Welk zadel een ongedwongen zit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Welk zadel een ongedwongen zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:51

Ik ben sinds juni bezig met een zadel zoektocht. Sinds de geboorte van mijn dochter kan ik niet goed meer in mijn huidige MSFC zadel zitten. Ik ben gevoelig in het bekkengebied en krijg snel lage rugklachten. Alle zadels die dwingen veroorzaken een enorme pijn in mijn lijf, omdat ik me helemaal ga verhouden.
Ik rijd bij mijn instructrice op haar westernpaarden met een westernzadel en dat gaat goed, totaal geen klachten. Ik heb alleen een Fries en die zit niet zo lekker in de jog/draf als een arabier of een Quarter ;)

Ik zoek een zadel dat smal gesneden is, je niet naar voren duwt en niet al teveel wrong heeft, maar wel iets steun biedt. Daarnaast ben ik nogal lang, met behoorlijk lange bovenbenen. Paard is smal, boommaat rond de 30, maar wel rondgeribt. Lang doorlopende schoft, flinke schouders. Niet extreem veel ruimte op de rug.
Budget tot 1300,- Nieuw of tweedehands maakt me niet uit. Ik durf out of the box te denken. Het perfecte (dressuur)plaatje heb ik losgelaten.

Mijn lijst tot nu toe:

- Huidige zadel: MSFC Professional -> Te diep en dwingt me naar voren.
- Stubben Maestoso -> Niet lang kunnen testen, maar niet echt overtuigd.
- Passier Paxton -> Mooi smal en vlak, alleen paste niet goed i.v.m. de rondgeribtheid van het paard.
- Ghost -> Met dank aan bokker dribbelkont, die zo vriendelijk was om met mee naar paard te gaan om te passen. Paste niet helemaal op het paard en bood me iets te weinig steun in haar grote bewegingen.
- 4 types Zaldi zadels, waaronder ook een Spaans model, de Lander heb ik langer getest -> Dwingt weer heel erg naar voren. Vreselijke pijn in mijn lijf van gehad.
- Trekker -> Was ik binnen 10 minuten weer af, pas ik met mijn lange benen niet in. Zat helemaal over de wrong.
- Ideal Vivian -> Met dank aan bokker Vulina. Zij heeft een 17,5 inch, welke ik voor mij net iets te krap vind. Vandaag een 18 inch gepast, maar het leek wel of die zit veel dieper en dwingender was. Dus geen optie.
- Wintec 2000 -> Zit was heerlijk vlak en fijn dat je de wrongen kon verstellen/eraf halen. Alleen zat hij zo breed, dat trok mijn bekken(bodem) niet.

In het verleden: Fryso, Tietse's choice, Barnsby Kanter, JC gehad en die vallen allemaal af, vanwege de zit.

Ik neem er deze keer echt de tijd voor, al begint het me zo langzamerhand wel te frustreren. Tips zijn van harte welkom. Mensen uit de buurt van Leeuwarden, die mij hun zadel eens willen laten proberen op mijn paard ook.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:54

Heb je al eens gekeken naar de Strada zadels? Goed passend voor rondgeribte paarden en geen diepe zit of hoge wrongen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ken veel mensen die er uitermate blij mee zijn.
Of ze ook tweedehands te koop zijn (en dan dus goedkoper) weet ik niet.

ankem

Re: Welk zadel een ongedwongen zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:55

Ja, heb er na gekeken, maar die zijn me gewoon te duur. Liggen rond de 2300 euro en tweedehands zijn niet veel of duur.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:57

Heb je al eens een barefoot (testzadel) geprobeerd?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:58

Ik heb een zadel van Ninon Schutte...
Zij heeft een combinatie van onmogelijke factoren voor me opgelost: ik had een smalle twist nodig (ook last van bekken en onderrug), maar ik heb een breed (rondgeribt) paard.
Het is een verschil van dag en nacht gebleken, iets wat ik niet had durven hopen...
Paard en baas zijn er duidelijk op vooruit gegaan :D

Enige puntje is wel je budget.... zadel is iets duurder, maar je krijgt veel service, een geweldige kwaliteit leer (echt een zadel voor het leven)... en het beste: ik kan weer pijnvrij rijden!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:59

Ik heb wel eens op een Cheyenne gereden op een ander paard. Vond die zit toen vrij breed en kwam met het lichtrijden heel snel tegen de pommel aan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:59

unamie schreef:
Heb je al eens een barefoot (testzadel) geprobeerd?

