Zadel kopen via internet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manou1990

Zadel kopen via internet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 21:10

De afgelopen weken ben ik aan het wachten op mijn toekomstige zadel. Zadelpasservice kan pas 21 september langs komen en daarom ben ik gaan rondneuzen op internet.

Er worden behoorlijk wat zadels op internet aangeboden. Je kan als maat een bebaalde inch aangeven. Maar ik heb begrepen dat dat te maken heeft met bilmaat om het letterlijk te vertalen.

Maar ik dacht ook dat je een boommaat moet aangeven? Hoe kan je anders inschatten of je paard het zadel past?

Ik heb verder helemaal geen verstand van zadels (vandaar ook de zadelpasservice) maar ben toch wel nieuwsgierig geworden hoe het werkt als je op internet een zadel koopt?

zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Of mij het een en ander kunnen uitleggen?

Dabo

Re: Zadel kopen via internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:52

Als je zelf geen idee hebt wat voor boommaat je paard nodig hebt, en ook niet in wat voor inch jij het beste past zou ik lekker op de zadelpasservice wachten. :)
Mijn huidige zadel heb ik van Marktplaats. Maar wel iemand hier in de buurt, kon hem ophalen, passen, en als hij niet zou passen weer terugbrengen. Zadel paste zo op het oog prima, dus ik heb hem gehouden, en toen wel een zadelpasser laten komen om hem goed pas op mijn merrie te vullen. :)

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 22:03

Dat ik moet wachten op de zadelpasservice ben ik van overtuigd! ik wil graag een goed passend zadel.

Maar ik vraag mij ook vooral af waarom je geen boommaat kan aangeven op internet? ik zie alleen maar inch maten? Lijkt me sterk dat je daar genoeg aan hebt?

Een zadel kopen via internet is misschien leuk als je op zoek bent naar een 2e zadel en je dus ook al wat weet over je eerste zadel (Boommaat enz.)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:17

Ja precies, ik weet dat mijn merrie een medium boommaat heeft. :)
Bij de meeste zadels die je nieuw via internet kunt bestellen kun je wel een boommaat opgeven denk ik..?

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:31

De inchmaat is inderdaad de zit maat, de boommaat geeft de breedte van de boom aan.
Als je dus zelf weet wat je nodig hebt zou je een zadel op internet kunnen bestellen.
Echter met alleen een goede boom en inch maat hoeft een zadel nog niet goed op je paard te passen. (Of voor jou lekker zitten)
Daarom is het altijd belangrijk om het zadel te kunnen proberen en na te laten kijken door je eigen zadelmaker.

Het voordeel van een zadel via internet kopen is dat het vaak kosten scheelt.

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 09:22

Ja, op internet worden zadels vaak goedkoper aangeboden en dus best verlijdelijk. Maar het is natuurlijk altijd beter om het zadel na te kijken!
Alleen zo ver ik gezien heb kan je nergens op internet een boommaat aangeven?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:26

Ik heb er laatst nog eentje gekocht, deze keer wel met goede ervaring. zit wel een verwisselbare boom in en cair kussens. verder super kwaliteit en wonder boven wonder liggen ze goed. maar ook al mindere ervaringen gehad op die manier. dus als je geen idee hebt waar het over gaat, gewoon op zadelpasservice wachten.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:40

Persoonlijk zou ik het niet zo snel doen, ja als je weet dat je bijv. een KN zadel lekker vindt zitten, weet welke inch je hebt en welke boommaat dan kan je het doen en je zadelmaker het verder laten aanpassen naar de rug van je paard. Als je zelf nog helemaal geen voorkeur hebt wat je fijn vindt zitten (veel kniewrong of juist weinig, diepe zit of juist niet) dan is dat niet zo handig.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:50

Daarbij komt, dat de kamer maten van zadelmerken onderling verschillen. Dus ook al weet je wat je paard nodig heeft, dan nog kan de opgegeven maat door het merk kleiner of ruimer vallen.Heeft te maken met de lengte van de takken van het zadel, bij het ene merk is dat lang, bv Stubben, bij de nadere kort, bv KN en Passier. Ook het verloop van de boom ten opzichte van het verloop van de rug is een punt. Niet iedere boom, is geschikt voor een bepaalde rug.En wat vind je persoonlijk lekker zitten, en is goed voor je houding. Sommige mensen kunnen hun draai niet vinden op een zadel.