thiedeman - gogue - chambon

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

thiedeman - gogue - chambon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 13:47

Omdat ik mijn bijrijdster niet met een slof wil laten rijden, ben ik op zoek naar een paardvriendelijke, geschikte hulpteugel. Probleem bij mijn paard is dat hij graag met zijn hoofd in de lucht loopt (type giraffe) en dat ze het nog niet voor elkaar krijgt om 'm laag te rijden. Door zijn kissing-spines is dit wel noodzakelijk, dus welke hulpteugel komt het meest in aanmerking?
Laatst bijgewerkt door Martine op 28-08-11 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:58

Dat is afhankelijk van je paard en de ruiter. Waarin schiet de ruiter tekort, en waarom brengt je paard zijn hoofd omhoog?

De werking van de hulpteugels is hier beschreven: http://www.bokt.nl/wiki/Hulpteugel

dorothea

Re: tiedeman - gogue - chambon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 14:18

Hij heeft moeite om zijn rug te gebruiken en de achterhand eronder te brengen (gevolg van blessure l.a. en k.s.). Bijrijdster komt van een manegepaard en rijdt met elastiek. De Wiki had ik al bekeken, maar ik wil toch nog wat 'andere' meningen en ervaringen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:36

Ik heb vroeger leren rijden met een gogue. Het paard wat ik gekocht had bleek, achteraf, nog nooit een ruiter op de rug te hebben gehad, en 10 jaar op de drafbaan te hebben gelopen. En wij ons maar afvragen waarom hij alleen met zijn neus in de lucht wilde lopen :Y) . Met de gogue er aan moest ik er nog zelf aan rijden, maar kon hij in elk geval niet zo hoog komen met zijn hoofd.
Mijn huidige paard heeft, door allerhande blessures en ziekte het afgelopen jaar, zijn balans onder het zadel verloren. Om dit te compenseren ging hij enorm met zijn hoofd hoog lopen, en van daar uit schudden waardoor hij mij naar voren gooide. Ik ben dus een paar keer bijna met mijn neus tegen zijn achterhoofd geknald. Om zijn hoofd naar beneden te houden wilde ik een tijdje met een gogue rijden. Meneer paard vind het alleen veel te leuk om in de touwtjes te happen, en was dus niet te rijden. Nu hebben we van de gogue een chambon gemaakt, en dat werkt nu perfect.
Met een thiedeman heb ik ook een tijdje gereden, maar dat vind ik persoonlijk niet zo fijn. Krijg het eigenlijk ook niet goed uitgelegd waarom niet :o

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:37

Misschien het zadel even laten nakijken.......... een paard loopt niet zomaar met zijn hoofd in de lucht.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 16:37

Zadel is ongeveer twee weken nagekeken door een master fitter, hij heeft een WoW op zijn rug liggen, dus ik denk niet dat het aan het zadel ligt...

Enne Inoterry, gezien je avater heb jij er ook één, correct me if I'm wrong...:D

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 17:44

Ik heb inderdaad ook een Wow :D . Al ga ik nu een tijdje met een wolzadel rijden :o . Door de lucht in het zadel word zijn enorme onbalans van het moment naar mij toe versterkt, waardoor het voor mij totaal onmogelijk is om hem te volgen. Daar had ik vorig jaar, voor alle problemen waren begonnen geen last van, dus als hij weer goed loopt, ga ik weer lekker met mijn Wowtje rondhobbelen :D

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 17:53

Ik weet niet of dat bij mijn paard het geval is, hoewel hij de afgelopen drie maanden niet zoveel gedaan heeft. Bij mij loopt hij namelijk wel laag en ontspannen, zij krijgt het als 'manegemeisje' nog niet voldoende voor elkaar. Hij drukt zich er gewoon uit.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:01

Het zou kunnen dat je paard zijn hoofd omhoog doet door haar onbalans. En dan kan een gogue of een chambon helpen om die cirkel te doorbreken, de balans van de ruiter word er niet echt beter op als paardlief zijn hoofd in de lucht doet :+ .

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 18:25

Hij loopt niet echt als een giraffe hoor, meer net wat boven de schoft. Dus met weinig ruggebruik. Ze loopt geen risico om haar hoofd te stoten (of ze moet voorover vallen...) *gaat even op zoek naar een plaatje*

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:46

De gogue lijkt mij wel een oplossing. :)
Maar dit moet rustig opgebouwd worden i.v.m. het krijgen van spierpijn.
Hou het paard wel actief in zijn achterbenen, anders gaat hij lopen slenteren langs voor.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 19:04

Ik heb net een chambon gekocht, die heeft toch zo ongeveer dezelfde werking als een gogue?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:10

ik longeer altijd voor het rijden met een thiedemann, ben niet zo heel erg van de hulpteugels maar ik moet zeggen jeetje wat heeft dat ding geholpen. Het heeft bij mij heel erg heeft geholpen omdat ze opzich wel over de rug kan lopen, maar soms heeft ze echt een off-day en dan denkt ze volgensmij 'baas doe het zelf!'. Verder kan ik niet helpen, meer weet ik namelijk niet, heb dit in overleg gekocht met instructeur.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:14

Een chambon zal bij het naar boven brengen van het hoofd het bit wat meer in de mond trekken dan een gogue. Maar voor de rest heeft het volgens mij hetzelfde effect :) .

