Welk bit voor jong paard met gevoelige mond?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BinkieDusty

Welk bit voor jong paard met gevoelige mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 16:41

Vorig najaar heb ik mijn paard zadelmak gemaakt en in het voorjaar weer lekker in het land gegooid.
Vanaf volgende week wil ik dus weer rustig gaan beginnen met haar op te pakken en dan serieus door te trainen. Nu zit ik alleen met 1 vraag..

Mijn merrie heeft een hele gevoelige mond en dit wil ik graag stimuleren! Hoop haar straks echt 'op de pinken' te kunnen rijden.
Ik heb een enkel gebroken watertrens, hier heb ik haar ook als eerste kennis mee laten maken. Echter, ondanks dat dit geen scherp bit is, vind ik het voor haar wel te scherp.
Ben dus naar de ruitersportzaak gegaan en heb een dubbelgebroken bustrens gekocht. Slimme zet, heel mooi licht bitje, licht fijn in de mond, maar veel dunner en dus ook scherper..

Ik ben op zoek naar een vriendelijk, licht bitje, wat haar mond vooral zo gevoelig houdt maar waarmee ik haar niet in de weg zit.
Heb een zachte hand, dit durf ik van mijzelf te zeggen, doe ook echt mijn best om haar niet in de weg te zitten.

Ik wil niet overgaan op bitloos, hier wil ik ook niet over in discussie. Dit is gewoon niet mijn ding en ik zou graag willen dat dit gerespecteerd wordt.

Dus, wie kan mij helpen bij het perfecte bit te vinden??? :D

Carmy81

Re: Welk bit voor jong paard met gevoelige mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:44

Myler Level 1.....
Ik zweer derbij. Mijn Andalusier is oh zo vreselijk gevoelig op het bit en dit bitje zit haar niet in de weg.
Heeft enkel druk op de tong en niet zozeer op de lagen. Het is redelijk smal en kan dus scherp zijn indien nodig. Maar dat is maar net hoe je zelf met je hand bent natuurlijk.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:44

je kan een rubbere bit nemen die zit heel zacht in de mond :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:45

natasha1996 schreef:

idd. super fijn :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:49

Een Myler of ongebroken bustrens.
En dun hoeft absoluut niet erg te zijn, een paard heeft nou eenmaal niet heel veel ruimte in de mond.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 16:51

natasha1996 schreef:

Klopt, maar zijn ook van mindere kwaliteit. Als ze lekker op het bit kauwt, heeft ze hem ook zo kapot.
En daarnaast mag er met een rubber bit niet op wedstrijden gereden worden..

Myler bit wil ik me idd eens in gaan verdiepen. Al ligt de prijsklasse wel hoger, toch?

@Moonfish.. Ongebroken wil ik niet. Heb hier slechte ervaring mee en vind ze juist strenger dan een gebroken.. Dat een paard niet veel ruimte heeft snap ik, maar stel als ik perongeluk door bijvoorbeeld schrik, ga trekken.. Dan is een dik bit toch vriendelijker? Het kan iedereen overkomen..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:53

BinkieDusty schreef:
natasha1996 schreef:

Klopt, maar zijn ook van mindere kwaliteit. Als ze lekker op het bit kauwt, heeft ze hem ook zo kapot.
En daarnaast mag er met een rubber bit niet op wedstrijden gereden worden..

je hebt ook goede kwaltiteit ;)
en een leren bit?
Laatst bijgewerkt door Sjors op 31-08-11 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:55

Myler is wel aan de prijs ja.

Een dik bit is niet vriendelijker als een dunne.
Uit onderzoek is gebleken dat een paard maar 10 a 15 mm ruimte tussen de lagen heeft.
(Zoiets, pin me niet vast op de 10 a 15.)
Als je daar een dik bit in stopt kunnen ze niet eens hun mond goed sluiten.

Ongebroken is imo het meest vriendelijke wat er is.
Het kan nergens knijpen of doen, het is gewoon een geheel.
Of je paard er goed op loopt is een tweede, maar het is absoluut vriendelijk.

