Het beste shetlanderzadel...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Het beste shetlanderzadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 12:16

Tja, zoals de titel al zegt...

Wat ik zoek:
-Betaalbaar
-Onverwoestbaar (Al haar huidige zadels vallen van ellende uit elkaar)
-Liefst boomloos oid, zodat het op meerdere pony's past.
Er moet ook rekening mee gehouden worden, dat het hier niet om de tonnetje ronde shetten gaat die iedereen kent. Ruggegraatvrijheid moet dus ruim voldoende aanwezig zijn.

Het is voor een kennis, ze zoekt een stuk of 10 zadeltjes. Het gaat om zowel minishets als welsh a's. Niet alle pony's hebben een even tof verleden, integendeel. Vandaar ook dat sommige een karper rug hebben (gewoon voor de lol gefokt dus) of juist een wat doorgezakte rug.

Het werk dat de pony's met deze zadels moeten verrichten: Gewoon rustig stappen met kleine kindjes erop. Geen zwaar manegewerk oid, gewoon kinderen leren met plezier en respect met dieren om te gaan.

Ik heb de eigenaar belooft te helpen, ook met het zoeken van mooie boomloos zadeltjes voor haar grote paarden. Die boomloos zadels gaan wel lukken, maaaar... Van shetlanderzadels heb ik niet veel verstand. Barefoot zadeltjes maat 0, echt die shetzadels leek me wat, maar die zijn te groot voor de kleinste pony's denk ik, en veel te duur. Wie o wie helpt mij verder?

pmarena

Re: Het beste shetlanderzadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:38

Onverwoestbare zadeltjes bestaan natuurlijk niet , je moet wel enige mate van netjes er mee omgaan in stand houden om ze lang mee te laten gaan :P

Een maat 0 Barefoot is nog vrij groot hoor , maar de echte kinder-Barefootjes (die zwart-blauwe en bruin-roze) zijn nog een slag kleiner. Die zijn grofweg geschikt voor ponies vanaf een meter schofthoogte , bij kleinere ponietjes vallen ze toch al snel wat te groot.

Maar als die veels te duur zijn dan kom je toch al snel bij meer een Pinokkio-model zadeltje uit , daar heb je hele leuke zadeltjes in die goede kussens hebben en zeker voor lichte ritjes prima geschikt zijn hoor. Je hebt ze ook in hele kleine maatjes voor de kleinste ponies en de meeste leveranciers zullen echt wel bereid zijn om iets van een korting aan te bieden wanneer je een groter aantal zadeltjes in 1 keer koopt :)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:41

Wat is ongeveer het budget?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:51

voor honderd tot tachtig euro heb je al een leuk shetlander zadeltje met versletbare kussen ! ik heb het alleen nog nooit op een a welsh gezien maar , het kan vast wel want het past op bijna iedere kleine pony .
hier een linkje :http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/paarden/zadels/pony-zadels/product/4002970/42
veel suc6 !

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:56

Ik volg dit ook even. Zou het liefst een boomloos zadeltje voor mijn shetten kopen (ook ivm meerdere pony's), maar je komt dan óf bij pinokkiozadeltjes uit óf bij zadels die toch wel iets van een boom hebben. (óf pannekoekzadeltjes, maar die hebben natuurlijk überhaupt geen ruggegraatvrijheid.)
Barefoot is waarschijnlijk voor de mijne (allemaal minder dan een meter) echt te groot.

SHARONxSTAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:32

Ik had altijd een boomloos klein zadeltje, leek een beetje van plasic en stof geen idee hoe ze dat zadel noemen.. Ik zal is kijken of ik er nog een foto van heb. :D

SHARONxSTAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:34

Ik weet wel dat ze veel shetjes zadels hebben ook boomloos bij Nederinum .
Zou je daar is even naar toe moeten bellen. :D
Imperial Riding
Zwanenburgerdijk 287
1161 NL Zwanenburg

