kaakriemen bitloos hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

kaakriemen bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 22:42

nu de kaakriemen van mijn kaakgekruiste bitloze hoofdstel na een paar jaar intensief gebruik beginnen te slijten, en ik geen heel nieuw hoofdstel nodig heb, ben ik van plan alleen nieuwe riempjes te kopen. Nou heb ik die van equixantos gevonden, dit zijn ook rondgenaaide lederen zoals ik nu heb, denk dat die prima passen aan mijn huidige hoofdstel. Maar er zijn ook synthetische (nylon?) koorden in de omgang, nou vraag ik me af welke beter zouden zijn? de leren zijn iets stugger, ik denk ook minder snelle release dan de koorden, maar het koord lijkt me sneller schuren (paard heeft redelijk gevoelige huid) en strakker zitten dan leren riemen.
Wat zou bokt mij aanraden? :)

Anoniem

Re: kaakriemen bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:52

Ik heb leren en ze bevallen mij prima :j

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 06:46

Ik heb de leren riempjes vervangen door nylon inderdaad vanwegde release, bij mijn hoofdstel kon ik het nylon gewoon doorhalen door de ringen in een kruis,(ik heb het bakstuk gedeelte weg gehaald en het nylon koord door geregen over het kopstuk heen)
je kunt ook nog eens een mooi kleurtje nemen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:59

Koord vond mijn paard niet leuk, heb ik eens getest door gewoon de kaakriemen weg te halen en koord te gebruiken. Ik zou gewoon de rondgenaaide riempjes doen inderdaad.

Tammy_

Re: kaakriemen bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:19

qua kleurtjes maakt het mij niet uit, als ik nieuwe riemen neem worden het sowieso zwarte :j
nog meer mensen die een mening kunnen geven, misschien mensen die allebei wel eens geprobeerd hebben? :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:22

Ik heb vanalles getest, wat wil je weten?

Ik heb beta biothane smallere riempjes, de transculent biothane riempjes.
Bredere van dr cook biothane, rondgenaaid van Barefoot, koord....

Beta is de look a like leder biothane, dat is gladder als het transculente.
Transculent is het glimmende biothane, schijnt iets minder makkelijk te glijden.
Dr cook riempjes bevallen mij prima, de Barefoots waren ook prima.
Koord werd mijn paard opstandig van dus daar heb ik niet mee doorgereden.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:26

schuurde of knelde de koord riemen bij je paard? ik heb nu altijd leren rondgenaaide gehad, maar omdat sommige mensen zeggen dat de nylon/koord een betere release hebben ben ik toch gaan rondkijken, maar het lijkt me dat die juist strakker 'aangetrokken' worden door de soepelheid, en dus minder prettig zijn, maar ook weer sneller los laten..
biothane zoek ik nu niet naar, misschien als we ooit een trailer hebben en endurance gaan starten :Y)

ik rijd dressuur, maar met zo min mogelijk druk, als hij ontspannen loopt hangen de teugels in een klein boogje. Maar als paard iets lastig vind en opstandig word komt er natuurlijk meer druk op, en ik wil dus niet dat hij dan als het ware afgekneld word, dat is een beetje het idee waar ik mee zit.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:27

Geen idee, maar het kan niet anders imo.
Maar de release zal absoluut beter zijn, dat geloof ik wel.

Ik rijd altijd gewoon met contact overigens.
Paard hangt rustig in mijn hand als ze wil bitloos.. Dus heel erg zal ze het niet vinden.
Ze komt met bit in protest, bitloos niet. Zegt mij genoeg.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 06:52

Ik heb juist de riempjes vervangen voor nylon, omdat ik de release beter vond.
ik rijd ook niet met druk en mijn paard zoekt gewoon de aanleuning op en valt niet terug daarna dus ik heb niet het gevoel dat hij het naar vind.
zo'n stukje koord ben je iets van 4 of 5 euro kwijt, even freubelen en dan kun je kijken of het iets is voor jou en je paard en anders alsnog de leren riempjes bestellen toch?