Onderlegger om achter op te hogen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anvisa

Onderlegger om achter op te hogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 17:42

Hallo,

Momenteel heb ik mijn zadel op twee paarden liggen, het zadel ligt op het ene (tijdelijke) paard erg goed, maar op mijn vaste wedstrijd paard erg achterover.
Nu wil ik dit proberen op te lossen door een pad er onder te leggen welke het zadel achter op zal hogen.

Wie heeft hier ervaring mee? En wat gebruik je dan voor pad?

Everytime

Re: Onderlegger om achter op te hogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:44

Een passend zadel kopen, met een onderlegger oid los je niets op. :n

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 17:59

Deze reactie had ik al verwacht en er zullen er nog veel van komen of genoeg mensen welke het zullen denken.
Helaas ga ik geen twee zadels kopen als er tegenwoordig ook goede andere oplossingen voor zijn, mijn zadel heb ik vorig jaar nieuw gekocht, welke toen op beide paarden goed lag. Helaas veranderen paarden en veranderd het zadel niet mee, mocht ik nu mijn zadel aan gaan passen zit ik nog steeds met dezelfde situatie alleen zal het zadel achter te hoog liggen op het andere paard, dit is echter niet te veranderen terwijl het andere wel tijdelijk op te lossen is.
Het is de bedoeling dat het tijdelijke paard binnenkort wordt verkocht alleen moet zij eerst goed worden doorgereden, wanneer deze is verkocht ga ik met mijn zadelmaakster overleggen of het zadel kan worden aangepast.

Hopelijk zijn er hier nog wel mensen welke een ervaring willen delen over onderleggers welke écht wel het e.e.a. oplossen. Ik weet dat er genoeg topruiters zijn welke ook onderleggers gebruiken.
(zie ook http://www.flexquality.nl , zij verkopen erg goede pads, helaas boven mijn budget voor deze tijdelijke oplossing.)

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:35

Heb je het zadel op laten vullen? Een nieuw zadel zakt in een jaar nl veel in. :)

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 19:45

Dat zal dan misschien ook gebeurt zijn, het is inderdaad beter gaan liggen op het paard met een rechte rug en achterover op het paard met een weke rug.
Heb mijn zadelmaakster al wel gevraagd om langs te komen, maar wat ik al zei vind ik het zonde als ie straks verkeerd ligt op het tijdelijke paard, ook omdat zij soms kan reageren op het zadel en zich ontzettend bol kan maken.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:49

Sinds kort rijd ik met een onderlegger. Ik heb ook 2 paarden en op het ene past het zadel goed en op het andere paard minder omdat die een aardige holle rug heeft met een hoge schoft. Ik heb een gewone simpele schuine en dat werkt prima (http://www.ruitersport.com/zadelonderle ... 5_258.html die van €33,20).

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 07:17

Een onderlegger is dan idd een goede tijdelijke oplossing. Wat ik zou doen is het er gewoon met je zadelmaker over hebben, en zeggen dat je geen nieuw zadel wilt kopen voor die korte tijd :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:48

Zo'n onderleger heb ik ook een tijdje gebruikt, mijn huidige zadel was naar de zadelmaker.
Mijn oude zadel gooide ik erop en tot mijn verbazing lag die dus achterover (lag een half jaar geleden nog goed)
Zo'n onderlegger gekoopt en ik kon weer tijdelijk rijden, maar ik vind zo'n onderlegger echt voor tijdelijk gebruik (zie 1 a 2 maand).
Ik zou inderdaad gewoon even met je zadelmaker overleggen en kijken of er een oplossing gevonden kan worden.

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 12:39

Wat voor onderlegger heb je gebruikt NienSCHaap?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 14:58

ik zal hem even voor je opzoeken.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:44

Afbeelding
Ik heb deze te koop. Hij is speciaal besteld bij Wintec. Voordeel is dat de onderlegger een anatomische vorm heeft waardoor je toch ruggegraatvrijheid houdt.
Ik vraag er 20 euro voor excl. verzenden.
Hij is zo goed als nieuw.
Groet Brigitte

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:48

Maar....gewoon een vraag hoor.
Door het achter op te hogen, wordt het zadel van voor niet wijder toch?

