Goedkopere hoofdstellen slechte kwaliteit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Goedkopere hoofdstellen slechte kwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 13:41

Hallo iedereen,
Ik ben op zoek naar een nieuw hoofdstel voor mijn shetje maar alle hoofdstellen rond de 25/30 euro vind ik slechte kwaliteit. Het lijkt wel alsof het plastic is (heel stug en piept/kraakt), en als je er goed met je vinger overheen gaat komt het zwart er vanaf.
Ben ik kieskeurig, of zijn dit wel goede kwaliteit hoofdstellen die wél lang mee gaan? Iemand ervaring?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:44

Ja, leer is momenteel echt duur, dus als het onder de 50 euro zit, dan is het letterlijk bordkarton. ;) Voor 30 euro kan je namelijk geen gelooid leer gebruiken voor een hoofdstel en nog winst maken. En tja, de bouwers van zo'n hoofdstel, bouwen zo'n ding om er op te verdienen. Als je dan bedenkt dat in de winkel de prijs altijd 2x zo hoog is als de kostprijs, dan reken maar uit wat bouwen gekost heeft! Kijk anders op marktplaats ofzo?

Hoofdstellen van die prijs komen uit India. Die mensen hebben nog nooit een paard gezien en als je het leer oplost, zul je merken dat ik gelijk heb: Het ís echt bordkarton. Het is dus maar nét wat je wil met je shet. Maar een goed hoofdstel is altijd wat duurder.

xSCWx

Re: Goedkopere hoofdstellen slechte kwaliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 13:58

Ja want ik zat dus even te kijken naar dat hoofdstel en er zat een scheurtje in het zwart en het lijkt inderdaad karton! Het ruikt wel iets naar leer, maar ook kunstmatig.
Weet je toevallig hoe lang zo'n "kartonnen" hoofdstel mee gaat? Niet lang zeker?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:01

Mijn hoofdstellen van 20/30 euro gaan altijd jááááren mee...

o.a Imperial Riding is goed spul..
Ook BR of Harry'sHorse doet het erg lang bij mij!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:05

Ik heb een 'bordkarton' hoofdstel als reserve, maar het is echt naar spul. Er komt bij mij snel witte aanslag op, zitten nu al schuurtjes in en het voelt stijf. Nee, dan ga ik liever voor wat duurder. Even boven de 100 kwijt, maar dan gaat dat jaren mee, mits paard het niet kapot maakt :).

Ik zou dus niet zo snel voor 30/40 wat kopen, maar dan rond de 60/70, als je wel 'goedkoop' wilt en wat kwaliteit wil hebben. Of kijk anders even op internet, enige nare is dan, je voelt het leer niet.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 14:26

Bedankt voor de reacties, ik zag in de winkel wel een mooi leren hoofdstel voor 40 euro alleen die was baby roze :=

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:32

wij hebben een hoofdstelletje van 24 euro voor onze shet. maar over de kwaliteit ben ik echt niet te spreken.. we kregen hem soms gewoon niet meer open zo stug is het leer. maar na veel invetten en na veel gebruik is hij nu een wel wat soepeler en krijgen we hem gewoon open en dicht. Maar verder zit hij perfect en het staat haar heel leuk.. en ik denk dat hij nog wel wat jaren mee gaat (hoop ik)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:36

Ik heb een hoofdstel liggen dat nu zo'n 8 jaar oud is, was toen iets van 20 euro (en geen aanbieding). Het is nog steeds zoals het toen was, maar dan met wat gebruikssporen (hier en daar zie je het bruine leer door het zwart heen).

De duurdere hoofdstellen zijn van veel zachter leer, en blijven mooier (zwarter). Wel is alles wat ik heb, goedkoop of duur, nog steeds heel.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:42

Ik heb een hoofdstel van Harry's Horse dat destijds 35 euro gekost heeft (denk ik).
Rij er nu al een goede twee jaar mee. Vind het fijne kwaliteit en het is nog steeds in zeer goede staat.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:22

Zo lang je het niet een emmer met water zet, zal het wel even mee gaan. En niet in een emmer met olie gooien... Onze Dartmoor heeft er ook één en tja, het is geen wereldkwaliteit, maar het kan er wel mee door. Maar idd, als het even kan, geef ik er iets meer aan uit. Voordeel is dat ik wat les heb gehad in leerkwaliteit en dat ik dus leer wel herken en bordkarton ook. Zo'n hoofdstel is interessant om uit elkaar te halen voor de gespen. Die gebruik ik dan weer wel af en toe.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:27

ik had een hoofdstel van 30 euro, zo kapot. heb er nu een van 25, die heb ik bijna een jaar en is nog helemaal niks kapot aan, echt top kwaliteit.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:32

Ik heb ook van die goedkope hoofdstellen en die van mij gaat al jaren mee en wordt intensief gebruikt.
Het hoofdstel van de pony van mijn dochter wordt iets minder zwaar gebruikt, maar blijft ook prima.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 16:51

@idefix4, mij werd juist gezegd dat ik hem juist in de olie moest zetten.. Maar als ik het goed begrijpt kun je deze hoofdstellen dus ook beter niet in de regen gebruiken?
Bij het hoofdstel dat ik nieuw heb gekocht, heb ik het idee dat er scheuren in het zwart zitten omdat de binnenkant door vocht uit is gezet.
Denk dat ik toch maar even wat meer geld er aan uit geef. Ben nogal een miepie met dat soort dingen en geef liever wat meer uit voor betere kwaliteit :o

