Zadelprobleem....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Zadelprobleem....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 10:41

Dag bokkers :)
Zie even de bomen door het bos niet meer, dus ik wilde even jullie mening
Ik heb nu al een tijdje een wintec 500 vzh op mijn paard liggen. (met rode boom)
Deze heb ik 2 X laten controleren: eenmaal door een onafhankelijke zadelpasser en eenmaal door een bediende van een wintecverdeler.
Beide wisten me te vertellen dat mijn zadel prima op mijn paard zijn rug ligt.

Nu is het zo dat ik enkele dagen geleden na het rijden deze 'drukplekken' ontdekte:

Afbeelding
Afbeelding

Bovendien zakt mijn zadel scheef tijdens het rijden: dit kan je ook zien aan de asymmetrie van de droge plekken.
Ik ben dus even ten einde raad... zou ik nogmaals de zadelpasser laten komen (met kans dat die weer zegt dat alles gewoon prima ligt),
of wat zou jullie volgende stap zijn?

Alvast erg bedankt

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:07

Had je deze problemen ook al bij de vorige controles? Je paard kan ondertussen veranderd zijn qua bespiering, dus het heeft zeker wel zin om het na te laten kijken als je er geen goed gevoel over hebt.
Over de scheefheid; is je paard wel recht? Zo niet, werk daar dan aan. Is je paard wel recht, dan zit je zelf misschien niet recht. Ligt het probleem hier niet, dan zou het kunnen zijn dat je zadel scheef is. Dat kun je zelf misschien zien aan het zadel.

unicorn_kiss

Re: Zadelprobleem....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 15:56

Bedankt voor de reactie
scheefheid van het zadel is normalerwijze gecontroleerd, althans, dat verwacht ik van een zadelpasser. Mijn paard is scheef gebouwd, iets wat niet kan opgelost worden dmv rechtrichten volgens mijn osteopate. dit heeft in ieder geval wel te maken met het scheefzakken, maar alsnog verwacht ik van een zadelpasser dit te zien en eventueel aan te passen. heb het haar toen overigens ook vermeld
De bespiering van mijn paard kan inderdaad veranderd zijn, hoewel het maar zo'n 2 maanden geleden is dat de laatste zadelpasser langsgeweest geweest is.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:02

Als je paard scheef is, dan zal een recht zadel scheef zakken. Als je het paard niet rechter kan krijgen dan hij nu is, dan zal je zadel moeten worden aangepast door een zadelmaker. Een zadelpasser zal dit waarschijnlijk niet kunnen. Jammer dat de zadelpasser niets met deze info heeft gedaan. Misschien zou je het ook nog kunnen oplossen met een speciale pad, zoals de prolite pad.
Waarom kan je paard niet rechtgericht worden eigenlijk?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 16:07

Zijn skelet is gewoonweg scheef, dus het gaat niet over asymmetrische bespiering. jij raadt me dus een zadelmaker aan, die ga ik eens contacteren. Ik had gehoopt dat mijn zadelpasser mijn zadel zodanig zou opvullen dat het goed lag, maar dat was volgens haar niet nodig...jammer dus. bedankt voor de reactie

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:12

Ik meende dat iemand die de opleiding tot zadelpasser heeft gedaan, heeft geen opleiding gehad in het aanpassen van zadels. Daarom dacht ik eigenlijk dat jouw zadelpasser dit ook niet deed. Maar aangezien jouw zadelpasser het niet nodig vindt om het zadel aan te passen aan je scheve (en niet recht te krijgen) paard, zou ik inderdaad eens verder rond gaan kijken. Ik hoop dat je iemand kan vinden met een goede kijk op jouw paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:18

Die druk plekken zitten sowieso op een vreemde plaats dat wil zeggen dat je zadel gewoon nooit goed heeft gelegen!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 16:21

pfoeh dat is niet goed die indruk heb ik inderdaad al langer
het gaat alleen heel erg zoeken zijn naar iemand die er verstand van heeft...
bedankt voor de reacties

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 16:23

als je trouwens bij mijn berichtengeschiedenis gaat kan je ook een topic zien waarin het zadel op mijn paard te zien is

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:30

Succes met zoeken! Misschien kun je bij EA een advertentie plaatsen voor ervaringen met zadelmakers bij jou in de buurt.
Ik heb even je topic bekeken, maar het is lastig er iets van te zeggen aan de hand van deze foto's.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:33

Is je zadel door de zadelmakers ook bekeken in beweging met en zonder jou erop? Want ik heb het idee dat het zadel tijdens de beweging niet goed ligt, en dat je daarom die plekken krijgt. Dan kan het zadel in stand wel goed aansluiten, maar door de beweging alsnog niet goed (komen te) liggen.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:37

om drukplekken te controleren kun je een keer met een meelpad (ofzo) rijden, als je dan na het rijden, het pad voor het licht houd, zie je heel goed waar de drukplekken zitten. als er geen drukplekken zzitten, kun je er nergens doorheen kijken.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 17:18

Bedankt voor de tip tinkerfunss

de zadelpasser heeft gekeken tijdens het rijden zonder onderlegger. maar omdat ik niet intensief reed bleef het zadel nog enigszins recht liggen. ze vond het goed liggen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:29

Ik heb hele negatieve ervaring met div. zadelpassers! Dus neem het jezelf niet kwalijk als je de mooie praatjes van sommige van deze mensen geloofd!
Ik `zit zelf al dik 40 jaar in de paarden, heb nooit een paard met drukking gehad of een met ernstige rugproblemen, maar hier komen af en toe zadel passers, die mij wel even vertellen dat ze weten hoe een zadel moet liggen!
Ik heb dan ook al....oei kreng van een wijf ben ik.... div. zadel passers het erf af afgekregen!
Wil niet zeggen dat er ook hele goede zijn natuurlijk!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 22:02

Ja ik geloof je
Heb er mooi 80 euro voor neergeteld
Hier in Belgie vind je er vrij weinig heb ik de indruk, tenzij iemand een goede weet?