Hoe maak je zelf een dummy?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Hoe maak je zelf een dummy?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 02:46

Naar aanleiding van dit topic [VN] Dummy behulpzaam bij inrijden van jonge paarden *video* ben ik wel benieuwd of er bokkers zijn die zo'n dummy zelf hebben gemaakt.

AfbeeldingAfbeelding
http://i280.photobucket.com/albums/kk17 ... to1149.jpg http://i280.photobucket.com/albums/kk17 ... to1150.jpg
filmpje met monty roberts http://www.youtube.com/watch?v=jZ1R4WGu-hU

600 euro lijkt me namelijk erg veel geld voor iets wat je ook zelf in elkaar kan zetten :+

- Heeft iemand bij jou op stal zo'n dummy? En is die zelfgemaakt? Van welk materiaal?
- Ik zie hier een overal. Kan het ook met iets anders? (oude spijkerbroek oid??)
- Maar wat gebruik je als gewicht? Zand, duikgewichten, stenen, zakken rijst, boeien voor aan je boot?
- Hoe verdeel je het gewicht? Alleen in de benen of ook op het zitvlak of in de broekzakken?
- Wel of geen schoenen, laarzen, sokken?
- Hoe zorg je dat je het gewicht er uit kan laten, zodat je kunt beginnen met een lege dummy en het zo op kan bouwen?
- Waar is hij verder mee gevuld? piepschuim, kranten, hooi/stro?
- Hoe bevestig je je dummy? Aan de stijgbeugels? Met een singel die onderdoor loopt? Maak je een riem aan de uiteinden van de broekspijpen zodat je hem kan aantrekken? Hoe maak je hem bovenin vast? Liever niet met die touwtjes zoals op deze foto, hij moet ook los gemaakt kunnen worden maar wel stevig vast blijven zitten natuurlijk (dus bijv. met musketonhaken?)

Ik zag ook een dummy met alleen een 'onderstel' dus gemaakt van alleen een spijkerbroek http://www.youtube.com/watch?v=_1PhmrVFTGs zou die net zo goed werken of is een 'bovenkant' ook nodig? En hoe bevestig je dan het zitgedeelte van je dummy

Ik denk niet dat er veel dummy's in de omloop zijn (tot nu toe?) maar het is sowieso veiliger bij het inrijden van (bokkende/stijgerende) jonge paarden dus wellicht dat er meer bokkers in geinteresseerd zijn??
Het zou gaaf zijn als we hier een perfecte dummy konden bedenken, die het meest veilig is en fijn werkt etc.
Als er bokkers zijn die foto's hebben van hun dummy; zeer welkom! ;-)
Laatst bijgewerkt door Zidore op 30-08-11 03:28, in het totaal 5 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 03:03

Boeien voor de boot. Bevestigd aan de longeersingel of aan de knop van een westernzadel....
Vooraf uitgebreid grondwerk. Met knetterende plastic zakjes langs en onder een paard door.
Laten lopen over plastic zeiltjes, en de hele rambam er omheen.
Staan ze uiteindelijk van een ruitergewicht ook niet te kijken...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 03:19

Ik dacht ook eerst van wat beweegt dat ding storend (in het nieuwstopic) maar eigenlijk is dat juist goed idd. Hoe meer herrie hoe beter! Daar worden ze alleen maar tammer van. Hoe bedoel je dat met knetterende plastic zakjes??

Ik hoop trouwens niet dat door dit topic penny-meisjes dit soort dingen gaan maken. Het mag duidelijk zijn dat dit alleen door ervaren ruiters gebruikt kan worden die ervaring hebben met het inrijden van paarden en dus weten wat ze doen (ik kan het maar gezegd hebben..)

http://www.youtube.com/watch?v=NfXMzn2HTm0 vanaf 1:20 fijn filmpje hoe je een paard aan iets geks kan laten wennen, wat juist heel belangrijk is bij het inrijden/beleren/heropvoeden

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:03

Het is niet handig om zo maar zelf aan de slag te gaan met een pop, je moet heel goed weten waar je mee bezig bent en de pop mag er absoluut niet af kunnen vallen/scheef zakken, etc. Je kunt misschien eerst eens gaan kijken bij een stal waar ze een pop gebruiken.

(Overigens had ik het wel fijn gevonden wanneer je me even had gevraagd of je mijn foto zou mogen gebruiken!)

