Wat is dit voor bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NinaxFriso

Wat is dit voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:51

Nachtlampje

Re: Wat is dit voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:53

Ik ken het niet, maar denk dat de ring half in de mond gaat en half onder de kin. Zo kun je even extra pijnlijk inwerken misschien?
Zal hoogstwaarschijnlijk niet toegestaan zijn hier in NL.

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:54

volgens mij is het een hengste bit

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:54

ik denk idd dat het bit in de mond gaat en de ring als een soort neusrien om de mond heen?
vind het een eng bit om te zien :n

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:56

Slofje schreef:
Ik ken het niet, maar denk dat de ring half in de mond gaat en half onder de kin. Zo kun je even extra pijnlijk inwerken misschien?
Zal hoogstwaarschijnlijk niet toegestaan zijn hier in NL.

Dat meen je niet. :n

Arme paardje, maar goed ook dat het hier niet mag. Ben benieuwd wanneer ze het fietsketting bit gaan bedenken. ;(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:57

De bovenkant van de ring hoort in de mond, de onderkant onder de kaak. Als ik mij niet vergis is het een bitje dat in de drafsport wordt gebruikt, laatst stond het ook al ergens bij HAR.

Fietskettingbit bestaat al en heet waterford. Je hebt 'm als trens en zelfs als pelham.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:58

Er staat bij racebit, dus het zal vermoedelijk in de racerij worden gebruikt. Ik heb ooit een boek doorgebladerd over de geschiedenis van het harnachement. Je had ook geen paard moeten zijn voor een Romein of een oude griek. :+ Dat waren bijna messen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:01

Equimatch is een winkel die veel bitten uit de UK levert, zo ook dit bit wat veel in de ren- en drafsport wordt gebruikt voor hete paarden. Voor de doorsnee Engelse ruiter ziet het er als een martelwerktuig uit, voor de jockeys is het een bit om het paard bij zich te kunnen houden (zachte trensjes werken daar niet).

Een waterford mondstuk bestaat in iedere bitsoort.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 27-08-11 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 22:02

hestejente schreef:
De bovenkant van de ring hoort in de mond, de onderkant onder de kaak. Als ik mij niet vergis is het een bitje dat in de drafsport wordt gebruikt, laatst stond het ook al ergens bij HAR.

Fietskettingbit bestaat al en heet waterford. Je hebt 'm als trens en zelfs als pelham.

Arme paardje. Moet niet gekker worden. Als ze dan een scherp bit willen, waarom pakken ze dan niet bijvoorbeeld een pelham met twee teugels? Is ook schadelijk, maar niet zoals dit.

Waaorm is dit bit gebroken? Doordat de ring ongebroken is zegmaar, zal het ook niet uitmaken of het bit zelf gebroken is omdat de ring dit dan tegenhoud?

Een waterford bit in pelham uitvoering? Ga daar niet over praten, dat ze dat verzinnen. |(

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 22:05

magda_90 schreef:
Equimatch is een winkel die veel bitten uit de UK levert, zo ook dit bit wat veel in de ren- en drafsport wordt gebruikt voor hete paarden. Voor de doorsnee Engelse ruiter ziet het er als een martelwerktuig uit, voor de jockeys is het een bit om het paard bij zich te kunnen houden (zachte trensjes werken daar niet).

Een waterford mondstuk bestaat in iedere bitsoort.

Maar als ze een scherp bit willen hebben zijn er zoveel andere bitten, waarom vinden ze dit marteltuig dan uit? Daar is toch geen leuk rijden meer aan? Je gaat toch niet paardrijden om vervolgens de paarden te martelen? ;(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:05

Heb nog een pelham gezien in die sport, volgens mij wordt het ook niet toegestaan? I.i.g. ziet het er vreselijker uit dan het is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:07

Nina, de draf- en rensport is niet zo romantisch als je daar beschrijft... Dus zo makkelijk als je het zegt en als hier vaak wordt gehandeld dat wordt daar niet gedaan. Maar ik zeg niet te veel hierover omdat ik nog lerende ben, dus wellicht dat een andere bokker uit deze tak verheldering kan geven.

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 22:11

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:13

@NinaxFrisco je tong zal er maar tussen komen........................

