeisel, zowel op wedstrijd als met trainen jodphurs en chaps hetzelfde!

Hopefull_Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:48

Ik rij altijd met handschoenen en chaps, een tien dagen voor de wedstrijd begin ik ook met mijn rijlaarzen te trainen en rij ik met stang en trens. Na de wedstrijd weer gewoon met mijn trenshoofdstel.

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:54

Ik rij altijd met handschoenen en jodpuhrs. Bij de wedstrijd heb ik dan rijlaarzen aan, maar daar voel ik geen verschil mee.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 19:59

ik rijd altijd met handschoenen van br, die heb ik in het zwart en wit:p dus voel geen verschil
ik heb maar 1 paar laarzen
dus ik voel geen verscil

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:36

Toen ik nog wedstrijd reed, reed ik nooit met t zelfde schoeisel. Ik trainde met stalschoenen en goedkope stoffen chaps. En m'n wedstrijden reed ik met mn Petrie Anky's. Het is qua gevoel best een verschil.

Maar ik was dan ook nooit zo'n serieuze wedstrijd ruiter. Ik trainde hooguit 2x in de week. De rest van de tijd was ik buiten door het bos aan het crossen. :') Ik ben dan ook gestopt in de M2. Ik was het zat. Al dat chique gebeuren was niks voor mij en mn biefstukje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:52

Ik wel. Aangezien ik recreatieklasse start mag ik gewoon met mijn gewone rijschoenen en (gekleurde) broek rijden. Behalve als het 's winters heel koud is rijd ik zonder handschoenen, ook op wedstrijd. Helm, hoofdstel enz. zijn verder hetzelfde. Het enige dat anders is is dat ik voor een wedstrijd een blouse + jasje aanheb, dat natuurlijk mijn harnachement en schoenen worden opgepoetst en een schone broek staat ook wel zo netjes :P Het grootste verschil zit 'm in dat ik voor een wedstrijdje mijn paard borstel. Dat doe ik normaal gesproken een paar keer per maand.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:19

ik train altijd met handschoenen en mijn laarzen. Tuig heb ik hetzelfde alleen een iets ander hoofdstel op wedstrijd. Laarzen heb ik soms andere aan, maar dat wissel ik een beetje af :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:20

Ik heb altijd precies hetzelfde. :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 16:11

oke dus best veel mensen die met wedstrijdoutfit trainen dus!
Denk dat ik mijn (nieuwe) wedstrijdhandschoenen dan ook maar in het zwart ofzo koop, dan kan ik er thuis ook af en toe mee trainen :)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:11

ik krijg echt super snel blaren dus train nooit zonder handschoenen daarnaast probeer ik echt zo min mogelijk te veranderen zodat het net als thuis is.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:37

Ik heb maar 1 paar laarzen. Verder probeer ik ook alles hetzelfde te houden, zelfde soort handschoenen, broek met leren zitje, zelfde hoofdstel voor paard.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 19:40

Ik reed nooit met handschoenen, ik kon die dingen niet aan mijn handen verdragen, maar nu ik wedstrijden start train ik ook altijd met handschoenen..
Heb inmiddels ook hetzelfde merk van handschoenen om te trainen en voor de wedstrijden, want anders voelde het ook weer nergens naar.. :+

Ik heb niet altijd mijn chaps/laarzen aan met trainen, een heel enkele keer maar. Maar daar heb ik verder op de wedstrijden niet zo'n last van.. :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:37

Ik heb voor wedstrijden een apart hoofdstel, laarzen en cap, die ik in de training niet gebruik.
Aan mijn wedstrijdhoofdstel zit hetzelfde bit als aan mijn trainingshoofdstel. Merk nooit verschil aan mijn paard.

Heb voor de training oudere Petrie's en 2 caps. En verschillende paren handschoenen, van hetzelfde merk als mijn wedstrijdhandschoenen.
Een hoofdstel voor gewone training, een hoofdstel voor longeren en een hoofdstel voor buitenrijden.

Ik rijd overigens altijd met laarzen en handschoenen aan. Stiekum soms zonder cap :o

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:58

Mijn thuis en wedstrijdoutfit is totaaal verschillend..
Ik rijd thuis met een oud kunststof zadel, op wedstrijd met een nieuw leren zadel.
Thuis rijd ik met een dubbel gebroken trensje, op wedstrijd met een heel ander hoofdstel en een pelhalm.
Ik rijd thuis met jodpurs zonder chaps en op wedstrijd met laarzen.
Thuis zonder handschoenen en op wedstrijd met..
Een groter verschil kan er dus niet zijn :P
Ik rijd zelfs vaak met een andere cap thuis als op wedstrijd..
Toch vind ik het niet zo veel verschil.. Mijn laarzen zijn lekker zacht dus dat is niet echt zo'n giga verschil..
Met handschoenen rijden is veel fijner, dus da's een positief verschil..
Het hoofdstel is wel veel verschil, maar dan moet ik maar stiller in mijn hand zijn ;)
Qua zadel is het ook veel verschil, maar ik wil mijn zadel mooi houden, en als ik er iedere dag 6 paarden mee rijd, dan ziet hij er best snel oud en vuil uit..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:59

Ik rij met mijn wedstrijdlaarzen ook gewoon 'door de week' (heb maar 1 paar leren laarzen
en ze zijn op maat gemaakt dus 2 paar is wel erg duur)

Voor de rest heb ik een hele aparte wedstrijd outfit, broek, shirt,
jasje, cap, handschoenen, hoofdstel, dekje, bontje, singel, zweep alles behalve
de laarzen en het zadel. :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:34

EvelienH schreef:
Ik geloof niet dat een paard beter loopt met het ene hoodstel dan met het andere, dat zit denk ik meer tussen de oren bij de ruiter...

Nou denk het niet hoor...
Mijn ene hoofdstel die ik vroeger gebruikte om te trainen, liep hij véél fijner op dan mijn wedstrijdhoofdstel.
Bakstukken konden ook niet korter met mijn trainingshoofdstel en van mijn wedstrijdhoofdstel zaten die strakker.

Ik gebruik nu gewoon altijd hetzelfde tuig op wedstrijd :)
ben daarom ook heel voorzichtig met mijn hoofdstel :=
Als ik op wedstrijd in het zwart - wit start, gebruik ik ook mijn cap van trainen, als ik in het bruin - champagne start heb ik een speciale cap.
Laarzen gebruik ik voor trainen en wedstrijd, heb zwarte dus die kunnen ook bij mijn bruine wedstrijd set ;)
Rijd ook alleen maar met laarzen, voorderest loop ik somers op klompen en swinters met ouwe neppe uggs :D
Edit: toen ik nog met bontje reed had ik ook een speciaal wedstrijd bontje. Zweep gebruik ik ook voor wedstrijd.