Wat voor tuig hebben jullie en waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Wat voor tuig hebben jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 14:55

Hallo bokkers!

Tegenwoordig heb je veel keus in hoofdstellen, bitten, zadels, bescherming en dekjes. Ik ben benieuwd (en met mij misschien ook andere bokkers (?)) wat voor tuig jullie gebruiken en waarom.
Vroeger reed iedereen met lage neusriem, een tresbitje, vilten schabrak, koordsingel, pannekoekenzadel en zonder bescherming. Nu zie ik echter een heel ander beeld: gecombineerde neusriemen, rare bitten, anky-pads... Mode of..?

Brand los! Maar houd het in een eventuele discussie vriendelijk :)

upendoJarig

Re: Wat voor tuig hebben jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:57

Ik rijd het liefst met dubbelgebroken K&K ultra bit, gecombineerde neusriem, dressuurzadel en een pad eronder, met beenbescherming. :)

Dubbelgebroken K&K vanwege de vriendelijkheid.
Gecombineerde neusriem omdat ik het mooi vind, dressuurzadel omdat ik daaraan gewend ben en omdat het lekker zit..

Pad: Vochtopname.
beenbescherming: vanwege veiligheid en omdat ik het mooi vind.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 15:01

Dankje! Watvoor bescherming gebruik je?

upendoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:06

Peeskappen en strijklappen (liefst rondom) of 3 in 1 bescherming/Eskadron Allrounds :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:09

Ik gebruik een hoge of lage neusriem, afhankelijk van het paard.
Een hoge als het dier eigenlijk geen neusriem nodig heeft
Een lage als het dier een stabiel bit nodig heeft (of als de teugels aan de neusriem gedaan worden)

Een dubbel gebroken bustrens van Golden Brass, 13mm.
De meeste paarden lopen hier heel fijn op, dus dit is mijn standaard bit, anders zoek ik door. Het is stabiel, niet te dik, smaakt iets zonder extreme reacties en de meeste paarden zoeken het graag op.

Een dunne katoenen zadelvormige schabrak. Neemt voldoende vocht op waar het nodig is.
Een plat vzh-zadel, maar heel erg afhankelijk van wat er voor dat paard is.
Maar dat is mijn eerste keus, veel ruimte, dan zit ik het stevigst.
Een simpele katoenen singel, behalve als het paard daar wondjes van krijgt.
Als dat zo is, een koortsingel of anders een neopreen singel.
Als dat allemaal niet werkt een leren of een lamsbonte singel.

Behalve bij bewezen aantikken bij gewoon werk geen beenbescherming.
Enkel met het reizen met de trailer (om de pezen bij misstappen te beschermen)
Als het paard flink aantikt, of als er intensief gesprongen wordt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:20

Ik rij nu even niet, i.v.m. blessure, maar anders;
vzh/trail zadel, dekje waar ze geen jeuk van krijgt (= PK pad of stubben dekje), extra uitgesneden bontsingel van mattes of H-singel van WOW (afhankelijk van seizoen/buikformaat :)) ).

hoofdstel; bitloos; academische kaptoom. Soms met daar onder een hoofdstelletje zonder neusriem met dun dubbelgebroken trensje, maar daar komen pas teugels aan als ze wat verder in de africhting is.

geen beenbescherming.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:54

Ik rijd met dressuur, spring en veelzijdigheidszadel. Verder rijd ik met allemaal een hoofdstel met een gecombinerde neusriem, de neusriem is zachtonderlegd en anders doe ik een bontje eronder.
De dressuursingel is leer en de andere zijn van neopreen met elastiek.

Het bit verschilt. Zafier rijd ik met dressuur een dubbelgebroken sprenger bit. Met springen en buitenritten rijd ik met een dubbelgebroken kneveltrens.
Valentijn rijd ik met (dezelfde) dubbelgebroken kneveltrens en longeer ik met een enkelgebroken bustrens.
Melody reed ik met een ongebroken watertrens. Met dit stap ik nu ook haar rondjes buiten.