Daar kreeg ik erg veel pijn van... ontzettend breed.
Iedereen die met deze zadels rijdt geeft ook aan dat het breed zit... maar voor sommige mensen is dit geen probleem.
Voor een smal/ gevoelig bekken & onderrug zou ik daar absoluut niet aan beginnen...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:01

De KN Symfonie geeft veel vrijheid. Wij hebben er beide 1 voor op onze paarden. Je kan er zelfs een sprongetje mee maken doordat er weinig wrong op zit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:03

Punt is dat veel aanpassing gewoon nodig is wanneer je 2 zaken wilt verenigen die eigen lastig samengaan in standaard zadel: breed genoeg voor rondgeribt paard & smal genoeg voor bekken....
Wanneer je iemand hebt die dat passend kan maken voor beiden is dat een weldaad.
het is iets duurder, maar ook niet heel veel duurder.... en een behoorlijke opluchting kan ik je zeggen *\o/* *\o/* *\o/*

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:04

Je kan een Stubben Parzival proberen.
Die hebben wij op een van onze pony's (gewoon in paardenmaten hoor ;))
Hele vlakke (toch iets harde) zit, weinig wrong.
Geeft niet zo heel veel steun (misschien net genoeg... Misschien te weinig), maar houd je ook niet tegen.
Zadel ligt bij ons op een rongeribte pony met weinig schoft.
We hebben een voorsingel in laten bouwen, en hij ligt als gegoten.

Je zal ze alleen nog maar 2de hands vinden...

Dit zadel was het eerste waar ik aan dacht bij jouw probleem.

De KN Symphonie vind ik dan weer te dwingend (voor mij).
Ik kom al snel tegen de voorkant, wat ik met geen van mijn stubben zadels heb gehad...

Edit: even iets veranderd.
Laatst bijgewerkt door ZilverLover op 24-08-11 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 20:04

Heb vanmorgen op een KN Symfonie gezeten, maar vond hem toch nog wel naar voren dwingen. Hij viel voor mij af.
Schutte zadel ligt gewoon boven budget.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:51

Subben vind ik tof. Kieffers hebben eigelijk allemaal best een diepe zit :j

Bates zit geweldig, en Wintec ook :j de Wintec Pro is niet zo breed :)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:04

Ik weet dat Fryso ook wel een zadel heeft wat wel een vrije zit heeft, ik weet zo niet uit mijn hoofd welke dat is. Die vond ik heerlijk zitten. Echt een zadel waar ik gelijk mijn lijf in los kon laten. Maar nieuw zit dat net buiten je budget. (scheelt het als je je msfc zadel kan inruilen?). De barokke zadels van Deuber zouden ook een kanshebber kunnen zijn. Dan hoef je in ieder geval het ideale dressuurplaatje niet te laten vallen. Ze zijn ook duurder, maar wellicht kom je wel goed met inruil van je zadel. De zadels passen vaak erg goed op rondgeribte paarden, ook als ze smal zijn.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 06:40

Het budget is inclusief de verkoop van de msfc. Dit wordt inmiddels mijn 6e zadel in ruim 5 jr, wat ik nieuw gekocht heb en na een korte tijd weer met veel verlies kan verkopen. Ik blijf niet bezig. Paard is niet meer piepjong en na deze komt er geen Fries weer, maar stap ik wrs over naar western.
En Fryso heb ik gehad, die komt er never nooit meer op. Paard werd staatsgevaarlijk van dat zadel.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 06:52

Pff, ja, dat is echt niet leuk, 6e zadel in 5 jaar. Heel veel succes met je zoektocht.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 07:03

