Ik vind het dwingen in een houding ben dus ook tegen bijzzetteugels. Een paard hoor je rond te rijden , niet rond vast te binden
0000
Geplaatst: 23-08-11 22:59
Bijzetteugels zijn inderdaad om je paard wat ronder te zetten, echter zijn ze in principe vooral bedoeld om mee te longeren...op die manier kan je aan de enkele longe toch de spieren wat losser houden en je paard in een correcte houding laten lopen. Persoonlijk zou ik er nooit meer rijden, vind het levensgevaarlijk om te rijden met iets wat zo vast zit. Ontspannen doet een paard als hij zijn spieren correct gebruiken kan, hem plotseling dwingen in een houding zal daarbij niet helpen. Gewoon verder oefenen dus.
Inderdaad, longeren doe ik er ook mee, werkt super! Wel opbouwend vastmaken, dus niet meteen strak. Ook kan je als je paard moeilijk stelling loopt aan de longe 1 kant bv. 1 of 2 gaatjes strakker zetten zodat het paard inbuigt, dan nogmaals wel opbouwend, dus eerst loswerken zonder, dan los eraan en steeds iets meer, en dan ook weer ontspannen afsluiten.
TS ik zie dat je nu 3 topics hebt geopend: 1 ivm galoperen, 1 om paard nageeflijk te laten lopen en deze. Ik raad je toch echt aan om op zoek te gaan naar een goeie instructeur/instructrice.. ben bang dat als je zelf van alles gaat proberen dat het niet goed gaat komen.