Ervaringen met stijgbeugels gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horseees

Ervaringen met stijgbeugels gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 14:25

Hoi bokkers,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar na het lezen van de topics die ik vond, vond ik het beter om toch zelf eentje te openen. :)
Ik ben eigenlijk op zoek naar goede stijgbeugels en wou eens horen welke jullie hebben en in hoeverre ze ook doen wat ze beloven.
Wat zoek ik in een stijbeugel? Ik heb problemen met het houden van druk op mijn beugels en het laag houden van mijn hakken, waardoor ik vaak te diep in mijn beugels schiet.
Ik heb les, werk hier hard aan, werk aan mijn zit, enz, maar het paardje waar ik halve stal mee doe heeft 'doodgewone' beugels aan zijn zadel hangen waarvan de antisliplaag afgesleten is. Ik heb al van die beugels gezien met echt ijzeren pinnetjes, en onlangs las ik iets over beugels die een goede positie van de enkel en voet zouden bevorderen en je helpen om je hak uit te drukken! Nu, als dat waar is! :)*
Ik zoek dus vooral beugels die héél veel grip hebben en waar je dus moeilijk uitschiet/doorschiet. Ik wil ook wel weten of iemand ervaring heeft met die zogenaamde beugels die je voethouding corrigeren.

Alvast bedankt!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:28

Als je last hebt van het doorschieten van je voet, zou je eens kunnen denken aan beugels met een veiligheidskorf. Dat type beugels heeft vaak ook een wat breder voetbed, dat zou je ook kunnen helpen. :)

MelanieB

Re: Ervaringen met stijgbeugels gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:31

Ijzeren pinnetjes losse beugelblokjes, die heb ik in mn springbeugels. :j lekker veel grip ook met regen.
Afbeelding

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 14:54

MelanieB schreef:
Ijzeren pinnetjes losse beugelblokjes, die heb ik in mn springbeugels. :j lekker veel grip ook met regen.
Afbeelding

Ja zoiets bedoelde ik :j Heb je daar echt veel grip mee?

Elanor: Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar ben bang dat ik dan nooit meer met 'gewone' beugels kan rijden!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:36

Ja daar heb ik echt goed grip mee! Ik cross er ook mee dus zelfs na waterbak als ze nat zijn heb ik nog goed grip.

Die korfjes zorgen er alleen voor dat je niet kan doorschieten dus dan kan je nog wel zonder rijden ook, rijd verder niet anders :)

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 15:40

MelanieB schreef:
Ja daar heb ik echt goed grip mee! Ik cross er ook mee dus zelfs na waterbak als ze nat zijn heb ik nog goed grip.

Die korfjes zorgen er alleen voor dat je niet kan doorschieten dus dan kan je nog wel zonder rijden ook, rijd verder niet anders :)

Ja precies, met korfjes zal ik niet meer doorschieten. Maar ik bedoel dat ik dan bang ben dat als ik ze er weer afhaal het probleem weer opnieuw begint. :)
Ik ga eens kijken naar zo'n blokjes dan, kun je die makkelijk in de beugel plaatsen? Is niet buigbaar lijkt me?

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:42

ik heb sinds kort van die beweegbare sprenger(?) beugels.
ben er wel blij mee, je hebt er niet extreem meer grip mee dan andere beugels.
maar je kan wel goed je hakken uitdrukken! ze bewegen als ware een beeje mee!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:43

Ik heb ze met grof geweld erin geslagen met de hamer haha. En ze zitten er nu al zo'n 2,5 a 3 jaartjes in :)

Massette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:52

Een vriendin van me heeft deze :
http://www.hotfrog.nl/Companies/Horsesh ... ugel-32639 (sorry, ben er nog niet helemaal achter hoe je links moet plaatsen :+ )
Ze heeft daarbij bijpassende Mountain Horse jodhpurlaarsjes met dezelfde "ribbels" in de zool zodat de zool van de laars en het blokje vd stijgbeugel in elkaar passen. Zij doet eventing en is zeer tevreden over de grip van dit systeem.

Edit : link plaatsen is blijkbaar gelukt :)

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 16:38

Bedankt voor jullie reacties!
Die beweegbare beugels was ik ook al tegengekomen, heb daar verder geen ervaring mee. Ik zou dat eens moeten testen want dat is wel even wennen denk ik, niet?

