Schapenbontje voor over het gehele zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:04

Ja die van IKEA gaan echt niet passen, die van mij was 70 x 120. En dat was echt nét groot genoeg! had echt niet kleiner gemoeten. Heb er wel een hoop van af moeten knippen, maar om het mooi te maken heb je wel die grootte nodig. Ik heb trouwens gewoon mijn zadel opgemeten. zitting helemaal naar achteren gemeten = breedte bontje, ene eind zweetblad - andere eind zweetblad = lengte.
Ik denk eigenlijk ook niet dat die van de IKEA geschikt ervoor zijn. Dat zijn toch geen 'echte'? Dan zouden ze geen zelfreinigend vermogen hebben en zijn ze ontzettend warm in de zomer/kan het gaan irriteren. En het is ook een langharige vacht, krijg je dan niet een effect van dood beest op paard of zo :Y)

Anoniem

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:41

ikea heeft echte schapenvellen...kortharig(of hoe noem je dat,haha).
ga dan eens even meten morgen...
en beetje fröbelen.

Anoniem

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:38

iemand aan het knutselen al??
kun je gewoon gaten met een tang in de vacht maken,rafelt dat niet ofzo?
ik zat te denken om er eventueel een elastische rand langs te laten stikken,net zoals een zadelhoes heeft..
zou dat kunnen??

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:36

Denk dat dat prima kan!
Gaatjes kan je er gewoon in knippen hoor, het rafelt niet, ook niet met knippen.

Heb je al een mooi vachtje gevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:15

nee,heb nog geen vachtje...
ben zo bang dat het allemaal niet echt gaat lukken,hahaha.
heb ook echt 2 linkerhanden :')

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:47

ik heb vannochtend even de Muppet gevild en op mijn paard gelegd;
Afbeelding
Hij was snel getemd :D :
Afbeelding

Mijn zadel is al zacht en met mijn Muppet er op helemaal super zacht. Maar ik ga er geeen gewoonte van maken, krijg nu al commentaar op stal over verwende billen ;)
Zit overigens gewoon vast met 4 veters.

Anniick

Berichten: 2314
Geregistreerd: 26-06-07
Woonplaats: Breda

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 19:49

zo, dat ziet er ook gaaf uit zeg!!!

Anoniem

Re: Schapenbontje voor over het gehele zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:01

wat gaaf....wel vrij groot,zou hem persoonlijk bijknippen/snijden.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:38

Jaren later, zijn er nog anderen aan de knutsel gegaan? Ik heb destijds er eentje van iemand die een dueber zadel verkocht over gekocht alleen waren de bladen van mijn zadel langer en smaller. Dus toen zelf bij de bladen smaller gemaakt en dat stuk eronder aan genaaid en zo langer gemaakt.

Alleen ik heb er zoveel plezier op dat ie... begint te slijten. Nu zag ik er net eentje te koop staan op bokt maar die heeft hetzelfde probleem als de vorige en daar is deze dan net wat prijzig voor.

Trouwens hier niets met bandjes en zo vastleggen...

Ik wil zelf wel wat knutselen of een zadelmaker vragen maar welke vacht is het beste, waar haal je die en iemand nog goede adviezen? (ik heb een spaans en een dressuurzadel) - rijden met spijkerbroek ipv rijbroek gaat veel fijner met zo'n lamsvelletje *\o/*

Celebi
Berichten: 3668
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:59

Ik schop dit eeuwenoude topic even omhoog omdat dit de meest recente lijkt te zijn en een nieuwe aanmaken wellicht wat overbodig is.

Ik wil onwijs graag een nieuw bontje op mijn zadel. De reguliere seatsavers vind ik alleen toch net iets te.. saai? Iets langere wol en een leuk gemêleerd grijs/bruin kleurtje zou ik heel gaaf vinden. Ik had zoiets besteld bij iemand, maar helaas paste het niet op mijn dressuurzadel. Kwam aan de zijkanten echt tekort en het zat ook wat scheef in elkaar genaaid waardoor het scheef trok op mijn zadel. Gelukkig mogen retourneren, maar ja, nu heb ik nog niks.

Heeft iemand de tip hoe je zoiets zelf maakt? Vind het toch een beetje spannend om zelf een schaap uit te zoeken. Ik heb geen ervaring met naaimachines en met touwtjes vastmaken is lastig omdat ik aan mijn dressuurzadel maar 2 ringetjes heb zitten. Zou het liefste met klittenband en elastiek werken zoals de meeste seatsavers. Is zoiets voor een leek een beetje te doen? En is het op maat snijden te doen? En welke maat heb je nodig?

Dank alvast voor de hulp!


Afbeelding

Dit was trouwens wat ik binnenkreeg. Echt super mooi van kleur, maar helaas aan de andere kant viel het schaapje te kort om de wrong en lepel. Vermaken zat er dus niet in. Zoiets lijkt me wel mooi, en dan wat korter bij de beugel ophanging voor een smalle zit, maar lang van voor bij de wrong en mooi om de lepel van achter.