Rijd met het dressuurzadel met pads, deze blijven goed liggen. Met de andere zadels pak een pad of een simpel zadeldekje.

gebruik bij de pony's geen bescherming meer, is bij hun werk niet nodig.
Bij Zafier gebruik ik alleen met springen en met duinritten. Dan gebruik ik peesbeschermers of 3 in 1 beschermers van eskradron en strijlappen en rubberen springschoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:00

Beide paarden rijd en train ik met een eenvoudig bitloos hoofdstel (geen overbodige riempjes, bandjes en gespen). Voor één paard heb ik een Engels dressuur(boom)zadel en voor de andere een semi-boomloos zadel, beide met een mooi en degelijk zadeldek eronder. Beenbescherming doe ik niet aan en verdere attributen gebruik ik ook niet. Heel basic dus en dat is voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:03

Paard:
Ik rijd met de FRA Pardoes,een sidepull hoofdstel.
Daarbij heb ik een VZH zadel en een 'gewoon' dekje.
Als beenbescherming strijkkappen om de achterbenen,omdat ze echt vreselijk strijkt. Heel soms bandages maar dat is enkel en alleen voor foto's.

Pony:
Momenteel een kaakgekruist hoofdstel,maar die ga ik niet meer gebruiken omdat de release voor geen meter werkt. Zadel heeft ze nog niet,maar dat wordt of een pinokkio zadeltje of de pfiff beauty. Daaronder komt een gewoon dekje. Bescherming heeft zij niet nodig.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:10

Ik rijd met een Barefoot Cheyenne met fenders, een grandeurdekje met inlages eronder uiteraard, en wat ik om het hoofd hang verschilt. Ik rijd de laatste tijd eigenlijk alleen met mijn touwhalster/stalhalster omdat ik het niet meer eens ben met mijn enkelgebroken trensje, ben eigenlijk op zoek naar dubbelgebroken maar dat heeft dus geen haast.
Met het zadel rijd ik omdat ik hiervoor een westernzadel had dat slecht bleek te passen, ik geen enorm budget had en de testweek heerlijk verliep! Niks geen principes of overtuigd boomlozer dus, maar ben nu wel overtuigd: beter boomloos dan slecht-passend met boom!

Vind deze uitrusting ideaal voor lekker recreatief en buiten, voor in de bak zou ik een andere optoming nemen.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:15

Gecombineerde neusriem. Sprenger drubbel gebroken dymanic (bustrens), dresuur zadel, normaal sjabrak zonder bescherming.

neusriem omdat het mooi is :o doe altijd een gaatje losser dan eigenlijk ''hoort''
bit omdat hij vriendelijk is en mijn paard er lekker op loopt.
zadel omdat dat lekker zit en goed op mijn paard ligt.
sjabrak tja om dat dat moet he:P en vocht opname
geen beenbescherming omdat hij het niet nodig heeft.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:17

Ik rij met een dubbelgebroken bit, gecombineerde neusriem, een dressuur zadel en een dekje of een pas. En beenbescherming tijdens springen.

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:27

ik rij met een gecombineerde neusriem, een enkel gebroken HH kneveltrens

dressuur:
een dressuurzadel (ik kan niet M2 dressuur rijden op mijn springzadel) met diepe zit, en een neoprene dressuursingel
een pad en een FRA bontje er onder.
rondom beenbescherming en leren met bontrand springschoenen, omdat mijn paard 4kant op ijzers staat en ik aan de bescherming kan zien dat ie anders zijn benen vaak raakt, of zijn ijzers kwijt is.
heel soms bandages voor de 'leuk'

springen:
een springzadel (omdat ik niet kan springen met een dressuur zadel), met springsingel, martingaal (omdat ie met springen aardig sterk wordt)
een dik dekje en een FRA bontje er onder
rondom beenbescherming en leren met bontrand springschoenen, omdat mijn paard 4kant op ijzers staat en ik aan de bescherming kan zien dat ie anders zijn benen vaak raakt, of zijn ijzers kwijt is.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:37

