Filet Baucher trens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NinaxFriso

Filet Baucher trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:24

Hoi mensen, kan iemand mij vertellen waar ik een filet baucher trens kan kopen? Het liefst een enkelgebroken, maat 11,5 en gewoon RVS. En met waterringen.

Alvast heel erg bedankt. :)
Laatst bijgewerkt door NinaxFriso op 27-08-11 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Re: Filet Baucher trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:39

Probeer Equimatch eens? Volgens mij hebben die hem wel.

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:46

magda_90 schreef:
Probeer Equimatch eens? Volgens mij hebben die hem wel.

Daar kan ik hem niet vinden, of ik moet hem over het hoofd gezien hebben.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:57

Hmm, ik meende dat ik hem daar gezien had. Even nadenken waar het dan wel was...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:44

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 10:20

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:21

Die versie bestaat naar mijn weten niet. Bedoel je wel echt een Filet Baucher? En niet zo eentje?

Afbeelding

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 10:22

magda_90 schreef:
Die versie bestaat naar mijn weten niet. Bedoel je wel echt een Filet Baucher? En niet zo eentje?

Afbeelding

Handig. :Y)

Nee ik bedoel geen pessoa. :n

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:28

Even een voor de zekerheid vraag van mijn kant. Ik ben ondertussen aan het zoeken geweest, maar ik geloof dat je op zoek bent naar een bit wat niet bestaat.

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 10:30

magda_90 schreef:
Even een voor de zekerheid vraag van mijn kant. Ik ben ondertussen aan het zoeken geweest, maar ik geloof dat je op zoek bent naar een bit wat niet bestaat.

Eh okee ik zocht een filet baucher trens maar ik dacht dat mijn paard water ringen het fijnst zou vinden, aangezien hij daar altijd op loopt. :')

Wat is dan een altenatief?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:49

Die met de bus- of D-ringen. Anders zou je toch qua idee op de pessoa uitkomen. Maar ik zal er even goed over nadenken, wellicht schiet er nog wat te binnen.

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 10:53

magda_90 schreef:
Die met de bus- of D-ringen. Anders zou je toch qua idee op de pessoa uitkomen. Maar ik zal er even goed over nadenken, wellicht schiet er nog wat te binnen.

Een pessoa vind ik meestal niet zon fijn bit, omdat deze toch wel heel scherp inwerkt en deze door kan slaan. Met een filet baucher zou je dat toch niet hebben?

Ik heb zonet even op jouw site gekeken, ik denk dat een thiedemann bit eerder in de buurt komt. Is die paardvriendelijk? Hij kan in ieder geval niet doorslaan. Is het een moeilijk bit om te gebruiken? Kan het schade aanrichten? Het is niet de bedoeling om mijn paard pijn te doen namelijk, :n

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:20

Je bent mij net een stap voor v.w.b. de pessoa. Het is inderdaad ruim sterker dan de Filet Baucher, maar ik was nog bij het gedeelte 'gebleven' waarin je een soortgelijk iets zocht met losse bitringen. Ik loop een beetje achter vandaag. :P

Met de FB is de kans op doorslaan minimaal, want het is echt een trens met een vast mondstuk wat je ophangt aan de bakstukken. Wanneer je beide foto's onder elkaar zet, zie je dat ook direct:
Afbeelding

Afbeelding

De Kimblewick Thiedeman...
Afbeelding
... zal op zich daarbij in de buurt komen. Het verschil met de FB is dat je bij deze een kinketting moet gebruiken en dat je verschillende bevestigingshoogtes van de teugels hebt, zodat je dus een sterkere hefboomwerking krijgt dan de FB. Het is zeker een vriendelijk bit, maar alleen als je er verstandig mee weet om te gaan (zoals alle bitten).

Kijk, net als met alle bitten, moet je deze ook met respect gebruiken. Bij een trensbit is het zo dat de druk je die geeft, dezelfde druk is die het paard ontvangt. Bij dit bit (alles met hefboomwerking) komt diezelfde druk, als de trens, harder aan in de paardenmond. En dan verschilt de hoeveelheid druk nog wel hoe laag de teugels bevestigd zijn.

Als je dat in je achterhoofd hebt, en je weet van jezelf dat je daar goed mee om kunt gaan, dan zou je deze kunnen proberen.

Maar denk je dat je deze extra druk niet nodig hebt, dan zal ik zeker de gewone Filet Baucher aan blijven rijden.

Als bijschrift: je kunt je paard zelfs met een ongebroken bustrens zeer veel pijn doen.

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 11:26

magda_90 schreef:
Je bent mij net een stap voor v.w.b. de pessoa. Het is inderdaad ruim sterker dan de Filet Baucher, maar ik was nog bij het gedeelte 'gebleven' waarin je een soortgelijk iets zocht met losse bitringen. Ik loop een beetje achter vandaag. :P

Met de FB is de kans op doorslaan minimaal, want het is echt een trens met een vast mondstuk wat je ophangt aan de bakstukken. Wanneer je beide foto's onder elkaar zet, zie je dat ook direct:
Afbeelding

Afbeelding

De Kimblewick Thiedeman...
Afbeelding
... zal op zich daarbij in de buurt komen. Het verschil met de FB is dat je bij deze een kinketting moet gebruiken en dat je verschillende bevestigingshoogtes van de teugels hebt, zodat je dus een sterkere hefboomwerking krijgt dan de FB. Het is zeker een vriendelijk bit, maar alleen als je er verstandig mee weet om te gaan (zoals alle bitten).

Kijk, net als met alle bitten, moet je deze ook met respect gebruiken. Bij een trensbit is het zo dat de druk je die geeft, dezelfde druk is die het paard ontvangt. Bij dit bit (alles met hefboomwerking) komt diezelfde druk, als de trens, harder aan in de paardenmond. En dan verschilt de hoeveelheid druk nog wel hoe laag de teugels bevestigd zijn.

Als je dat in je achterhoofd hebt, en je weet van jezelf dat je daar goed mee om kunt gaan, dan zou je deze kunnen proberen.

Maar denk je dat je deze extra druk niet nodig hebt, dan zal ik zeker de gewone Filet Baucher aan blijven rijden.

Als bijschrift: je kunt je paard zelfs met een ongebroken bustrens zeer veel pijn doen.

Jep, is goed. Dan ga ik maar ik eens kijken waar je een filet baucher kan kopen. :)

Nog een vraag: heb jij ervaringen met sweet iron? Ik had op die site die je had aangegeven een dubbelgebroken filet baucher gezien met een koper tussenstukje, de rest was sweet iron. Hoe bevalt dat? Lopen paarden daar fijn op? En ik rijdt nu op aurigan, kan ik eventueel een overstap maken naar sweet iron?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:28

Sweet iron is zoet metaal, letterlijk vertaald. Er zijn paarden die deze mondstukken inderdaad beter aannemen, vanwege de zoete smaak en de redoxreactie (roest), maar er zijn ook paarden die het niets vinden, dus dat zal je moeten uitproberen.

Je kan altijd overstappen naar een ander materiaal, als je je paard maar de kans geeft om er aan te wennen. Dus niet direct instoppen en wegrijden, maar even een paar rondjes rustig stappen bijvoorbeeld.