Massette: Die zien er ook wel goed uit! Maar moet je dan die bijpassende laarsjes hebben om de grip te hebben of maakt dat niet uit?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:46

Ik heb die zooltjes ook met bijpassende schoenen en chaps.. Vind het niet geweldig, geeft mij persoonlijk niet meer stevigheid, en als je je beugel verliest krijg je ze niet goed weer in elkaar als ik spring bijv. Heb nog wel die beugels maar dan de ijzeren plaatjes erin gedaan :j

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 17:48

Oh, oke, dan zijn er al verdeelde meningen. :+
Zijn er nog verschillende soorten van die ijzeren plaatjes of is dat gewoon één soort voor extra grip?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:20

Nee is gewoon maar 1 soort, kosten ook niet veel.

Nouja, ik heb toen die hele set aangeschaft (dus speciale beugels met blokjes en speciale schoenen met die zolen en bijpassende chaps), maar vind de grip toch niet optimaal, vooral zoals ik zei dat als je je beugel even kwijtraakt bij een flinke sprong ofzo.

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 18:30

Oke bedankt, en dat zit wel goed bij die ijzeren ? Dat klinkt wel als een goede grip dan :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:33

Jep :)

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 18:35

Super, dat klinkt echt goed!
Ga nog even wat andere antwoorden afwachten van bokkers die misschien nog tips hebben, anders worden het zulke blokjes :D
Soorten stijgbeugels/blokjes zijn nog steeds welkom om te kijken en vergelijken!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:37

MelanieB schreef:
Ik heb ze met grof geweld erin geslagen met de hamer haha. En ze zitten er nu al zo'n 2,5 a 3 jaartjes in :)

Heb ze ook pas, heb hier ook de bankschroef van de boer even gebruikt en ze er vervolgens in geramd!
Was het zat die verslijtende rubberen, toen mijn zielige paard er bijna 1 tegen zijn hoofd aan kreeg.
Natte laarzen, versleten blokje, bocht naar rechts, schiet net van mijn voet af, dus slingerd naar voren bijna tegen zijn hoofd bij zijn oog!
Hij schrok zich rot.

Die korfjes zijn ook fijn, althans vind ik omdat je dan niet met je voet blijft hangen.
(heb ik ook, voor buitenritten, heb er overigens ook dressuur mee gestart.)

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 18:38

Dat wordt nog wat om ze erin te krijgen dus :=
Arm paard.. Klinkt inderdaad eng :(:)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:46

Ik zweer bij beweegbare fillis beugels, komt zowel de veiligheid als houding ten goede bij veel mensen. Maar indien je genoeg denkt te hebben aan nieuwe zooltjes, dat vooral eerst doen.... De beweegbare beugels zijn echt een rip uit je lijf.

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 10:33

Is dat niet heel erg wennen in het begin zo'n flexibele beugels? Dan schieten je voeten toch alle kanten uit, of zie ik dat verkeerd? :+
Wel een prijskaartje inderdaad..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:38

Wat zijn fillis beugels? Met google krijg ik alleen a symetrische beugels.

Ik heb gpg's, dus met veer, super fijn maar heeft met grip niks te maken iig :n

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:47

MelanieB schreef:
Ik heb gpg's, dus met veer, super fijn maar heeft met grip niks te maken iig :n

Tenzij je de pro grip hebt, dan wel.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:51

Ja, dan wel ja, heb ik ook gehad, maar wou perse veiligheidsbeugels en de safety was me niet veilig genoeg dus eb nu die ijzeren blokjes en heeft dezelfde werking (en gpg adapters :)) )

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:59

:D Ik heb door mijn beugelblokjes wat kleine schroefjes gedraaid die met de punt minimaal boven het oppervlak uitsteken. Werkt perfect bij glibberig weer. En als ze na maanden gebruik weer wat minder beginnen te werken door slijtage draai ik ze met de schoevendraaier weer een stukje hoger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:16

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.longridersgear.com/Newslette ... May10.html

Ik heb zelf EZ-rides met korf, dus breed voetbed en niet doorschieten. Nu rij ik buiten en hoef mij dus niet druk te maken om wedstrijdregels, etc. Wel last van knieën, etc. maar met deze beugels niet.