- Passier dressuurzadel (omdat die op maat gemaakt is, en daardoor perfect zit) ik spring zelden, dus geen springzadel nodig
- Pad of gewoon sjabrakje (ik koop wat ik mooi vind :)))
- Geen beenbescherming
- Dubbelgebroken bitje omdat het niet scherp is, en ze daar prima op loopt
- Gecombineerde neusriem (die ik erg los heb) soms geen neusriem. Het losse of geen neusriem heb ik omdat ik vind dat ze haar mond open mag doen op het moment dat ze ongemak van het bit heeft. Gelukkig doet ze dit eigenlijk nooit!

Verder rij ik regelmatig met een barebackpad van Emiel Voest. Dat ding is van tempur. Ik heb daarvoor gekozen (en rij er graag mee) omdat je dan heel nauw contact hebt met de rug van je paard. Voel precies wat er gebeurt en is goed voor mijn zit en evenwicht. Zit in dit ding ook heel stabiel.

Bitloos; rij regelmatig met een touwhalster. Dan oefen ik het sturen op gewicht. Zonder bit weet ik zeker dat ik het alleen op gewicht doe en niet toch stiekem aan het sturen ben.

En ik heb een westernzadel die ik soms gebruik. Dit is meer voor als ik op lange buitenrit of veluwentrail ga. Daar ligt een echt westernpad onder. Paard loopt altijd heel ruim onder dit zadel, dus soms even op korte buitenritjes ook met dit zadel

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 16:09

Dank voor de reacties :D ! Ik lees dat veel mensen met bontje rijden. Doen jullie dat voor het mooie? Want als je een goed passend zadel hebt en je doet er een bontje onder dan ligt het juist minder lekker.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:53

Een bontje onder het zadel leggen als het goed past is echt absurd.. daar gaat je zadel alleen maar slecht van liggen.

Ik rijd met gecombineerde neusriem, dit omdat ik het vooral mooi vindt.
Ik heb er een danger bit aanzitten, deze kan op een bepaald punt niet verder doorbuigen in de mond,
hiermee rijd ik omdat mijn pony hier goed op reageerd. (heb echt heeeel veel bitten geprobeerd)
Ik rijd met een dressuur zadel, omdat ik vooral dressuur rijd en voor die keer dat ik spring doe ik gewoon mijn beugels wat korter. Ook vind ik een dressuur zadel lekker zitten.
Soms rijd ik met peesbeschermers, alleen voor, en soms voor de mooi met bandages.
Het verschilt met wat voor dekje ik rijd, ik heb er een paar in verschillende kleuren, en die koop ik ook op functionaliteit, ik wil wel graag dat hij schoftvrijheid heeft.

A_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:06

Ik gebruik voor dressuur:
- county pefection dressuur zadel
- dekje of pad
- bandages of dressuur beschermers van BR
- stang en trens hoofdstel met een stang met middel tong vrijheid en simpele enkel gebroken onderlegtrens
- trens hoofdstel met gecombineerde neusriem met (op het moment) een dikke enkel gebroken watertrens (z'n hele vriendelijke) of een dubbel gebroken sprenger aurigan (weet niet precies welke)
- Heb ook een hoofdstel met lage neusriem omdat die wat sterker inwerkt en die gebruik ik dan in combinatie met de dikke watertrens.

