Bontje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Bontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 12:51

heey,
wie heeft er een bondje onder het zadel, is dit omdat het beter is voor de paarden rug? of om iets anders,
ik zit namelijk te denken om er een te proberen ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:58

Ten eerste, gebruik de zoekfunctie even, hier zijn al heel veel topics over.
Ten tweede, een bontje onder een correct passend zadel is niet nodig, en 'even proberen' is een hele slechte reden om ermee te rijden.

En op je vraag, ja ik rijd met een bontje, omdat ik meerdere paarden rijd met hetzelfde zadel en het op deze manier voor alle paarden comfortabel is.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:32

Een bontje of onderlegger wordt meestal op de verkeerde manier gebruikt namelijk tussen het dekje en het zadel in. Het bontje wordt hierdoor strak getrokken en het bont veert hierdoor niet meer in waar nodig, beweegt niet mee en zorgt voor onnodige vulling onder je zadel.
Leg je een bontsjabrak direct op de rug dan kan het zijn eigenschappen wel uitoefenen.
Wanneer je echt schapenbont hebt en dit op de juiste manier wast, wordt het bont ook niet vies, sterker nog een bontsjabrak direct op de rug van het paard blijft veel schoner dan een normaal dekje. Enne, ik gebruik mijn bontsjabrak inmiddels al zo'n 6 jaar!

Dus wanneer je een bontje wil, zorg dan voor een volledig sjabrak en deze kan ook deels onderlegd zijn met bont.
http://www.paardeluxe.nl/a-18878532/bon ... -standaard
http://www.paardeluxe.nl/a-18878540/bon ... -standaard

Deze dekken zijn beiden alleen onder het zitgedeelte onderlegd met bont.

xSimonee

Re: Bontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:58

Een bontje is voor als je een te ruim zadel hebt, dus als je zadel goed past moet je geen bontje doen, dat maakt de boom alleen maar krapper. Maar bij jonge pony's bijvoorbeeld, die nog groeien in spieren, kopen sommige mensen een wat ruimer zadel en doen daar een bontje onder, zodat ze niet direct een nieuw zadel moeten kopen als het paard een beetje in spieren is gegroeid. Maar zodra jouw zadel goed past, geen bontje doen, want daar wordt het alleen maar krapper en dus niet passender van.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 01:29

Een bontje is niet alleen voor een te groot zadel, bont is namelijk veerkrachtig en is hiedoor niet alleen maar vullend.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 14:30

Oke dan weet ik genoeg xD

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:07

Maroesjka schreef:
Een bontje is niet alleen voor een te groot zadel, bont is namelijk veerkrachtig en is hiedoor niet alleen maar vullend.

Maar dan alleen als het onder het dekje wordt gelegd en niet tussen het dekje en zadel.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:06

ik heb er een tijdje 1 gehad omdat ik dacht dat me zadel dan beter zou liggen, maar dit verschilde per dekje wat ik er onder had.
een dun dekje dan gebruik ik hem wel een pad gebruik ik hem niet.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:33

xSimonee schreef:
Maroesjka schreef:

Maar dan alleen als het onder het dekje wordt gelegd en niet tussen het dekje en zadel.

Dat zei ik al, maar dan 2 reacties boven mn laatste reactie ;)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:54

Ik heb een dun sjabrak, die rij ik met bontje. Nu heb ik een vrij dik sjabrak en vraag me af of het beter is die dan zonder bontje te rijden>