Info@imperialriding.eu
T: +31 20 407 44 45

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 17:06

Nu over onverwoestbaar, dat is het punt. De pony's worden ook verhuurd, en sommige mensen gaan echt achteloos met het tuig om. Het is zowiezo al oud en ziet er niet goed uit, dus ach sleep het maar door de modder.... Kijk en idd zo'n barefoot shetlanderzadel (die bedoelde ik) joh daar doe je een keer de tuinslang over aan 't eind van het seizoen, en het is weer oké. Het moet gewoon allemaal van kunstof zijn dus.
Probleem is dat de meeste pony's echt dwergen zijn ofzo. := Komt goed uit, want de kindjes op kamp zijn soms nog maar 5 jaar en die passen daar dus prima op.
Alleen tja, je hebt dus al een uberkorte singel nodig, dat zowiezo, en een klein maar fatsoenlijk zadel. Van die pannekoeken dingen zijn geen optie, aangezien bij sommige pony's echt de ruggegraat wel duidelijk aanwezig is. (Hoe leg ik 't uit... Ze vangt shetten die in het verleden verwaarloost zijn, er zitten dus ook zielige gevallen met bv een karper rug oid tussen.)

Op kampen in de zomer moeten ze soms wel een aantal uur per dag werken. Oké alsnog enkel stappen, maar dan lopen ze bv 2 uur. Volstaat zo'n pinokio zadeltje dan ook? Want bij de pony's met wat meer schoft etc of een holle rug, liggen die van geen meter helaas.

Iig al bedankt voor alle hulp! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:12

Barefoot zadel,als het shetjes vanaf 95cm zijn.
Tweedehands zijn ze niet al te duur.

Dit is wel een boomzadel,maar ook niet heel duur (145,- )
http://shetlandershop.nl/images/heering3/70-0003.jpg

Pinokkio vind ik voor intensief gebruik niet voldoen.

Misschien heeft de zadelmaker wel wat kleins liggen met inkoopvoordeel? Wie niet waagt.....
Singeltjes kun je ook korter laten maken bij de zadelmaker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:17

Ik weet niet of de eigenaresse toevallig handig is of een schoenmaker in de familie heeft ofzo :P

Maar ik heb hier nog wel een zwart-blauw Barefootje liggen waarbij het niet goed afgelopen is met het (proberen te....) verwisselen van de pommel , rits is daardoor los gesprongen en zit nog maar aan 1 kant vast en er is ook een scheurtje ontstaan in het verlengde van de rits door het bruut bezig zijn met de pommel.

Dit zadel moet dus wel gerepareerd worden maar mag voor 75 euro weg , inclusief de originele pommel en zachte pommel , dus als iemand handig is en de rits weer netjes kan maken dan is het een koopje vergeleken met de 239 euro van een nieuwe zonder zachte pommel , misschien iets om uit te proberen ? :)

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:23

heb nog wel een leuk boomloos zadetje en hoofdstelletje dekje singeltje in blauw kussens eronder zijn te verstellen, dus aan iedere ponny aan te passen, voor een zacht prijsje

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:29

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:05

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:14

Zoiets als HeleneDas laat zien moet ik hebben ja. :j
Stel ik zou dat doen, met nog pak 'm beet 3 a 4 barefootjes, dat zou ideaal zijn...

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:21

Daar zit wel een soort van stevige boom of zoiets in? Of is dat meer zoiets als een pommel in de Barefoot? Als je zoiets wilt zou je ook naar de Wintec Kids kunnen kijken, dat is net zoiets. Die heeft trouwens nog verstelbare kussens.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:24

Zo te zien een soort pommel?
Vind het moeilijk, er moet echt voldoende ruimte voor de schoft zijn...

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:28

Plaatje Wintec Kids:
Afbeelding
Ben er een aantal positieve verhalen op bokt over tegengekomen. Op zich lijkt het me dat hier ook nog wel wat schoftruimte in zit.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:58

qua boom past het zadeltje wat HeleneDas liet zien goed op kleine shetjes, tenzij deze veel te dik zijn.
Laatst bijgewerkt door HTM op 28-08-11 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:02

Is dat een mits of een tenzij ? :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:11

@pmarena foutje :+
heb het al veranderd :D