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:16

paar weken terug ook bij de draverij geweest in bemmel, zag er ook niet allemaal zo vriendelijk uit <<)
sommige hadden een bit en een hengstenketting in de mond, en daar tussen dan de tong, hoe gek kun je zijn _-:(
en eentje had zelf eens touwtje met de tong ertussen en toen heel geod vastgemaakt zodat alle druk op de tong kwam :( ZO ZIELIG!!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:18

Die Mikmar bitten schijnen niet eens zo horror te zijn, maar dat verhaal weet ik niet meer precies hoe het zat.

Sjors493, dat is zover ik weet om te voorkomen dat ze de tong over het bit gooien.
Zo'n krachtpatser wil je niet zonder rem hebben.. Dat vind ik vriendelijker als een tonglepel o.i.d.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 27-08-11 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:18

NinaxFriso schreef:
En ik dacht dat het niet erger kon.

http://www.horsebitbank.com/mikmar-pelh ... -429.phtml

Dit menen ze toch niet? |(

Het is gewoon horror. Arme paarden, ;(

OMG krijg er gewoon kippelvet van + tranen in me ogen ;( Zo triest, dat ze het uberhaud nog moeten verzinnen _-:(

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 22:19

Sjors493 schreef:
paar weken terug ook bij de draverij geweest in bemmel, zag er ook niet allemaal zo vriendelijk uit <<)
sommige hadden een bit en een hengstenketting in de mond, en daar tussen dan de tong, hoe gek kun je zijn _-:(
en eentje had zelf eens touwtje met de tong ertussen en toen heel geod vastgemaakt zodat alle druk op de tong kwam :( ZO ZIELIG!!!

Zou je daar geen dierenbescherming voor mogen bellen? ;(

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:19

die laatste zou ik alleen om de prijs al niet willen :+
Tja ik ben blij dat ik de mijne op trensje kan rondsturen of op sidepull.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:28

touwtje om de tong is verboden :)
Daarnaast.. als een paard de tong over het bit gooit, doe je iets flink fout, als een bit goed ligt zou hij 't niet moeten doen, en als je een paard niet normaal kan behandelen, krachtpatser of niet, moeten ze met de fikken er vanaf blijven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:30

De draf- en rensport is geen romantiek zoals we gewend zijn hier in NL, daar is het harde buisseness en alles wordt gedaan voor het geld, zo ook op de optoming. Die bitten zien er vaak erger uit dan het daadwerkelijk is, zo ook die pelham van hierboven.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:54

mm.. Er is hier een topic te vinden die linkt naar een site waar foto's op staan hoe die heerlijke bitjes allemaal werken :s Vaak zijn ze toch echt even erg als het daadwerkelijk is.
En alle andere extra optomingen. Een vislijn onder de tong, een plastic rol die de luchtpijp dichtdrukt, een ophaalbit die op de foto zo hard word aangetrokken dat dat paard zijn mond wagenwijd open heeft.
Een bit met een extra ijzeren stang voor tussen de onderlip en de tanden, tegen het tandvlees aan.

http://www.horseparadise.be/bitten.htm
Kijk bij ongebruikelijke bitten en "de trens met dubbel mondstuk".

http://www.flickr.com/photos/alydar_197 ... otostream/
racefoto..
http://www.flickr.com/photos/alydar_1978/3707344345/

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:56

Die laatste, die is helemaal niet erger dan hij eruitziet, is het niet magda_90?
Vind de werking eerder nog gruwelijker dan het bit er zelf uit ziet.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:59

NinaxFriso schreef:
Arme paardje, maar goed ook dat het hier niet mag. Ben benieuwd wanneer ze het fietsketting bit gaan bedenken. ;(

Die zijn er al, nou ja, min of meer: *klik* dit is de waterford trens. Je hebt hem ook in hefboom uitvoering.

Ik weet de naam van dit bit zo niet, maar het idee is inderdaad dat de ring onder de kin komt, en dat er via het bit een lichte hefboomwerking kan optreden. Het is dus een scherp bit. Het wordt ingezet in de rensport om paarden "onder controle" te houden. Of dat goed of fout is is een tweede ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:05