Rubber bitten zijn trouwens vaak wel heeeel dik, niet handig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:55

TS: elk jong paard is vrij gevoelig in de mond, want ze "kennen" geen druk

Verder hoeft een dunner bitje niet scherper te zijn, paarden met een kleine mond of dikke tong vinden een dunner bit vaak aangenamer dan een dikker bit dat continu op de tong en lagen "drukt" als ze gewoon hun mond dichthouden

Een bit is maar zo scherp als de ruiterhand. Zelf gebruik ik altijd dubbelgebroken trenzen, liefst een watertrens en soms een knevel bij jonge paarden of hete paarden die "moeilijk" wenden...

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:58

Myler Level 1 heb ik gekocht voor 89,-.
Dit bit is gebroken en zit met een busje aan elkaar ( waardoor je dus geen kraakeffect hebt ).
Links en rechts is apart te rijden.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 17:02

knevel heb ik idd ook heel wat over gelezen, maar de meningen verschillen nogal over dit bit. Desondanks denk ik dat dit voor mijn paard juist wel een goed bit zal zijn.

Dat elk jong paard gevoelig is, snap ik. Maar ik wil dit wel graag zo houden :P
Nu ik alles zo lees denk ik overigens idd dat een dunner bit vriendelijker is voor de mond. De ruiterhanden maken hem scherp, maar ik heb absoluut geen strenge hand.

Het punt is gewoon, ik heb heel wat paarden zadelmak gemaakt en een aantal ook doorgereden, maar die leken nooit zo gevoelig te reageren als wat mijn merrie doet.

Daarnaast, als ik haar mondhoeken voel, die zijn nog zo zacht, echt alsof er nog nooit een bit in heeft gelegen. Ik snap best dat dit gaat veranderen maar als ik kijk naar haar leeftijdgenootje, dit op zijn 3e beleerd is en nog geen weekje vakantie tussendoor heeft gehad (we zijn nu een jaar verder) dit heeft echt dikke eeltstukken bij zijn mondhoeken. (nou is zijn bijrijdster ook niet je van het, maar na een jaar vind ik behoorlijk heftig)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:10

ik rij zelf met een dubbelgebroken onderlegtrens en geen eeltplekken in de mondhoeken hier, ook nog nooit kloofjes :n

ik denk dat je beter een nekband kan gebruiken zodanig dat als je paard schrikt je een houvast hebt zonder dat je in de mond moet zitten

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 17:17

@petitparis; onderlegtrens heb ik nog nooit van gehoord, ga nu meteen even info inzamelen :)

Nekband gaat er ook zeker om, nou ja, halstertouw om de hals :P

Lianne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:20

Zelf heb ik ook een paard met een gevoelige mond. Daarnaast heeft hij een RVS allergie, wat het iets ingewikkelder maakt. |(
Een dik bit zoals wij die vroeger gebruikte bij jonge paarden (enkelgebroken) past mijne niet, dan blijft zijn mond open staan. Ik raad die dan ook niet aan omdat ik geloof dat die niet in iedere paardenmond past.

Ik heb er de laatste tijd aardig wat geprobeerd, van diverse materialen (RVS, appelbitje, Kaugan, koper). Ik ben zelf voorstander van een dubbelgebroken bit, dit schijnt ook een zachtere inwerking te hebben dan de "scharende" enkelgebroken. Daarnaast ben ik een grotere voorstander van een bus/ Dtrens dan van een watertrens, omdat de laatste wat "losser" in de mond ligt, mijne kreeg daar plekjes van bij zijn mondhoeken. Op dit moment ben ik blijven hangen bij een bus/ Dtrens van materiaal Kaugan, dit gaat erg goed. Ik ben zelf gaan uitproberen en dan voor en na het rijden de mond van je paard goed controleren en tijdens het rijden goed voelen, hier op bokt kun je vaak voor kleine prijsjes bitten kopen die je kan proberen. :)

Blijft inderdaad dat het bit zo hard of zacht inwerkt als dat je hand is. :j
Succes met het vinden van een fijn bit! :D

Overigens mag er tegenwoordig wel met een rubber/ kunststof vervaardigd bit op wedstrijden worden gereden, zie KNHS reglement 2010 bijlage 2. (Wel goed suikerklonten voeren bij kunststof anders kan het gaan schuren.)
Laatst bijgewerkt door Lianne26 op 31-08-11 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:22

onderlegtrens is een dunne trens die in combi met een dressuurstang gebruikt wordt. Ik ben van een koperen watertrens (dikke) naar een dunne knevel gegaan, wat eigenlijk erg beviel, alleen dat de knevels soms onder de "bakstukken" van de neusriem geraakten als m'n paard met der hoofd sloeg, vandaar overstap naar een onderlegtrens...
Nadeel, de ringen zijn kleiner en dus niet ideaal voor een jong paard...

de 3-jarige die ik aan het leren ben is ook super gevoelig, ik moet ze echt goed naar m'n hand toe rijden anders kruipt ze achter het bit...