Massimo maar dan dressuur I of de Trail. Dressuur II zit voor jou dan te gedwongen denk ik.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 07:11

Passier grand gillbert. Ik had dezelfde problemen , maar met dit zadel niet meer. Tom van de Brink heeft hem op mijn paard en voor mij volledig aangepast {wel in twee keer, want na de eerste keer aanpassen lag het op het paard wel goed, maar zat het voor mij toch nog niet fijn. Na de tweede keer aanpassen was het wel goed}. Geen idee of je een Grand gilbert aan kan passen op jouw paard, maar daar zou je Tom over op kunnen bellen. Er zit een metalen boom in, en die kan ie zo wie zo 1 tot 2 maten aanpassen. Ik heb {na een jaar geklier met allerlei zadels} op advies van Tom {die mijn paard en mij inmiddels kende} gewoon een tweedehands passier gekocht en die heeft Tom dus volledig aan kunnen passen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 07:35

Ik heb een Passier Paxton gepast. De boom sloot van boven wel mooi aan, alleen de rest van het zadel (zweetbladen en voorkussens) pasten niet om haar ronde ribben heen en bleef hangen. Daardoor schoof het zadel zodra ze ging stappen. Ik moet wel een zadel hebben dat in beginsel enigszins goed ligt.

Massimo ken ik niet. Wie verkoopt die zadels in Friesland?

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:18

het klinkt misschien heel raar , maar heb je er al aan gedacht dat je op dit paard misschien geen goed zadel voor je zit kan vinden ivm de bouw.... kun je dan niet beter gelijk gaan kijken naar een westren paardje? je wilt natuurlijk je vriendje niet kwijt , maar met pijn blijven rijden is ook niet fijn....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:12

Vraag eens of Ninon Schutte er eens naar wil kijken http://www.zadelatelier.nl
Een aantal klanten van mij hebben een heel fijn zittend en passend Schutte zadel
Daar zitten 3 Friezen bij
Mocht het niet lukken laat ze je niet met de ellende zitten
Ze lost evt. problemen altijd keurig op :j

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:19

Kent & Masters of Fairfax. Zachte zit, maar niet diep en dwingend.

juli73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:31

misschien kan je een Passier Grand Gilbert proberen. Nieuw zijn ze boven je budget, maar waarschijjnlijk ook wel tweedehands te vinden.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:28

@ TS

ik heb zelf ook van alles en nogwat last en ik zou volgens de meeste mensen niet meer kunnen rijden omdat een goed passend zadel onmogenlijk was. ( ik heb ook een paard wat nogal lastig is )

ik ben naar zadel en tuigmakerij Harry vd Bosch gegaan samen met mijn paard, en alles is opgemeten en gecontroleerd.
het is heel netjes en mens en paard vriendelijk en alles voor een normale prijs.
en dankzij de ervaring en het feit dat ze zelf een hoop kunnen maken en vermaken heb ik een perfect zadel !

ik raad je dus aan om een afspraak te maken en een keer heen te gaan.
( voor meer info of eventueel adres spul pb maar ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:40

Ik heb sinds kort een Massimo.
Bevalt me meer dan uitstekend!
Gekocht van Adrie van Giersbergen.
email: cvgiersbergen@planet.nl

Oeps, mag dat een email adres?
Zoniet even zeggen dan haal ik het weg...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:12

sitasgatje schreef:
het klinkt misschien heel raar , maar heb je er al aan gedacht dat je op dit paard misschien geen goed zadel voor je zit kan vinden ivm de bouw.... kun je dan niet beter gelijk gaan kijken naar een westren paardje? je wilt natuurlijk je vriendje niet kwijt , maar met pijn blijven rijden is ook niet fijn....

Een paar maanden geleden heb ik mijn paard al te koop gehad. Ik heb toch besloten haar eerst te houden, omdat ik weet wat ik aan haar heb en ik een drukke tijd (nieuwe baan, hoge functie, studie en gezin) tegemoet ga. Mijn paard hoeft niet iedere dag te lopen en blijft koel in haar koppie, bij een ander paard weet ik dat niet.