Ik rijd bij mijn instructrice op haar westernpaarden met een westernzadel en dat gaat goed, totaal geen klachten. Ik heb alleen een Fries en die zit niet zo lekker in de jog/draf als een arabier of een Quarter

Ik zoek een zadel dat smal gesneden is, je niet naar voren duwt en niet al teveel wrong heeft, maar wel iets steun biedt. Daarnaast ben ik nogal lang, met behoorlijk lange bovenbenen. Paard is smal, boommaat rond de 30, maar wel rondgeribt. Lang doorlopende schoft, flinke schouders. Niet extreem veel ruimte op de rug.
Budget tot 1300,- Nieuw of tweedehands maakt me niet uit. Ik durf out of the box te denken. Het perfecte (dressuur)plaatje heb ik losgelaten.
Mijn lijst tot nu toe:
- Huidige zadel: MSFC Professional -> Te diep en dwingt me naar voren.
- Stubben Maestoso -> Niet lang kunnen testen, maar niet echt overtuigd.
- Passier Paxton -> Mooi smal en vlak, alleen paste niet goed i.v.m. de rondgeribtheid van het paard.
- Ghost -> Met dank aan bokker dribbelkont, die zo vriendelijk was om met mee naar paard te gaan om te passen. Paste niet helemaal op het paard en bood me iets te weinig steun in haar grote bewegingen.
- 4 types Zaldi zadels, waaronder ook een Spaans model, de Lander heb ik langer getest -> Dwingt weer heel erg naar voren. Vreselijke pijn in mijn lijf van gehad.
- Trekker -> Was ik binnen 10 minuten weer af, pas ik met mijn lange benen niet in. Zat helemaal over de wrong.
- Ideal Vivian -> Met dank aan bokker Vulina. Zij heeft een 17,5 inch, welke ik voor mij net iets te krap vind. Vandaag een 18 inch gepast, maar het leek wel of die zit veel dieper en dwingender was. Dus geen optie.
- Wintec 2000 -> Zit was heerlijk vlak en fijn dat je de wrongen kon verstellen/eraf halen. Alleen zat hij zo breed, dat trok mijn bekken(bodem) niet.
In het verleden: Fryso, Tietse's choice, Barnsby Kanter, JC gehad en die vallen allemaal af, vanwege de zit.
Ik neem er deze keer echt de tijd voor, al begint het me zo langzamerhand wel te frustreren. Tips zijn van harte welkom. Mensen uit de buurt van Leeuwarden, die mij hun zadel eens willen laten proberen op mijn paard ook.