Angela

Re: Hoe maak je zelf een dummy?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:54

Ik zou juist voor een hele lichte pop gaan, dus een overal vullen met stro. Zo went het paard eerst aan de beweging boven zijn rug en in zijn ooghoeken. Als dat gaat, dan pas met gewicht werken. De pop moet niet te zwaar zijn, want je wilt hem gemakkelijk erop en eraf kunnen halen, zonder gestuntel. De pop vastmaken kan goed door gebruik te maken van een staartriem (achterkant aan bevestigen), en zo'n bok handvat aan de voorkant van het zadel. (voorkant aan bevestigen. Als dat zit, dan ook rustig de benen aan de beugelriemen vastmaken. Gebruik hiervoor zoveel mogelijk gemakkelijk te openen haken, en bevestig op de juiste plekken al de ogen (dus aan de staartriem en de bokriem, alsmede aan de beugels)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:12

Ik heb Henk gemaakt van een oude overal. Benen en armen dichtgenaaid en dan vullen met stro. Flink aanstampen. Vervolgend met stro-touwtjes een constructie gemaakt en met 5 klippen dus ik klip hem zo aan het zadel. Henk 1 is kapot gevreten door muizen, Henk 2 zakt helaas nog in.

Kan ik dan iets anders toevoegen als stro om hem stevig te maken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:14

wij hebben ooit een paard gehad wat helemaal para raakte zodra hij iets/iemand op zn rug had. Wij hebben een oude fleece trui gepakt, deze vol gepropt met hooi, en op t zadel gebonden. Tussen het hooi zat echter wel een muis die de rit van zn leven heeft gehad (agossie ;) )

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 16:23

@angela staartriem zou ik zelf niet snel gebruiken tenzij je je paard hier in de toekomst ook mee gaat rijden/aangespannen
@rijnhauwen sorry dat ik je foto van jullie bob zo onbeschaamd gejat hebt, mocht je het vervelend vinden dan wil ik best een mod vragen hem er af te halen?
@chaos kranten?
@stef :') die muis..

ik vind vastbinden met strotouwtjes niet ideaal. Idd clipjes zodat hij ook weer snel los kan en makkelijk te bevestigen is en je niet heel je paard moet opknopen. Ben echt benieuwd naar wat nou een makkelijke vulling is die goed is en die je ook qua gewicht kan aanpassen. Dan kun je met heel licht beginnen (zat zelf aan schuimrubber te denken). En dan soort zakjes maken waarin je dan balonnen met zand er in kan doen voor gewicht ofzo??

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:56

Ik heb de klipjes aan de strotouwtjes, daar ga ik mijn mooie bijzettouwen niet voor gebruiken. :P :P

Ik denk persoonlijk dat je het veel te moeilijk maakt. Hoezo moet je gewicht aanpassen? Daar gaat het namelijk helemaal niet om. Het hoeft het ruitergewicht niet te evenaren he!!

Maargoed, ik denk niet dat kranten voor meer stabiliteit zorgen als stro?
Stro moet zo eens in de zoveel tijd een beetje aangevuld omdat het natuurlijk spul is en dus afbreekt.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:40

ja klipjes aan de touwtjes lijkt me wel wat

kan het beter te moeilijk hebben in het begin, zodat je er later meer plezier van hebt lijkt me. gewicht hoeft niet aangepast want dat verschil maakt niet uit. maar wel zodat je eerst zonder gewicht kan trainen en daarna met gewicht.

als je kranten goed stevig oppropt, zit je ook niet met het risico van afbreken en die muizen die opeens ongewenst ruiter worden

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:09

lege voerzakken, zijn stevig en geven ook vorm. In het verleden heb ik dit ook gedaan. Met een oud zadel gaten in gemaakt en haken in gezet. Op je pop klikjes op de juiste plek en gemakkelijk vast en weer los te maken. Eerst je pop uitproberen op een braaf paard!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:49

Chaos schreef:
Ik heb Henk gemaakt van een oude overal. Benen en armen dichtgenaaid en dan vullen met stro. Flink aanstampen. Vervolgend met stro-touwtjes een constructie gemaakt en met 5 klippen dus ik klip hem zo aan het zadel. Henk 1 is kapot gevreten door muizen, Henk 2 zakt helaas nog in.

Kan ik dan iets anders toevoegen als stro om hem stevig te maken?

kunststof buizen of houten stokken? Als je er in allebei de pijpen van de overal 1 stopt, zijn de benen lekker stevig

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:08

Het is meer de romp die niet mee werkt. :')
Hihi. Voorheen nooit problemen mee gehad. Zal voerzakken eens proberen!