Bitloos maar welke optoming?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Bitloos maar welke optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 23:21

Mijn paard en ik hebben het bitloos rijden weer ontdekt. Paar jaar geleden ook geprobeerd met kaakgekruisd systeem. Maar dat wilde maar niet lukken. Heb het nu weer geprobeerd op een simpel stalhalster met de teugels aan de ring onder de kaak. En dat ging echt super. Ook zonder halster met alleen een touwtje om der hals gaat ook prima. Ze is nu fijn op zit te rijden en snapt de druk op der hals.

Maar nu het probleem. Ik vind zo'n stalhalster niet echt geschikt om dagelijks mee te gaan rijden. En zoek iets netter en steviger.
Vanmiddag in een ruitersportzaak gekeken naar verschillende bitloze optomingen. En daar hadden ze alleen kin of kaak gekruiste modellen in dun heel dik touw of leer. En ze hadden de halsringen. Maar dat is net niet wat ik zoek.
Ik neig nu heel erg naar de Bosal. Dat lijkt mij het meest lijken op het stalhalster met teugels aan de onderkant. Maar helaas ben ik geen westernruiter en heb ook geen westernruiters of shops in de buurt waar ik eens aan kan vragen en kijken.

Nu vraag ik me af of de bosal inderdaad geschikts zou kunne zijn. En of er eventueel nog andere mogelijkheden zijn.
En waar moet ik opletten als ik het (online) wil aanschaffen?

zodiacje

Re: Bitloos maar welke optoming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:29

Een side pull lijkt nog het meest op een simpel halster.
kijk voor een voorbeeld maar eens in de sticky van bitloze optomingen in harnachement.
práchige sticky :D

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 23:41

Oeps dom van mij. Had helemaal niet aan het sticky gedacht.
Side pull heb ik vanmiddag ook zien hangen. Maar dan heb je weer twee ringen aan de zijkant van het hoofd voor de teugels. Dat is dan toch net weer wat anders.
Heb dat nog nooit geprobeerd. Kan ik nog wel proberen met het halster.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 07:23

Een leuk touwhalster misschien? Die lijkt, behalve een bosal, het meest op een stalhalster.

Als je met bosal wil gaan rijden is het handig je eerst goed in te lezen over de werking en zelfs een lesje te nemen. Hij kan best scherp inwerken.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:28

je kan eens proberen met je teugels aan de zijkanten van je stalhalster te maken. dat is het effect van een sidepull. bosal is inderdaad vrij streng, zou ik zo direct niet aanrijden, zeker niet omdat je paardje nu wel licht rijdt zonder al teveel hulpen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:29

Ik zou dan eerder gaan voor een sidepull inderdaad..
Een Bosal is wel erg scherp, zeker als dit ook goed gaat.

Ik heb een hele fijne, een leren met een brede onderlegde neusriem.
Naast die van mij heb ik er nog een aantal liggen, pb maar als je interesse hebt.
Dan kan ik kijken of ik die maat voor je heb.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-08-11 17:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:30

Ik heb een sidepull,de FRA Pardoes. Heerlijk ding.
Voor mijn Shet heb ik een kaakgekruiste,maar de release werkt voor geen ene meter,dus die krijgt of een kingekruiste of ook een sidepull (als die er in haar mini maat zijn :') )

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:32

Ik zou ook eens gaan kijken naar een sidepull. Als je dat niet wilt dan kan je voor een simpel touwhalster gaan. Maar ik weet niet echt wat je bedoeling is met rijden. recreatief lekker buiten of echt dressuur?

Ik rij mijn pony zowel op touwhalster als een sidepull. Op een sidepull reageert hij kwa sturen iets beter als het touwhalster maar verder merk ik niet echt verschil. :n

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 17:52

Voor mij is het puur voor de afwisseling.
Ik rij nu zowel met bit als zonder bit dressuurmatig in de bak. Buiten rij ik nog steeds op bit.
Met de tijd wil ik ook wedstrijden gaan rijden. En dan is het nog even bekijken of dat bitloos of met bit word. Nu neig ik nog naar met bit. Maar misschien dat dat wel anders word als ik een mooi degelijk hoofdstel heb.
Misschien is het een idee om een mooi nauwsluitend leren halster te kopen. En die te gaan gebruiken?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:54

Als je overweegt om te gaan starten bitloos zou ik gaan voor een nette sidepull.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 17:58

Was nog maar een gedachte.
We zitten nog in de beginfase. Ze loopt fijn ontspannen zowel bitloos als met bit. Kan der goed rijden op zit, beenhulpen en stem. Ik moet dit bitloos alleen nog veel meer verfijnen we willen dan nog weleens een kleine storing hebben.
Ik wil eigenlijk dus gewoon wat simpels maar wel netjes om der hoofd. Ik ga eens proberen om met stalhalster te rijden en dan de teugels aan de zijkant van het hoofd. Kijken hoe dat bevalt. Anders word het toch een mooie nette leren sidepull.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:01

Succes, ik hoop dat het bevalt. :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:04

Ik ben altijd een beetje huiverig voor nieuwe dingen als het oude goed gaat.
Maar vind het gewoon mooier om een leren ding om der hoofd te hebben.
Dat word dan toch al gauw een sidepull of leren halster. Maar stel dat ik ooit bitloos wil starten dan is een leren halster vast niet toegestaan en kom ik toch uit bij een sidepull.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:20

Een leren halster is inderdaad niet toegestaan.
Een bitloos hoofdstel moet trouwens wel van leer zijn, anders mag je er niet mee starten.

Je mag met kingekruist, kaakgekruist en met een sidepull starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:24

moonfish13 schreef:
Een leren halster is inderdaad niet toegestaan.
Een bitloos hoofdstel moet trouwens wel van leer zijn, anders mag je er niet mee starten.

Je mag met kingekruist, kaakgekruist en met een sidepull starten.

idd.
Mag je bitloos wel tot het Z-springen?
Dressuur is nl. maar van B t/m L2.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:25

Bitloos mag je niet springen helaas, wel vanaf het Z met hackamore.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:56

Een bosal is een goed hoofdstel hoor, zeker voor paarden die gemakkelijk wijken voor druk;
Wanneer de teugel naar rechts wordt bewogen drukt de bosal tegen de linkerkant van de onderkaak van het paardenhoofd. Op de neus zelf wordt nauwelijks druk uitgeoefend. Er komt dan en "open deur" aan de rechter kant van het paard waardoor (enkel als het paard goed wijkt voor druk) rechts zal afslaan.

Wanneer aan beide teugels wordt getrokken komt er enkel druk op de neus, Dus is het belangerijk een rustige hand te hebben.

Waneer het paard heeft geleerd te wijken voor de druk, zal de bosal niks als duidelijkheid meebrengen.
Bij Paarden die niet goed wijken voor druk is het geen goed hoofdstel.

Dus, wijkt je paard goed voor druk ?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 19:35

Ik stuur nu doormiddel van mijn zit. En ter ondersteuning leg ik mijn teugel tegen de hals.
Langzamer/stoppen doe ik puur op stem en/of zit. Ze luistert super naar halt en terug. En dat is echt ideaal.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:13

Neckrope dan :D

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 11:34

Die snapt ze ook. Ik doe dat nu met een touwtje rond der nek.