Voor mensen met een op maat gemaakt zadel...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Voor mensen met een op maat gemaakt zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 18:35

Hallo!

Binnenkort laat ik een zadel volledig op maat maken. Aangezien dat de eerste keer is en ik daar dus geen ervaring in heb had ik graag wat tips van jullie gehad.
Ik ben zelfs een westernzadel gewend maar door omstandigheden stap ik over richting engels zadel.
Ik ben recreatief ruiter, doe vooral lange tochten. Toch wil ik nu en dan kunnen dressuren en af en toe een sprongetje kunnen maken.
Ik denk dat ik dan best een typewandelzadel vraag met ringetjes waar ik bepakking aan kan maken.. Verder heb je blijkbaar ook de mogelijkheid om een monozweetblad te kiezen of niet. Wie heeft dit en zijn daar voor- en nadelen aan?
Verder nog tips of dingen wat ik zeker moet vragen of op letten?

(zadelmaker is by the way Crassaerts in Belgie)

of je kan m'n topic ook lezen en het een domme vraag vinden en dat ook even melden :)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 31-08-11 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samen gevoegd.

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:38

amouroke schreef:
of je kan m'n topic ook lezen en het een domme vraag vinden en dat ook even melden :)

Maak je er niet druk om of dit een domme vraag is of niet :D

Ik kan je helaas zelf niet helpen want ik zit met hetzelfde probleem dus ik lees even mee.
Je hebt tegenwoordig zoveel mogelijkheden als het om een zadel gaat wat op maat gemaakt word.

Ik ben ook erg benieuwd naar eventuele antwoorden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:38

Qua zadel is het natuurlijk lastig adviseren, want iedereen heeft een persoonlijke smaak. Alleen zou ik zelf voor lange tochten niet kiezen voor een zadel met een gedwongen zit, want dan kan je rugpijn krijgen, maar dat kan voor jou zelf natuurlijk weer heel anders zijn.

Maar op basis waarvan heb je voor deze zadelmaker gekozen? Ik ken hem niet hoor, maar ik denk dat het bij een zadelmaker belangrijk is goed te zoeken, want echt goede zadelmakers zijn er niet héél veel. Dus even googlen op de naam en een rondje zoeken op bokt naar ervaringen is misschien een goed idee. Kan natuurlijk best zijn dat je dat allang gedaan hebt, maar ik wilde het toch even melden.

En als het dan een goede zadelmaker blijkt te zijn, dan wens ik je veel plezier en succes met het samen zoeken naar een geschikt zadel voor je paard en voor jou. :)

witteRaaf

Re: Voor mensen met een op maat gemaakt zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:47

tropico: dan hopen we samen op overvloedige antwoorden :)

bedankt sodeletuur voor je reactie! Crassaerts is hier in belgie wel gekend. Hij maakt al 30 jaar zadels. Blijkbaar zijn er toch een aantal 'master saddle fitters' ofzoiets bij hem in de leer geweest. Ik hoop toch ook dat het een goeie keuze is! Er zijn zoals je zegt weinig echte zadelmakers, maar van hem heb ik toch al veel goede dingen gehoord..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:48

Fijn! Dan zou ik als ik jou was gewoon met hem overleggen wat jij er graag mee wilt gaan doen, en dan kan hij je waarschijnlijk adviseren in het type zadel. :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:52

TS, een klein vraagje... Begrijp je dat de bespiering van een paard voortdurend veranderd, en dat je op maat gemaakte zadel daardoor binnen korte tijd, net als een standaard zadel, niet meer past? Dus dat je het dan opnieuw moet laten versleutelen?

