Welke (winter)deken voor een shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spanksel

Welke (winter)deken voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 21:41

Dag allemaal,

Ik heb een shetlander van ongeveer 1.05/1.10m welke ik komende winter wil gaan scheren en vervolgens een deken op doen.
Meneer draagt elke zomer al een exceemdeken, dus de maten zijn mij wel bekend, maar welk type deken, hoeveel gram, een combinatie van twee dekens, wat kan ik het beste gebruiken?
Mijn shet rolt graag, dus een deken die alleen een sluiting op de borst heeft, lijkt mij niet voldoende.
Is een onderdeken altijd een fleecedeken of kan dat ook van een andere stof zijn?

Misschien kan iemand een aantal voorbeelden noemen of laten zien wat de mogelijkheden zijn. Ik heb me tot nu toe namelijk alleen maar in exceemdekens verdiept en nog nooit andere type dekens bekeken, dus weet ook niet zo goed waar ik naar moet zoeken.

Hopelijk kan iemand me wat bruikbare tips geven!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:49

ik zou een shet zouzo geen deken op doen en ook niet scheren eigelijk tenzij je ieder weekend wedstrijden rijd ofzo maar anders kunnen ze het best met een winter vachtje in de wei staan !
deken maar 115 ligt aan de groote van de shet !
gewoon een gevulde 200 grams deken ofzo in idergeval water dicht !
of je vraag bij de paarden winkel om advies!
en twee dekens gaan schuiven al helemaal als ie gaat rollen !

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 21:55

dressuur518 schreef:
ik zou een shet zouzo geen deken op doen en ook niet scheren eigelijk tenzij je ieder weekend wedstrijden rijd ofzo maar anders kunnen ze het best met een winter vachtje in de wei staan !
deken maar 115 ligt aan de groote van de shet !
gewoon een gevulde 200 grams deken ofzo in idergeval water dicht !
of je vraag bij de paarden winkel om advies!
en twee dekens gaan schuiven al helemaal als ie gaat rollen !

Een beetje ABN zou wel op prijs gesteld worden. Ik begrijp de helft van wat je bedoelt te zeggen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:07

2 dekens gaan echt niet schuiven hoor, als ze maar goed passen.

Hoeveel gram ligt aan de pony, waar voelt hij zich goed mee. Dat is proberen. Begin snders met 200 grams, vind ie het koud, pak je er een 100 of 200 gramschap onderdelen bij.
Ik zou niet voor fleece kiezen, in de winkel kun je kijken wat er nog meer is. Zorg wel dat de bovendeken waterdicht is.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:12

het hangt ervan af in welke prijsklasse je wilt zoeken
en welke kwaliteit je wilt (een deken die net 1 jr meegaat og een deken die enkele winters meegaat)

ik vind ramb/amigo dekens erg fijn

Keet

Re: Welke (winter)deken voor een shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:22

Géén fleecedekens gebruiken als onderdeken in ieder geval. Dat gaat schuren en schuiven en gaat irriteren.

Ik ben altijd erg blij met de BR4ever outdoordekens. Daar redden mijn shetmerries zich prima mee.
Rhino heeft ook fijne dekens, zowel zonder als met (halve)hals.

Je zou op de site van de paardendrogist even kunnen kijken. Ook op Nika horseproducts hebben ze veel kleine maatjes.

Twee voorsluitingen, twee buiksingels en bilkoorden houden de dekens prima op hun plek hoor, ook bij pony's die veel rollen.

Hoe wordt de pony verder gehouden? staat hij 24/7 buiten? Of 's nachts op stal?

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:36

ik zou, als de pony geschoren is met een 200 gram beginnen.
Voel aan de hand van bijvoorbeeld de oortjes, of hij het niet te warm/te koud heeft.
Maar twee dekens op elkaar gaatecht niet schuiven hoor!
Ik heb voor mijn welsh een deken van horseware (amigo) met een onderdeken van amigo.
Blijft perfect liggen en schuift abslouut niet.

Succes!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:09

heb je een buldozer type (Erg breed) zou ik voor horze dekens gaan.
Verder heb ik vaak BR, HH, of Premiere. BR is mijn favo merk, blijven lang goed...

In de regen, maar niet kout, regendeken
word het een beetje winter, wat kouder (niet vriezen oid) dan 200 grams)
rond het 0 punt 300 grams (of met onderdeken)
is het echt kout 400 of 500 grams (licht er aan welke dekens ik heb)

zo doe ik het... ze lopen nu dus met 0 grams, alleen mijn mini loopt met 200 grams, das een kou kleum.

