Zo te zien zit hij bij jou goed. Maar inderdaad zoals Karlijn zei; 2 vingers onder het jukbeen. Kan zijn dat jouw paardje zo'n kort hoofd heeft, dat de neusriem net te dik is.. Op zich is het niet erg dat het bit tegen de neusriem komt, maar er moet geen velletje tussen komen te zitten als je wat druk zet op de mond.. snap je? Dus daar zou ik even goed naar kijken.
de regel is idd 2 vingers onder het jukbeen, maar mijn merrie heeft ook een vrij kort hoofd e fijne neus, dus ik doe maar 1 vinger eronder, anders komt de wang "klem" te zitten tussen bit en neusriem waardoor er wondjes ontstaan...
Hij mag hoger. Hij mag net niet tegen het jukbeen aan zitten maar hij mag ook niet bij aannemen van de teugels tegen het bit aan zitten (want dan klem je de velletjes)
Shyra
Geplaatst: 30-08-11 20:31
Er mogen 2 vingers dik/breedt tussen zitten, vanaf t jukbeen gezien dan...
Ik heb dit probleem ook. Net een nieuw hoofdstel en aan de zijkanten twee wondjes.. 1 vlak onder een jukbeender en 1 onder de neusriem. Toen ik daarna met zijn oude hoofdstel ging longeren had ik het idee dat het de bitringen zijn die de wondjes veroorzaken. Zou ik dan de neusriem iets korter moeten maken?
Locanda
Geplaatst: 01-09-11 19:15
Tussen het stevige gedeelte van het neusbeen, en de jukbeenderen. Meestal bij paarden is dat 2 vingers, kan het op je foto niet heel goed zien, lijkt ok.
Joyce ik zie jouw bit mooi vrij dat heb ik niet maar veel hoger kan hij ook niet... misschien een dunnere neusriem doen en bit met kleinere ringen... hmm
Volgens mij zit hij bij jou wel redelijk goed hoor, zolang hij niet extreem laag of hoog hangt maakt het niet zoveel uit, en zolang je hem niet overdreven dichtsnoert. Als je neusriem vrij dik is heb je sowieso al dat het bit iets minder 'vrij' ligt. Kun je er eventueel geen gaatjes bij maken?