Voor springen gebruik ik:
- wintec spring zadel
- dekje
- bandages of peesbeschermers
- martingaal/borsttuig
- springsingel
- hoofdstel met mexicaanse neusriem in combinatie met een dubbel gebroken bustrens die best stevig inwerkt (hij vindt springen soms iets te leuk XD)

M'n bijrijdster rijd met m'n springuig incombinatie met m'n enkel gebroken watertrens.
Hij heeft trouwens geen ijzers.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:42

paard nr 1 ; hoofdstel met engelse neusriem en enkelgebroken kneveltrens voor
dresuur, voor buitenrijden een westernhoofdstel (zonder neusriem) met een D-trens
(kieffer) dressuurzadel, peesbeschermers en evt borsttuig met verstelbare martingaal
dekjes van HV polo of een simpel katoenen exemplaar

paard nr 2 ; hoofdstel met engelse neusriem met dubbelgebroken watertrens,
(kieffer) dressuurzadel, peesbeschermers en borsttuig met verstelbare martingaal
dekjes; zie paard nr 1

shetlander ; hoofdstel met engelse neusriem met een enkelgebroken bustrens of
hoofdstel met engelse neusriem en dubbelgebroken kneveltrens, peesbeschermers
en VZH zadel evt martingaaltje en soms bandages, qua dekjes voor namelijk
simpele katoenen exemplaren (van HH dacht ik), voor mennen hoofstel met
engelse neusriem en liverpoolstang en enkelspan borsttuig met onderleggers

dat was het dacht ik, ben persoonlijk geen fan van hele dikke pads en sperriempjes
heb ik ook een hekel aan :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:40

Hoofdstel met hoge neusriem (niet gecombineerd), dubbelgebroken Dynamic RS van Sprenger en een Massimo Trail zadel.
Hoge neusriem is vanwege allergie en snel jeuk aan de neus. Een sperriem of lage neusriem vindt hij niet prettig. Het bit omdat het de enige D-trens is die ik dubbelgebroken kon vinden die ook nog eens niet te dik was (klein mondje) en het zadel omdat het fijn ligt op rondgeribde paarden (ik heb een haflinger).
Dekjes heb ik van Harry's Horse (1974 series), van andere dekjes krijgt hij schuurplekken.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 17:56

Dank voor de reacties :D

Ik lees dat mensen nog vaak voor een enkel gebroken bit kiezen. Nu echter, wordt er gezegd dat het enkel gebroken bit onvriendelijk is, omdat het met het 'scharnierpunt' in het verhemelte kan prikken. Voor de mensen met enkel gebroken bitten: vanwaar jullie keuze? Wat is jullie ervaring met deze bitten?

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:08

bij mijn shet maakt het weinig verschil tussen enkel- en dubbelgebroken,
hij loopt op beide prima, zowel met rijden als longeren, dus het ligt er gewoon echt
aan welk hoofdstel ik op dat moment pak

paard met enkelgebroken bit; vanaf dat ik haar verzorg heeft ze al een enkelgebroken
bit en ze loopt er prima op, ben wel op een dunner bit overgegaan, dit bevalt wel
beter dan het (dikkere) bit dat er eerst in hing, maar verder gewoon bij enkelgebroken
gehouden

hoop dat je hier wat aan hebt, maar denk dat het toch per paard/ruiter verschilt
wat de beste combinatie is

NienkeHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:20

ik rijd het liefste bitloos, zonder zadel , alleen op neckrope of zonder tuig. Als ik wel met bit rij, rij ik meestal dubbelgebroken en met zadel een veelzeidigheidszadel :)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:27

passier dressuurzadel en Passier gecombineerd hoofdstel met KK dubbelgebroken watertrens
simpel katoenen dekjes van eskadron oid, liefst niet te dik ivm maatzadel.
paard strijkt achter, en heb hem rondom met 3 in 1 beschermers ivm steun (groot, jong paard)

heb maar 1 zadel, hoofdstel en halster+lijn. nu in totaal 3 dekjes die ik afwissel.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:31

IJslanderkopstuk met enkelgebroken merkloos bitje, sporenriempje als kinriem, en een Barefoot Cheyenne of zonder zadel :)