Ik zou ook gewoon ff een zadelmaker in de arm nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:58

Niet ieder zadel wat achterover ligt heeft een te nauwe boom. Soms zijn de kussens gewoon te plat of de rug hol.
En ts heeft het net al gehad over haar probleem met 2 paarden en maar 1 zadel.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:02

Dat snap ik brigitte2, maar ik denk dat ze beter een zadelmaker kan laten kijken...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:04

Door een onderleggen te gaan gebruiken ga je het probleem alleen maar vergroten.
De drukverdeling komt dan weer meer voor te liggen op de plek waar het zadel juist te krap is. Hierdoor ga je de trapezium spier nog meer onder druk zetten. En door de onderleggen wordt het zadel nog krapper.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:07

Ik heb er eentje net zoals Kajo, de schuine onderlegger van schuim a 33,20.
Gekocht voor onder het zadeltje van de pony van mijn dochter, totdat ik een nieuw zadeltje voor haar had. Het is 1 maat en past overal onder. Werkte prima en is goed voor een tijdelijke oplossing.

Ik heb hem te koop, mocht je interesse hebben. Hij is max. 6x gebruikt!

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:46

Ik heb zoals brigitte2 de onderlegger van wintec en ben er heel tevreden over (en is wsl ook de goedkoopste ;) ).
Ik heb nog andere onderleggers gehad maar die waren zachter en na een tijdje stond mijn zadel erin.
Ik rij trouwens met de onderlegger omdat ik een wintec cair heb die achter niet meer kan opgevuld worden, zit al aan de limiet. De onderlegger vind ik een mooie oplossing.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:50

Back Riser pad, kan je bestellen op emmers.be

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 16:08

Paintlinger schreef:
Maar....gewoon een vraag hoor.
Door het achter op te hogen, wordt het zadel van voor niet wijder toch?

Ik zou ook gewoon ff een zadelmaker in de arm nemen...

Nee dat klopt, maar dat hoeft ook niet. Het zadel heeft beter gelegen dan dat het nu ligt, dus ik denk (zoals eerder iemand zei) dat mijn kussens ook wat zijn ingezakt. En doordat het zadel op het andere paard eigenlijk beter is gaan liggen, leek mij de beste oplossing een goede onderlegger.

Ik heb ook al contact op genomen met mijn zadelmaker, maar hier helaas nog niks van gehoord.
Wel weet ik dat bij het passen van de zadels zij ook met iets van een onderlegger aan kwam, maar uiteraard wacht ik haar advies ook af.

Maar om ervaringen van andere aan te horen is nooit verkeerd, hoewel ik hier lees dat iedereen geen voorstander van onderleggers is, lees ik nog geen hele negatieve ervaringen van onderleggers... ;)

Ik had van een kennis nog een schuine onderleggers gekregen, die hier ook al een paar keer is genoemd. Maar hier ben ik nog geen fan van, heb hem 3x gebruikt doordat ik zelf stukken beter kon zitten doordat ik nu goed in het zadel kwam te zitten, maar helaas ligt hij niet fijn onder het zadel. Mijn kussens zijn te breed, en ik heb het idee dat deze onderlegger de ruggengraat niet fijn vrij houdt.

Nu was hier laatst een (andere) zadelmaker op stal en hij kwam aan met een Kavalkade pad, ja ja.. Deze raadde hij zelfs aan bij iemand die een tweedehands zadel aankocht voor een paard met heel weinig bespiering, hierdoor kwam de schoft duidelijk vrijer te liggen. Hij vertelde ook dat op de cursus een apart hoofdstuk over onderleggers ging, dit lijkt mij toch ook wel wat te zeggen dat dit zeker een positieve tijdelijke oplossing kan zijn.

De onderlegger van Wintec ziet er ook wel fijn uit, als hij van voor maar écht dun is, want daar wil ik het liefst niks hebben omdat hij daar gewoon goed ligt.

De Back Riser kwam ik inderdaad ook tegen, volgens mij had mijn zadelmaakster deze ook toentertijd mee. Deze verhoogt alleen achter, en vond ik toen erg fijn aanvoelen en liggen. Maar hier hoop ik meer informatie over te horen van mijn zadelmaakster.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:19

Je hebttegenwoordig pads van Cavallo die werken als en tempur matras en deze zijn er in verschillene soorten en maten, de 1 geschikt om de voorkant op te hogen, de ander voor en betere drukverdeling en weer een ander voor de achterkant.
je hoeft niet altijd een zadelmaker ergens bij te halen, wanneer een merrie is bevallen of een paard is tijdelijk uit de training geweest kan het heel nuttig zijn om de bespiering op te vangen met een dergelijk pad zodat het zadel wel past.
Mocht je nieuwsgierig zijn, op onderstaande site, zijn er enkele te vinden, zit de juiste er nog niet bij, PB dan heb niet alle foto's in bezit, maar kan wel helpen met het zoeken naar de juiste...