Boomloos zadel voor inrijden verschillende paarden..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Luce

Boomloos zadel voor inrijden verschillende paarden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 20:52

Al een tijdje ben ik aan het nadenken over de toekomst, wat betreft de paardensport. Omdat ik in de toekomst wat meer wil gaan doen met het beleren en verder trainen van paarden en pony's, heb ik een beetje een zadel dilemma.

Ik ben een beetje aan het twijfelen over welk zadel het handigst is voor universeel gebruik op verschillende paarden. Nu zit ik te denken om een boomloos zadel aan te schaffen, zodat de pasvorm altijd wel redelijk is op verschillende pony's / paarden. Alleen weet ik dus niet of boomloos aan te raden is voor het inrijden van een paard, aangezien ik zelf geen ervaring heb met deze zadels.

Wat denken jullie wat het handigste is? Alle tips zijn welkom! ^^

(Mocht er een topic al zijn over beleren met boomloos, dan mijn excuses... zag er geen zo 1, 2, 3...)

lailapri

Re: Boomloos zadel voor inrijden verschillende paarden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:54

Ik ben erg tevreden over mijn startrekk zadel, je kunt daar ook nog je eigen wensen doorgeven (kleur, zitting, etc). Je zou dus een vzh zadel kunnen laten maken met een vlakke zit .

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:56

Ik ben ook echt super tevreden over de startrekk dressuur. Ik gebruik hem voor mijn 4 jarige andalusier (pas dit jaar onder het zadel). Het kopijzer is ook gemakkelijk te wisselen, dus snel aan te passen aan de maat van ieder paard.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:50

Wij hebben op onze africhtingstal ook verschillende paarden gereden met de Startrekk zadels. Voor de jonge paarden had ik een veelzijdigheidszadel laten maken met een IJslander zitting van nubuck erop. Daardoor was de zit lekker vlak en als een paard dan eens gek doet heb je in ieder geval geen last van een lepel die je een zetje mee kan geven. De kopijzers zijn echt heel makkelijk te verwisselen. Wat wij dan wel deden was de paarden na elkaar rijden in volgorde van kopijzermaat, zodat je zo weinig mogelijk hoeft te verwisselen per dag.

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:56

Dit geeft me wel iets om over na te denken, bedankt zover! Maakt het niet uit qua gewicht op de rug? Ik had begrepen dat boomloos ook een stuk lichter is dan een gewoon zadel..?

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:48

ik heb van verschillende kanten gehoord dat boomloos voor 1 paard beter is omdat het zadel zich naar het paard moet gaan vormen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:59

Geen idee of het handig is om op meerdere paarden te gebruiken, maar ik heb sinds kort Startrekk zadels en wil nooit wat anders meer :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:58

Natuurlijk kan dat , handig juist , een zadel dat zich zelf zoveel mogelijk aan kan passen aan verschillende paarden !

Ik zou dan wel even goed kijken welk model / type je het meeste aanspreekt , en een grote overweging is ook hoe makkelijk de pasvorm is. Een Barefoot of Ghost bijvoorbeeld zijn wat soepeler dan bvb. een Freeform , Trekker of Startrekk. Heb je 100 verschillende paarden dan zullen normaal gesproken de Barefoot of Ghost op meer paarden goed liggen , omdat de pasvorm veel makkelijker is , wat betreft de ronding over de rug van het paard waar de stijvere zadels vaak toch net niet helemaal lekker aansluiten.

Maar in deze merken heb je weer geen makkelijk verstelbaar kopijzer , wat wel weer handig is als je paarden hebt met heel uiteenlopende schoften , dus paarden die enorm breed en rond zijn maar ook paarden met een enorm spitse / hoge / smalle / lange schoft , bij een Barefoot heb je voor de ergste gevallen weer speciale pommels om die schoften net wat meer ruimte te geven , maar het is een verschrikkelijk vervelend klusje om de pommels te verwisselen , dat is echt niet iets dat je meerdere keren per dag wilt doen !

Aan de andere kant kunnen de makkelijk verstelbare zadels vaak weer net wat minder wijd en smal dan je met losse pommels of kopijzers kunt gaan..... dus tja.

Het is wat dat betreft maar net wat je zelf aanspreekt en wat voor paarden je zoal met het zadel zult gaan rijden :)

Je zou Buitenzinnig eens kunnen mailen met je wensen en vragen , die hebben veel verschillende merken en types boomloos in het assortiment :)