Zelf liep ik hier in mijn zoektocht naar een zadel ook tegen aan. Net als jou mag ik graag lange ritten met bepakking maken! Ik zou een barefoot cheyenne adviseren. Een heel veelzijdig zadel. Lekker zacht zitten op lange ritten, je kunt lange fenders/beugelriemen doen voor dressuur, bij het springen maakte ik ze gewoon wat korter. Doordat het zadel geen wrongen heeft, heb je daar namelijk alle ruimte voor. :)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:59

Ik dacht ook direct aan een barefoot! Ik heb sinds 2 jaar een arizona (westernmodel) waar ik heerlijke buitenritten mee kan maken zonder pijn in mn billen, maar ook lekker mee in de bak kan rijden. Ik heb 'm 2ehands gekocht, en kreeg er 2 wijde pommels bij. Een daarvan heb ik geruild voor een normale. In het begin heb ik met de brede gereden omdat mijn paard toen flink gespierd was aangezien ik hem toen nog veel reed. Wegens pfeiffer heb ik een hele tijd niet gereden, dus de bespiering van mijn paard is minder geworden. Dus heb ik de normale medium pommel erin gedaan en daarmee ligt hij nu weer perfect. Als 'ie straks weer meer spier heeft gaat de brede er weer in. Ideaal!

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:02

het paard van mn zus had ook ''zogenaamd op een maat gemaakt zadel'' maar nu naar een jaar past het niet meer, dus ik zou zeggen, denk er goed over na!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 21:03

jammer genoeg krijgt mijn paard vochtbulten van de barefoot arizona thv zijn schoft. Osteo en DA zeggen dat zowel mijn western continental als de barefoot arizona geen optie zijn voor hem. Vandaar volledige ommezwaai richting engels om zo van een kale boom te kunnen vertrekken.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 21:05

sim0ne11 schreef:
het paard van mn zus had ook ''zogenaamd op een maat gemaakt zadel'' maar nu naar een jaar past het niet meer, dus ik zou zeggen, denk er goed over na!

waarom schrijf je zo tussen aanhalingstekens? Kunnen de kussens nu niet meer worden aangepast want als de boom goed zit kan er toch geen probleem zijn? Zijn schoft kan toch niet plots groter worden of kleiner of zie ik dat fout? Bespiering ja, maar kan je dat niet aanpassen met de kussens?
Hoe oud was het paard bij aanmeten?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:08

sim0ne11 schreef:

Bij ELK "normaal" zadel kan het zijn dat hij na een tijdje niet meer past en versleuteld moet worden. een op maat gemaakt zadel houd niet in dat hij nooit aangepast hoeft te worden. de bespiering en bouw van een paard kan in de loop van de tijd veranderen. dit is met een standaard zadel uit de winkel maar ook met een op maat gemaakt zadel.
wil je geen gedoe met aanpassingen dan moet je een barefoot of zo nemen. al is dat niet voor elk paard/ruiter geschikt. ik heb die van mij bijv. heel snel weer verkocht omdat het totaal niet lekker op m'n paard lag.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:12

Hhhm da's jammer TS!
Wat dacht je van die zadels die je zelf kunt verstellen? Hoe noemt dat ook al weer, star treck oid? :+ Nee sorry ben het kwijt. :')
Iig het lijkt op boomloos, maar dan iets steviger, er zitten kussens aan die je zelf kunt verplaatsen. Kun je dus in overleg met de zadelmaker de boel passend maken, en zelf in de gaten houden of het nog altijd goed is.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:25

Volgens mij bedoel jij een Trekker, Gypsy? Dat is een flexibel zadel dat je zelf kunt verstellen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:25

Dat bedoel ik ja. :')

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:26

Een monozweetblad is een enkel zweetblad hierbij komen de singestoten onder uit het zweetblad vandaan i.p.v. tussen de zweetbladen als bij een gewoon zadel. Bij dit zadel kan je het mooi zien:
Afbeelding

En hier een gewoon zweetblad waarvan je het bovenste blad op kan tillen:
Afbeelding

Voordeel is dat je meer gevoel hebt met een monoblad omdat er minder leer tussen je benen en je paard zit dan met een standaard zweetblad.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 07:28

Bedankt voor de foto Suzanne, duidelijk.

Heeft er iemand trouwens een idee wat "mooist" is bij een vosbont paard? :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:42

Een Trekker zadel is inderdaad ook geweldig. Ik heb er een tijdje geleden op mogen rijden, zit heerlijk, en het is echt een prachtig concept. Niet echt zo 'slap' als een Barefoot, maar toch traploos verstelbaar, zowel de voor'boom' als de kussens. :)

Op een vosbont paard kan alles wel, alleen zou ik zelf niet kiezen voor roodbruine kleuren. :)