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 13:53

Hij is niet bepaald breed gebouwd, omdat de moeders vader onbekend is, waarschijnlijk een welsh is geweest. Het is een grote slanke shet.

Hij staat trouwens 24/7 met schuilmogelijkheden en alles er op en er aan, dus nooit op stal. De prijs van de deken is niet zo zeer belangrijk, maar hoeft natuurlijk niet het duurste te zijn.

Ik heb zo al aardig wat advies en informatie waar ik iig even mee uit de voeten kan! Bedankt!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:57

Waarom wil je hem in de dekens?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:59

mijn shet gaat na dat hij geschoren is ,dat is meestal in oktober gelijk onder een 300 grams deken
Hij staat overdag een paar uur buiten en snachts binnen <in de winter>
Het is geen grasmaaier en word haast elke dag aan het werk gezet ,en dat is niet te doen als hij zijn wintervacht heeft

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:00

omdat ze heb wil scheren..
altijd dat gezeur over wintervacht en niet scheren.

ik heb voor me shet een bucas all in one, die schijnt zich aan te passen aan de warmte.
pony doet het er erg goed onder ook 100% waterdicht

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:04

Meer dat waarom zou je een shetlander scheren? Wat doet ze er mee om dat te moeten doen?

Ik heb hier een Rhino deken met hals.

Spanksel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 14:09

Ik heb nu mn oog staan op de volgende deken; Amigo Pony Hero Lite, maar kan nergens vinden wat deze deken weegt?

Hier staat dat het een eenvoudige lichte regendeken is. Dus dan is deze geschikt om mee te beginnen, en als het echt koud wordt kan ik er een andere deken onder doen? (die ga ik nu even opzoeken)

Edit; nu heb ik de Amigo Rambo bekeken, en deze vind ik dan wel interessanter, op de prijs na. Maar in combinatie met een onderdeken die voor zowel 100, 200, 300 en 400 beschikbaar zijn, dus dat is wel handig. Het bijpassende halsstuk is ook in dezelfde kleur verkrijgbaar, en die ik hierboven noemde niet.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:51

Ik heb mn shet ook al 2 jaar achter elkaar geschoren.
Heb dit jaar ondervonden, NIET meer scheren in januari.. Het was deze winter echt koud en ik heb de fout begaan hem te scheren in januari terwijl het toch best koud was. Ik had hem al geschoren maar het was alweer zover aangegroeid dat ik hem weer moest scheren. Maar dat doe ik dus niet weer.

Over een maandje of 2 maand ofzo gaat denk ik het scheerapparaat er alweer overheen. Hij heeft nu alweer zo'n vacht en zweet alweer heel erg met rijden. Het duurt dan zo lang voordat dat weer opgedroogd is, daarom scheer ik in de winter ook. Het is echt niks om na het rijden elke keer met zweetdekens te moeten klooien en te moeten wachten tot ze opgedroogd zijn wat dat kan tijden duren. Vooral 's avonds, heb de pony niet bij huis staan en je gaat 's nachts niet ff terug om een deken af te doen.

Ik begin met een 200 grams deken, daarna een 300 grams met hals erop en evt. een 100 grams staldeken er bij onder als het heel koud is. Wil eigenlijk nog een 100 of 150 grams erbij voor helemaal in het begin.
Het is trouwens ook niet verkeerd om er een regendeken bij te hebben, als je winterdeken doorweekt is ofzo kun je altijd nog een regendeken op doen met evt. staldeken er bij onder.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 23:57

Ik heb voor de onze de rhino wug pony met halve hals 200grams. Super pasvorm, echt een hele fijne deken. Besteld bij Josie hier op bokt.
Zij opent ieder najaar een verkooptopic van horseware. Mijn paarden hebben ook de rhinodekens. Heb al heel veel dekens gehad maar deze springen er qua pasvorm echt bovenuit. Ze krijgen van deze dekens ook geen schuurplekken op de boeg vanwege de speciale sluiting voor.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 07:15

Ik zou beginnen met nu al een 100g, als je paard het hier te koud onder heeft wat erbij, anders overdag eraf. Als je scheert haal je toch veel warmte weg en je wilt natuurlijk niet dat je shet opnieuw haar krijgt.
Horseware (Rambo, amigo en rhino) dekens zijn erg fijn, via Josie hier op bokt of vanuit engeland kun je ze goedkoper bestellen!