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 09:50

Ik heb over alles informatie gezocht, maar denk dat ik met een dunne dubbelgebroken knevel mijn eerste poging doe :)

Lees dat deze ook in verschillende exemplaren zijn, en dat ze behoorlijk streng in kunnen werken, maar ik vertrouw mezelf erop dat ik zacht in de handen ben :)

Bedankt alvast voor de tips iedereen! Ik zal jullie op de hoogte houden hoe mijn paard erop reageert, en zo nodig vraag ik opnieuw advies :D

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:55

ik heb ook met een myler lvl 1 gereden,
heel dun, maar daarom niet scherp hoor.
mijn paard had een heel klein bekkie, met zo'n dikke bustrens zat je hem meer in de weg.
het is een fabeltje dat een dun bit scherper in werkt dan een dik bit.

zelfs een rubberen bitje kan een martel werktuig zijn als het paard bijv. weinig speeksel aanmaakt
tijdens het rijden. stel je maar eens voor dat iemand met droog rubber over je huid wrijft. daar kun je gewoon brandblaren van krijgen.

Wat ik ook nog heb gedaan is de myler ingewachteld met speciale tape, om het nog weer zachter te maken.
die tape gebruiken ze bij dravers veel geloof ik.

Maar eerst maar even kijken hoe je dubbelgebroken kneveltrensje bevalt dan ;)
succes ermee :P en inderdaad, het bit is zo scherp als de ruiter hand, en elk paard heeft wel een andere voorkeur voor welk bit het prettigst aanvoelt in de mond.

Philipha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:31

Ik zou absoluut geen Myler nemen, deze zijn namelijk wel degelijk scherp en je kan daar al snel de hele mond mee verpesten! En dat is natuurlijk ook afhankelijk van de hand maar het bit vind ik 3x niks. Bovendien zijn ze ook erg prijzig. Een kneveltrens ligt inderdaad lekker stil en is betaalbaar, ook voor als het niet bevalt.
Anders zou ik voor een K&K sprenger gaan, ook prijzig maar dat is het zeker waard! :)
succes!

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:42

Philipha schreef:
Ik zou absoluut geen Myler nemen, deze zijn namelijk wel degelijk scherp en je kan daar al snel de hele mond mee verpesten! En dat is natuurlijk ook afhankelijk van de hand maar het bit vind ik 3x niks.

Onderbouwing?

Ik denk dat je het met een kneveltrensje wel goed doet, is ook lekker duidelijk voor jonge paarden, en je zegt zelf ook totaal geen strenge hand te hebben, dus als je er normaal mee om gaat is een kneveltrens een erg fijn bit voor een jong paard!

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:16

Ik heb mijn merrie opgeleerd op de k&k dynamic bustrens :) ze liep er fijn op. Heb trouwens al mijn paarden op dit bit lopen, en ze zijn allemaal stuk voor stuk evoelig

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 23:57

Ik heb een SPrenger dubbelgebroken Aurigan D-trens, deze bitringen zijn vrij groot waardoor ze het effect van knevels hebben, ze zien er alleen wat normaler uit. Is fijn om een paard mee in te rijden. :)

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 00:12

Stubben Golden Wings lijkt me een heel fijn bit! Jammer genoeg kan ik geen ervaringen van anderen ermee vinden.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 10:08

@ gitje65; hier heb ik nog nooit van gehoord. Op google ook geen informatie te vinden van gebruikers ervan?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:16

Ik ZWEER bij de myler. Dusver meerdere dieren mee ingereden, en ze accepteren het bit gewoon zo snel. Mijn paardje moet ik nog inrijden, maar heb voor haar al een myler liggen!

En een myler scherp??? Denk dat je dan toch wat fout doet, of naar het verkeerde level myler kijkt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:24

ik zou voor een ongebroken bit gaan of een normale ongeboken trens of de ongebroken kneveltrens.een ongebroken bit ligt rustig in de mond