bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joy1991

bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:51

hallo,

Wat is nou precies het verschil tussen een enkel gebroken bit en een dubbel gebroken bit??? en wat is het beste voor een paard????

Angela

Re: bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:53

Een enkel gebroken bit is op 1 plaats beweegbaar, en kan daarom een soort V in de mond van je paard vormen, en daarmee in het gehemelte prikken bij onjuist teugel gebruik (scharen). Een dubbelgebroken bit kan dit niet, en is daarom naar mijn mening iets zachter.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:55

dubbel gebroken is beter/vriendelijker dan enkel gebroken,.... al mijn paarden lopen of op een stang of op dubbel gebroken :D ( hoef geen commentaar over een stang want weet prima hoe die inwerkt!)

joy1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:56

en wat doet een stang dan??

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:58

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:12

RT-D -> HAR

joy1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 22:13

delerium schreef:
RT-D -> HAR

wat betekend dat??

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:14

dat je het niet op de goede plek op bokt had staan. Nu wel...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:18

Angela schreef:
Een enkel gebroken bit is op 1 plaats beweegbaar, en kan daarom een soort V in de mond van je paard vormen, en daarmee in het gehemelte prikken bij onjuist teugel gebruik (scharen). Een dubbelgebroken bit kan dit niet, en is daarom naar mijn mening iets zachter.

maar dubbelgebroken knelt juist meer

Naar mijn mening is het bijde niet zachter of vriendelijker.
Zelf vind ik een ongebroken TRENS , geen stang dus , fijner.

MAAR alleen als je weet dat je een extreem zachte hand hebt .

joy1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 22:24

/3 meningen zijn erg verschillend, ik rijd nu met een enkel gebroken bit en ga morgen een nieuwe kopen omdat die roest. heb ook een tijdje gereden met corrige bit... mijn paard haar tong is dikker waardoor een gewoon bit pijn doet. nu reageerd ze wel goed op dat enkel gebroken bit. dus twijfel of ik nou een dubbel gebroken bit zou nemen of niet. een Waterford bit lijkt me ook wel fijn. of heb ik dat verkeerd???i
Laatst bijgewerkt door joy1991 op 24-08-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:25

Elin_ schreef:
Angela schreef:

maar dubbelgebroken knelt juist meer

Naar mijn mening is het bijde niet zachter of vriendelijker.
Zelf vind ik een ongebroken TRENS , geen stang dus , fijner.

MAAR alleen als je weet dat je een extreem zachte hand hebt .

Ik zou iemand niet zo snel adviseren met zo'n bit te rijden! Is echt niet makkelijk en kan veel onvriendelijker en onduidelijker zijn, dan een gebroken trens.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:25

joy1991 schreef:
meningen zijn erg verschillend, ik rijd nu met een enkel gebroken bit en ga morgen een nieuwe kopen omdat die roest. heb ook een tijdje gereden met corrige bit... mijn paard haar tong is dikker waardoor een gewoon bit pijn doet. nu reageerd ze wel goed op dat enkel gebroken bit. dus twijfel of ik nou een dubbel gebroken bit zou nemen of niet

Waar woon je?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:29

Het is pas een stang als er een hefboomwerking achter zit, zoals de meeste menbitten en de pelham. En die kunnen ook nog enkel of dubbelgebroken zijn, dus niet alleen ongebroken.

Zelf ben en blijf ik van mening dat ongebroken vaak niet het vriendelijkste is doordat alle druk op de tong komt, je niet aan 1 kant kan inwerken en het bit zich helemaal niet naar de mond kan vormen. Maar voor sommige paarden werkt het toch het beste. Zo vind ik dat niets ''scherper'' of ''zachter'' is, dit moet per paard bekeken worden. Het ene paard kan heel goed op een bitje lopen waar een ander paard helemaal niets mee kan beginnen.

joy1991 schreef:
/3 meningen zijn erg verschillend, ik rijd nu met een enkel gebroken bit en ga morgen een nieuwe kopen omdat die roest. heb ook een tijdje gereden met corrige bit... mijn paard haar tong is dikker waardoor een gewoon bit pijn doet. nu reageerd ze wel goed op dat enkel gebroken bit. dus twijfel of ik nou een dubbel gebroken bit zou nemen of niet. een Waterford bit lijkt me ook wel fijn. of heb ik dat verkeerd???i

Waterford is heel streng en absoluut niet geschikt voor dressuurmatig rijden! Voor mijn paard met grote tong heb ik gekozen voor een dun(14mm) dubbelgebroken RVS watertrens. Geen poespas en ze loopt er heerlijk op.
Laatst bijgewerkt door amillia op 24-08-11 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt