Tinker 6jaar nu nieuw westernzadel of door sparen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Tinker 6jaar nu nieuw westernzadel of door sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 16:09

Hallo iedereen :D

Ik heb een vraagje over mijn tinker. Ik heb een 6 jarige ruin. Ik rij nu nog op een S & K veelzijdigheid zadel.
Maar ik wil graag over stappen op een westernzadel. Maar kan ik dat nu doen? of moet ik het pas echt doen als hij 8 jaar is en (volgens bij de tinkers) volwassene/uitgegroeit is?
En moet ik het voor de winter doen? of in de lente? volgend jaar. of maakt dat niet uit?

Alvast bedankt voor de info :j

Rumpleteaser

Re: Tinker 6jaar nu nieuw westernzadel of door sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:14

Voor mijn jonge Quarter (western gereden) heb ik wel een goed tweedehands westernzadel aan laten passen.
Hij was destijds 3,5 jaar en nog volop in de groei. Toch heb ik daarvoor gekozen omdat:
- ik zeker wilde weten dat het zadel op dat moment goed op hem lag
- ik zeker wilde weten dat het zadel goed onder mij lag (dus dat ik er lekker op zat)
- en een kwalitatief goed zadel later weer prima in te ruilen is tegen een ander goed zadel.

De westernzadelpasser is toen gekomen in de winter, maar dat maakt niet zoveel uit.
Ze is een half jaar later teruggekomen om te controleren of alles nog goed zat.
Conclusie: hij was iets slanker geworden (waarschijnlijk dus meer getraind en minder wintervacht), maar een nieuw zadel was nog niet nodig.

Mijn advies: gewoon lekker doen dus. En vooral een hele goede WESTERNzadel passer laten aanmeten :)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 16:40

Ja, een winkel en de zadelpasser en zadel zit allemaal bij elkaar in. Dus dat is geen probleem

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 00:35

Kan zeker, maar de kans dat hij eruit groeit is aanwezig. Net zoals bij ieder ander zadel en ieder ander paard van ieder andere leeftijd.
Groei zegt natuurlijk een hoop, maar ook door training kan een paard bijzonder veel veranderen. Als je je training opbouwt verandert je paard. Zomer en winter kan, afhankelijk van het paard, het werk en de omstandigheden, ook heel erg veranderen. Iedere winter (of zomer) weer.
Hoe lang is je paardje al onder het zadel? Hoe is je training en/of verwacht je dat de trainingsactiviteit toeneemt? Dat is absoluut van invloed op je zadel.

Ik zou als ik jou was een zadelmaker/passer zoeken die zowel zadels verkoopt als inneemt. Op deze manier kun je, op het moment dat een zadel niet meer past, deze weer inruilen voor eentje die wel lekker ligt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 00:51

Nu kopen, alleen niet verwachten dat het zadel eeuwig blijft passen. Maar dat heb je op elke leeftijd. Als je op zijn 8e een nieuw zadel koopt heb je ook kans dat die op zijn 9e niet meer past. Dat weet je nooit. Dus als je het nu wilt; gewoon doen.