Longeren met een thiedeman? Daar kan ik me nu helemaal niks bij voorstellen eigenlijk :o .

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:19

Heb geen foto's helaas..
De teugels doe ik dan door de ringetjes aan de zijkant van de longeersingel. Ik eerst ook niet, maar het werkt prima, hinderd het paard alleen wanneer het giraf gaat spelen!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 19:31

Met longeren gebruik ik dit:Afbeelding, maar ik laat 'm wel langer, zodat hij niet achter de loodlijn komt.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:10

Het lijkt mij persoonlijk niet zo verstandig om een paard met KS ook nog eens vast te zetten met een hulpteugel. Het is belangrijk dat je een KS paard ontspannen door zijn lijf laat bewegen en dat bereik je niet door de kop maar omlaag te dwingen. Een KS paard heeft meer nodig dan dat.

Ik zou persoonlijk er voor kiezen om mijn bijrijdster tot echt goede les te verplichten en anders maar geen bijrijdster.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 06:58

Je zet 'm toch niet vast, maar zorgt er alleen voor dat hij niet te hoog kan komen? Hoe zit het dan met longeren?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:10

Het paard loopt met zijn hoofd omhoog omdat hij zijn rug weg drukt. Logisch, want hij heeft daar last van en zal dus niet zo maar gaan ontspannen. Een hulpteugel gaat niet helpen omdat je altijd dwingt. Je zet wat vast, met de ene teugel meer als met de andere, maar toch. Je kan het paard niet dwingen te gaan ontspannen. Je kunt hem wel helpen zijn lijf zo te houden dat hij geen spanningen meer voelt en dus kan gaan ontspannen.

Het wel of niet omhoog komen is niet een factor die zo'n paard weer goed sterk kan maken. Het is niet zo dat lang en laag rijden zo'n paard verbetert, dat is geen garantie voor het goed over de rug kunnen gaan. Lang en laag rijden zorgt er imo alleen maar voor dat je niet meer verpest. Je moet een rug recht maken (van bovenaf gezien) en dan kan het paard ontspannen en over de rug gaan. Ik vind het lastig om uit te leggen, voordoen is zo veel makkelijker. :o

Met zo'n hulpteugel kun je niet tegemoed komen aan het a-symmeterische werk dat je hiervoor moet doen. Door bijvoorbeeld een stukje buitenstelling te rijden kun je de rug recht maken, de schouders richten en het gewicht op de goede kant rijden. Dat zet je allemaal buiten spel met hulpteugels.

Edit, longeren doe ik persoonlijk nooit, dus daar ga ik geen uitspraken over doen. Ik zit er zelf liever op, dan kan ik voelen wat er gebeurt in het lijf.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 13:19

Ik weet zelf wel wat ik moet doen om mijn paard beter te maken met rijden, het gaat hier over mijn bijrijdster. Voorlopig mag ze dan ook alleen maar stappen...hij heeft overigens slechts een heel lichte vorm van KS, en ik volg de adviezen van mijn DA op.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:25

Nou, dan lijkt het me toch veel wijzer dat je haar begeleid of laat begeleiden. Is voor haar ook zo veel leerzamer dan een hulpteugel. Als je paard gaat verkrampen en zich gaat vastzetten schiet je toch niets op? Dat lijkt het mij niet waard.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 13:28

Vandaar dat ze alleen stapt...:D

A_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:20

Mijn brijrijster heeft een beetje hetzelfde probleem (alleen heeft m'n paard geen k.s.) en ik gebruik een elastiek waarbij hij toch nog enige vrijheid heeft en het niet dwingt omdat het een elastiek is. Maar mijn paard is ook wel heel makelijk en heeft maar weinig nodig voordat hij met z'n neusje zakt.
Probeer het eens misschien werkt het wel en het is ook vriendelijk.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:58

Heb ik ook al aan gedacht, heb er ook één liggen. Ben wel een beetje bang dat je eventueel een onderhals gaat stimuleren. Ik ga gewoon eens wat proberen. Let wel: ik rij zelf ook en longeer zeer regelmatig, dus hij wordt alweer stukken soepeler en bespierder en ruimer.We hebben het wel over een wat oudere knul van 17, die de nodige blessures achter de rug heeft, dus alles gebeurt héél voorzichtig.

aardberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:00

Waarom laat je haar niet met slof rijden? Kijk anders eerst eens hoe dat gaat. Een slof is in goede handen vele malen vriendelijk dan een thiedemann in slechte handen. ALs zij geen slof kan gebruiken, kan ze ook geen thiedemann gebruiken.