zadelmakers met wintec?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

zadelmakers met wintec?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 13:07

Hoi!

Aangezien mijn zadel pasgeleden is gestolen ben ik op zoek naar een nieuw zadel. Mijn vraag aan jullie is of iemand een zadelmaker weet die ook tweedehands wintec's heeft liggen. De meeste zadelmakers waar ik contact mee heb gezocht hebben alleen zadels liggen vanaf 400 euro en dat kan ik op dit moment niet missen als arme student.

Het hoeft niet perse een wintec te zijn maar daar ligt wel mijn voorkeur. Grootste belang is natuurlijk dat het goed ligt.

Alvast bedankt. :)

QueenE

Re: zadelmakers met wintec?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:38

Misschien gewoon een Wintec via een particulier kopen en dan door je eigen zadelmaker laten nakijken?
Scheelt vaak een hoop geld :) En denk niet dat er heel veel zadelmakers zijn die Wintec verkopen..

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:40

QueenE schreef:
Misschien gewoon een Wintec via een particulier kopen en dan door je eigen zadelmaker laten nakijken?
Scheelt vaak een hoop geld :) En denk niet dat er heel veel zadelmakers zijn die Wintec verkopen..

Dit wou ik misschien ook doen maar hoe weet je zeker dat die wintec op je zadel is aan te passen :) ? En dat die zadelmaker bijvoorbeeld niet een ander zadel aan je wilt verkopen.
Heb nog nooit zoiets meegemaakt haha :P

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:44

Een wintec heeft verschillende boommaten. Je kan ze normaal gezien vervangen als ze niet passen bij jouw paard.
Ze zijn er in verschillende breedtes en kleuren. Kan je misschien best eens meer info over opzoeken?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:48

ja maar ik heb nu ook een zadel met verwisselbare boom. Maar toch ligt hij niet super. Ik bedoel dan over de kussens etc.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:52

of een zadelmaker die wintec verkoopt laten komen en kijken welke past.

Kosten voor het passen betalen en dan een 2e hands zoeken die dus past.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 16:25

Dankjulliewel! Ik ga een tweedehands wintec kopen en door een zadelmaker na laten kijken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:40

Ik heb net via MP een tweedehands Wintec 2000 met Cair gekocht voor onze pony. Voor 150 euro, een net zadel, zonder schade :)

In eerste instantie dacht ik dat hij niet goed lag, teveel steun/bol in het midden van de kussens. Dus ik heb de Wintec site nagelezen en wat blijkt, op een zadel met Cair moet je gaan zitten om de lucht goed te verdelen. Dochter erop gezet en inderdaad de lucht gaat daar naar toe waar het zadel zonder ruiter niet draagt.
Over Cair doen veel geruchten de ronde, Cair is inderdaad schuim met cellen, maar dat zit in een luchtdichte pvc hoes, de lucht die verplaatst wordt verdwijnt niet maar zoekt de plaatsen op waar ruimte is en verdeelt zo de druk.
Hierdoor past een Wintec met Cair zich makkelijker aan de vorm van de rug, natuurlijk tot een bepaald niveau. Waar de hoes niet groter is kan de lucht immers ook niet verder.

Hier vind je alle info, helaas wel in het Engels:

http://www.cairpanelsystem.com/Fitting/index.htm

http://www.wintec.net.au/fitting/index.html

Het zelfde verhaal komt van een zadelpasser van WOW, een zadel met lucht moet je altijd op zitten zodat de lucht optimaal verdeelt wordt.

Ik moet zeggen dat ik eerst ook sceptisch was over Cair, mede gevoed door de verhalen die je erover leest, maar ik moet zeggen dat ik "om" ben er toch het nut wel van in zie.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 16:43

Bedankt voor je informatie. Heb jij ook gewoon een zadelmaker laten komen?
Ben dan altijd zo bang dat ze zeggen dat het niet goed ligt en dat ze dan hun eigen zadels willlen aansmeren.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:43

Tiwi, dus meestal past het wel op veel paarden door de cair? En als je er dan een goed passende boom in doet..

Ik ga me even inlezen over cair..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:08

Inderdaad, eerst moet er een passende boom in. Dat kan je bepalen met een speciale meter van Wintec, maar ik had geluk de boom die in het zadel zit is al de juiste.
Je kan makkelijk even het klittenband aan de voorkant lostrekken om te kijken welke kleur in een 2e-hands zadel zit.

Met Cair heb je een grotere kans dat het zadel past dan met traditioneel gevulde kussens, zeker als je 2e-hands koopt. Cair keert steeds terug naar zijn oorspronkelijke vorm, traditionele vulling zoals (synthetische)wol of vlokken kan door gebruik gaan klonteren en neemt de vorm aan van het paard waarop het gebruikt wordt. Dus minder kans op een goede pasvorm voor een ander paard.

Ik heb geen zadelmaker laten komen, inmiddels heb ik voldoende ervaring om te zien of een zadel goed ligt of niet. Als je dat niet hebt dan kan je beter wel een zadelmaker laten komen.
Er zijn ook wel paarden geweest waar ik zelf niet uit kwam, zag dus wel dat het zadel niet goed lag, daar heb ik wel een zadelmaker bij gehaald. En dan ook weer goed opgelet, geluisterd en veel gevraagd.
Als ze voor een ander paard op stal komen dan sta ik ook weer met mijn neus vooraan om te leren. Zo ook bij de veearts, tandarts en hoefsmid en dat al 35 jaar.

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:31

ik heb mijn wintec bij de paardenschuur gekocht, perfect.
werd op stal gepast, en na een tijdje komen ze nog een keer om te controleren of het nog steeds goed ligt..

ben er trouwens helemaal blij mee, heb ook met die lucht kussens..

misschien ergens een 2e hands zadel kopen, en hem door een zadelmaker laten ''keuren'' kan nooit veel kosten toch?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:33

Divoza heeft ze geloof ik ook wel tweedehands.
Op de site staat wel een lijst van gebruikte zadels, kan je altijd even tussen kijken. :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 13:55

Bedankt voor de reacties!
Paardenschuur heb ik contact mee gehad maar die hadden helaas niets wat ik zocht. Heb net ook even op divoza gekeken en zie wel wat leuks maar dat is alleen degene in Leek. 200 km hier vandaan.

Dus dan kan ik beter op MP wat kopen en daarvoor een zadelmaker laten komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:56

In mijn profiel staat een handleiding hoe je zelf het kopijzer kunt vervangen ;-)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 13:57

Arabesk schreef:
In mijn profiel staat een handleiding hoe je zelf het kopijzer kunt vervangen ;-)

Bedankt voor je bericht! Ik heb al meerdere wintec's gehad dus daar kom ik wel uit.