Nu wil de eigenaar dat ik de thiedemann op zn strakst doe (waar ik t eigenlijk niet mee eens ben) en als ik eraan gewend ben eentje korter en vervolgens op de langste...Zo lijkt het dus dat het vooral voor het gemak van de ruiter gebruikt word in plaats van dat het dier het nodig heeft of ze haar perse in een krul willen hebben lopen. Ze word overgins recreatief gereden, er is wel dressuurmatig wat mee gereden een hele tijd geleden.
Ik kon niet echt overweg met een slof dus kreeg de thiedemann toegewezen...nu zal ik heel eerlijk zijn dat ik buiten de martingaal op de manege met geen enkele hulpteugels gereden heb omdat ze of recreatief buiten gereden werden/western, of omdat ze het gewoon niet nodig hadden en eerlijk gezegt (klinkt misschien heel dom) weet ik echt niet hoe kort ik de teugels moet pakken, heb t gevoel dat als de teugels in 1 lijn lopen (en dus niet de thiedemann ervoor zorgt dat er een boogje in de teugel zit) dat ik hem veel te kort vast heb, als ik hem voor mijn gevoel oke vast heb dan zit er dus een boogje in mn teugel tot waar de hulpteugel vast zit.... Heb echter nogal het gevoel dat ik dan toch erg trek aan dr mond, denkelijk omdat ze dr hals wilt strekken, het teugel contact voelt in ieder geval erg zwaar dan. (nu ben ik natuurlijk wel ook gewend met een losse teugel te rijden doordat ik de laatste tijd alleen western gereden heb.)
Nu de vraag:
Moet ik de teugels dan TOCH nog korter pakken zodat de teugels geen boogje meer hebben en de thiedemann met mn teugels gelijk lopen (zoals op de meeste foto's zichtbaar is)
Verder heb ik de laatste 5 min de hulpteugels eraf gehaald en even zonder gereden, ik heb voor mijn gevoel dan een veel fijner contact met dr en ze luisterd dan prima...Vraag me dus af of ze het ECHT nodig heeft als ik dr vooral recreatief rijd
Hoor het graag!
voel me beetje suf dit te vragen maar vraag liever dan dat ik t fout doe! al haal ik hem er het liefst gewoon vanaf
EDIT: Ik heb dus meestal zoals hier een boogje erin heb alleen het gevoel dat de thiedemann dan wel strakker staat als ik dr teminste niet languit laat lopen en dr dus korter pak
ik ben namelijk altijd alleen bij t paard dus foto word dan lastig.
en aangezien dr nogal wat dressuur ruiters hier aanwezig zijn neem ik aan dat jullie wel het correcte antwoord weten.