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:52

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:55

ik heb eigenlijk allemaal maar dure hoofdstellen vind die vaak ook mooier, ik koop wat ik mooie vind en let niet op de prijs haha. heb zelf wel slechte ervaringen met goedkopere hoofdstellen
vind bijvoorbeeld hh wel mooi maar de kwaliteit weer wat minder.
passier en dobert vind ik erg fijne merken gaan ookal jaren mee bij mij,

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:35

ik heb voor mijn trekpaard een dure van 75 euro
Daarnaast een goedkopere van rond de 40 euro en een westerndingetje van rond de 25 euro
ik vind die dure niet perse beter dan die goedkopere, is iets soepeler, maar dat is het ook.
ik koop altijd vrij goedkope hoofdstellen eigenlijk, volwassen merrie is een sloper, en mijn kleintje zal niet veel beter zijn vrees ik, dus liever eentje van 30 euro, is niet zo erg als ze hem weer es kapot trekt :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:35

ik heb gewoon een hoofdstel van boerenbond voor reserve goed invetten en gaat al 3 jaar mee :)

kkiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:42

Ik heb een hoofstel van 130 euro. Maargoed.. ligt er ook aan hoe je je hoofdstel onderhoud.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:29

Ik heb bij de decathlon in amsterdam een (nep)leren hoofdstel gehaald voor 40 euro, kwaliteit is misschien niet het hoogste van het hoogste, maar het is een goed hoofdstel.
Ik moet nog even zien hoelang het mee gaat, want ik heb het net een maand, maar tot nu toe heb ik er geen problemen mee.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:33

xSCWx schreef:
@idefix4, mij werd juist gezegd dat ik hem juist in de olie moest zetten.. Maar als ik het goed begrijpt kun je deze hoofdstellen dus ook beter niet in de regen gebruiken?
Bij het hoofdstel dat ik nieuw heb gekocht, heb ik het idee dat er scheuren in het zwart zitten omdat de binnenkant door vocht uit is gezet.
Denk dat ik toch maar even wat meer geld er aan uit geef. Ben nogal een miepie met dat soort dingen en geef liever wat meer uit voor betere kwaliteit :o

Regen is wat anders dan in een emmer water weken. Ze moeten volgens mij wel aan veiligheidseisen voldoen. Een ruitershop verkoopt ze niet als ze onveilig zijn. Dan kunnen ze aansprakelijk gesteld worden. Dus op zich lijkt het mij niet erg als je er mee in de regen rijdt. Wees je wel bewust van de kwaliteit. En ook papier kan heel sterk zijn natuurlijk. Je moet gewoon niet verwachten dat je een topkwaliteit leer krijgt met zo'n prijs.
In de olie zetten is altijd fout. Leer is huid. Behandel het dan ook zo. Je doet je handen toch ook niet in een emmer olie?

Tja, wat gaat papier doen in olie... :)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:45

Nu ik heb een Antilope hoofdstel ( 55euro), maar bij decathlon heb je goed kopere hoofdstellen die goed zijn ;-)
Ik wed dat er bij EJ goedkopere en goede hoofdstelletjes zijn ;-)

Diaphanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:15

Jolliegirl schreef:
Mijn hoofdstellen van 20/30 euro gaan altijd jááááren mee...

o.a Imperial Riding is goed spul..
Ook BR of Harry'sHorse doet het erg lang bij mij!

Dit is heel verschillend inderdaad.
Agradi heeft ook een hoop leuke goedkope hoofdstelletjes. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:14

Een goedkoop hoofdstel kun je prima gebruiken, als je maar inziet dat het vermoedelijk kwalitatief niet zo goed is. Dat betekent niet dat het direct kapot gaat of dat je het niet kunt gebruiken, wel dat je er over na moet denken. :)

Ik heb zelf 'geïnvesteerd' en ik heb een mooie sidepull gekocht. En ik merk het verschil gewoon heel duidelijk, dit blijft soepel, ook als ik ermee naar het strand ben geweest, het om is gehad terwijl paard in het meertje heeft gezwommen of na een weekendje weg met paard.
Ik zorg niet slecht voor mijn spullen maar ik 'miep' er ook niet mee, gooi de boel gerust even op de grond en dergelijke. En ik wil ook dat dat kan, ik wil dat mijn spul tegen een stootje kan. :)

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:43

ik doe al 6 jaar met mijn boerenbond hoofdstelletje van 30 euro, goed blijven vetten en ziet er nog steeds prima uit! is zelfs pas 1 steentje uit de frontriem :P
heb daarnaast ook een profirider, erg mooi leer en blijft ook soepel.
en een rossner maar daar ben ik minder over te spreken, super mooi en goed leer, alleen brak er na een jaar of 2 een riempje van het bakstuk, en niet door niet invetten... ook verkleuren de gespjes heel erg ( roestpuntjes)
had een baseline die nu kapot is getrokken door een andere pony ( leuk je spullen uitlenen NOT)
leer werd langs de randjes sneller korrelig en "bruinig" maar met goed invetten kom je al een heeeeeel eind met een goedkoper hoofdstel.
heb er nu een hoofdstel bij gekocht met gouden gespen, ( hoezo verwende pony , whahah heb er maar 1 :P ) even kijken hoe die is, maar heb nu al het idee na 3 keer ermee rijden dat het goud er al af begint te vallen, was geloof ik rond de 45 euro, merk weet ik zo niet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:48

Tsja daar heb ik geen vergelijk van, ik heb een redelijk basic hoofdstel. :D

Afbeelding