Mijn vraag is welke bitloos hoofdstel je het beste kan gebruiken als je altijd met een bit hebt gereden. Ik rij mijn paard met dubbelgebroken watertrens . Kunnen jullie er ook fotos bij plaatsen ,welke bitloos hoofdstel je gebruikt en waarom.
zodiacje
Geplaatst: 02-09-11 12:28
Kijk eens bij harnachement bij de sticky met daarin de beschrijving van de bitloze hoofdstellen. die heb ik gemaakt en daar staat al veel over de verschillende optomingen in. omschakelen zou in principe zo makkelijk kunnen als gewoon een ander hoofdstel omdoen.
ik denk dat er niet 1 hoofdstel als 'de beste' genoemd kan worden. je hoort toch vaak dat het ene paard beter reageert op een sidepull, de andere op kin- of kaakgekruist enz. paarden die erg gevoelig zijn voor druk achter de oren reageren niet altijd goed op kaakgekruist schijnt het. een sidepull is in ieder geval voor het paard vriendelijk.
zelf heb ik gebruikt: eerst kaakgekruist, omdat ik deze bij het paard kreeg, ze was hiermee beleerd. maar in de winter kreeg ze erg veel haar onderaan de kaken en bleven de kruisriemen hangen. toen ben ik overgestapt naar sidepull voor dressuur, dat ging net zo goed als kaakgekruist. buiten was ze echter erg moeilijk terug te nemen op de sidepull en heb ik een hackamore gebruikt. voor dresssuur is die echter niet geschikt.
Ik gebruik vaak een sidepull. Ook daarvoor altijd met bit gereden. Nu vaak met de sidepull en af en toe met bit. En dat gaat prima.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 02-09-11 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt
mirgino
Geplaatst: 02-09-11 15:17
ik ben ook van bit naar een sidepull gegaan van de week voor het eerst sinds 4 mnd weer opgestapt en met bit een stukje buiten gelopen ,maar vandaag weer met de sidepull.
dior_bokt
Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-11 18:20
Oke bedankt voor jullie antwoorden, ik ga het bitloos rijden is proberen om te kijken wat mijn paard er van vind.
mirgino
Geplaatst: 02-09-11 18:34
mijn paard loopt net zo lekker bitloos als met bit vandaag 2de x erop na 4 mnd en bitloos een buitenrit en ging weer super tot zijn 9jr heeft hij een bit in gehad ,maar de overstap is geen probleem geweest.