boomloos of verwisselbare boom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ls1983

boomloos of verwisselbare boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 11:23

Hallo,

Ik heb net een haflinger van 4 gekocht die wat te dun is en ook meer bespiering moet krijgen... (en ze groeit nog)
Nu ben ik op zoek naar een zadel en ik dacht eerst aan een boomloos zadel,maar mijn onafhankelijke zit is niet super :oo en ik weet dat dat vanzelf beter wordt maar ik ben ook bang dat ik er echt niet aan kan wennen (heb 2 jaar geleden een testzadel gehad).
Nu las ik ook dat een zadel met verwisselbare boom handig is aangezien je de boom dan zelf kan verwisselen. Maar ik las ook dat wanneer je de boom verwisselt je eigenlijk ook een zadelmaker moet laten komen om de kussens te vullen etc...
Nou ik weet t dus ff niet meer... :?

Mijn vraag is: Wat zouden jullie doen en waarom?

groetjes laura

Olikea

Re: boomloos of verwisselbare boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:26

Er is ook een middenweg hierin.. De trekker.
Heel fijn zadel, geeft veel meer steun dan een barefoot zadel (vind ik dan) en deze is traploos verstelbaar aan de pommel.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:28

ikzelf heb gekozen voor een barefoot. Waarom dun bespierd paard, wat nog in de groei zit. Aangezien ik geen zin heb om elk half jaar een zadelmaker te laten komen, heb ik daar voor gekozen.
Vind het een super fijn zadel, maar zelf twijfel ik nog of ik wel weer wil overstappen op een boomzadel op den duur.
Rij geen wedstrijden etc, dus de tijd zal het leren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:30

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 11:50

ik heb idd ook naar een wintec gekeken maar ik las dus dat je als je het kopijzer vervangt je ook de rest na moet laten kijken door een zadelmaker...?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:01

Als je van Wintec de Cair neemt heb je dat probleem dus niet, lijkt mij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:01

ls1983 schreef:
ik heb idd ook naar een wintec gekeken maar ik las dus dat je als je het kopijzer vervangt je ook de rest na moet laten kijken door een zadelmaker...?

Welnee, dat is bangmakerij op niks af, flauwekul. Dit kun je echt zelf hoor. Op MP zijn wintect al te vinden voor 100 euro (wel even navragen of het kopijzer te vervangen is)

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:03

o ok, je weet op een gegeven moment ff niet meer wat je moet geloven. Dus als je zelf het kopijzer vervangt en 1 of 2 x per jaar de rest laat controleren is het ook goed?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:08

Als je aan een zadel wat laat doen wbt opvullen etc, wordt het er meestal alleen maar slechter van. Ik heb na ongeveer 100 zadels te hebben bekeken geconcludeerd dat ik erg blij ben met mijn wintec en barefoot nevada.

De wintec voor in de winter (ivm vocht in de zadelkast) en de barefoots voor in de zomer. :-)

Wintec is ideaal; schimmelt niet, rot niet, kun je zelf verstellen, aanpassen kost je hooguit de prijs van het kopijzer (kopijzers zijn ook te koop 2e hands via bokt/MP), je hoeft ze niet in te vetten etc etc

En wist je dat Carmen Romer de top endurance amazone haar wedstrijden rijdt in een wintec?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:26

Ehm , een Wintec moet wel PASSEN hè :)

Ik ben altijd gek op Wintec geweest en vind het nog steeds hele fijne zadeltjes , zitten fijn in elkaar voor een fijne prijs....maar de ronding van boom en kussens moeten wel overeen komen met de ronding van de rug van het paardje waar je het op wilt gebruiken.

Ze hebben ook helemaal geen verwisselbare boom , dat is een spraakverwarring die door mensen in stand wordt gehouden door het steeds maar weer te zeggen dat ze een verwisselbare boom hebben :P

Alleen het KOP-IJZER aan de voorkant , het boogje rond de schoft , is verwisselbaar. Die kun je in een bredere of smallere versie kopen , waardoor je het zadel aan de voorkant mee kunt laten groeien met je paard als er meer bespiering rond de schoft komt , dan zet je er gewoon steeds een breder kopijzer in , prima systeem +:)+

Maar daar heb je niks aan als de ronding van de boom / kussens niet goed past bij de ronding van de rug van je paard of pony..... CAIR vangt dat absoluut niet op helaas :n

Ik ben op zoek gegaan naar een ander zadel en bij Barefoot terecht gekomen juist doordat de Wintecs helaas niet op Rena pasten , de ronding van haar rug en schoft is helemaal verkeerd voor een Wintec waardoor de zadels gingen bridgen , en in het midden dus niet de rug raakten.

Het klopt dus inderdaad dat er nog net zo goed goed naar de pasvorm gekeken moet worden , want een zadel moet op veel meer punten passen dan alleen het beugeltje rond de schoft :)

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:03

de meningen zijn dus verdeeld, maar pmara ik dacht hetzelfde als jij. Maar goed nu durf ik een wintec ook niet aan,of ik moet er eerst een zadelmaker bij halen om te kijken of hij goed is. Maar aangezien ze veel zal veranderen,zal ik dat dus regelmatig moeten laten doen...

Ik heb een barebackpad en ga maar ff sparen voor een barefoot cherokee! :-)

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:04

o ik bedoelde pmarena (sorry!) :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:06

Geeft niet hoor :)

Maar misschien ligt een Wintec op jouw paardje wel gewoon goed ?

Bij elk zadel zal je toch in de gaten moeten houden of het (nog) wel goed ligt , ook bij een Barefoot kan er wat mis gaan :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:10

Arabesk schreef:
Koop een wintec ;-) het kopijzer kun je zelf heel makkelijk vervangen

[HAR] Handleiding zelf vervangen boomboog v.e. wintec

1. Wintec past lang niet altijd, een zadelpasconsult is wel aan te raden
2. Wintec levert nu met de nieuwe modellen alleen cair. Door de veranderlijke aard van deze vulling kan dit zadel alleen onder de juiste omstandigheden (warm, maar niet te warm) goed liggen, en opvullen is lastig en wordt niet door elke zadelmaker gedaan.
3. De cair tehniek maakt dat de naden van de kussens groter en harder zijn dan bij een klassiek zadel
4. Een zadel met boom dat niet perfect past verdeeld de druk minder goed dan een goed boomloos zadel en pad die wel passen.

Dus een wintec is alleen maar een goed idee als die door een kundige zadelpasser wordt aangemeten, en het is dan nog aan te raden de cair door wol te vervangen. Als een wintec past zijn het wel erg fijne zadels!

Net een slag beter en ook beter gericht op verschillende type paarden zijn de Thorowgood zadels.