Bitten hulp nodig!! Ongebroken, Myler, sprenger oid??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wanted

Bitten hulp nodig!! Ongebroken, Myler, sprenger oid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:11

Hoi,

Sinds 3 maanden heb ik een superlieve merrie
Ze is 8 en het is een Elcaro X Emilion

Achtergrond
Toen ik haar uitprobeerde bij de eigenaar liep ze verschikkelijk met koppie in de lucht.
Na overleg besloten haar op proef te laten komen.

Toen ze kwam gelijk de tandarts gebeld. Die constateerde dat ze 2 afgebroken wolfskiezen had en verschrikkelijke haken :(:)
Na een paar dagen mocht het bit er weer in en ben ik gaan 'hobbelen' met lange teugel.

2 weken later haar gekocht en laten keuren door de veearts. Die zei dat de linkerkant al genezen was en de rechterkant bijna.

Na enkele dagen bij ons knapte ze helemaal op!! In het begin was ze een beetje afgestompt. Na enkele dagen was ze verschrikkelijk hengstig,
werd héél vrolijk en ging/ gaat er steeds beter uit zien incl appels en beter bespiering enz.

Ze begon met steeds meer uit te proberen en ging mutsen in de bak en als het ff kan wegspringen :+ . Nu gaat het gelukkig steeds beter en
kan ik haar op een 'loer'moment doorrijden en springt ze nauwelijks meer weg. Het is wel een beetje een stresskipje. Wel kan ik alleen met haar naar buiten,
dus het is ook wel een beetje gemuts :Y)

Het probleem
Ze is waarschijnlijk veel met slof, martingaal oid gereden. Ik heb een keer de dubbele longen er aan gedaan. En pakte alleen de lijnen aan en ze liep
al met koppie tussen de voorbenen terwijl ik hem nog heel losjes vast had en de rest ook :n. Heb ik dus ook niet meer weer gedaan.

In het begin ging ze met het bit vast en hoofd in de lucht rond. Maar goed dat ze goed op de zit geageerd :P

Nu ze wat meer begint te ontspannen en na begint te geven, gaat ze steeds meer met het bit prutsen. Als ik het bit in doe doet ze de mond open en begint met de tong tegen de achterkant van het bit aan te drukken. Na een beetje met bitten geprutst te hebben blijft ze dit toch dien. Ik heb al veel geprobeerd.
Een enkelgebroken watertrend rvs, een enkelgebroken watertrens argentaan, enkelgebroken bustrens, bit die de tandarts aanraadde, dubbelgebroken biustrens met plat tussenstuk en nu een HH Goldbrass. Ze heeft een 12,5 en het bit ligt goed in de mond. Ik heb al hoger en lager geprobeert maar hier wordt het niet anders van.

Nu zit ik te twijfelen wat ik moet doen. Ik zit te denken aan een ongebroken trens of een correctiebit. Ik heb alleen beide bitten nog nooit gebruikt en weet eigenlijk niet zo goed hoe de inwerking is.

Oh ja vergeten, bitloos is geen optie!!!

Hebben jullie tips ideeeën??
Laatst bijgewerkt door wanted op 23-08-11 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:19

Bitloos? :)

wanted

Re: Bitten hulp nodig!! Ongebroken, Myler, sprenger oid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:49

post aangepast ;-)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:41

Misschien een rolletjes trens dan kan ze daar mee spelen?
Verder weet ik het ook niet ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:56

Ten eerste: gefeliciteerd met je nieuwe paard, hopelijk heb je nu je maatje gevonden!

Zou het kunnen dat ze een dikke tong heeft en dat ze die niet goed kwijt kan? Dat is bij veel KWPN'ers het geval.

In dat geval (maar zeker ook in andere gevallen!) kan een Myler wel een goede oplossing zijn: ik had bij Roof (ken je ons nog...?) ook een Myler en rij mijn bijrijarabier er nu ook mee. Mijn versie (de MB04, level 2) heeft een tongboogje, zodat de tong meer ruimte krijgt in de mond en je hulpen daardoor beter doorkomen. Ook kun je aan beide kanten onafhankelijk inwerken met je teugels. Het mondstuk lijkt misschien wat dun, maar is niet per definitie scherper dan andere bitten. De arabier kantelt haar hoofd nogal en was onrustig in de aanleuning. Dat is met dit bit al heel erg verbeterd!

Mylers kun je bij veel verkooppunten een week uitproberen, ze zijn namelijk wel prijzig in aanschaf.

Ik hoor ook goede ervaringen met K&K dynamics trouwens, maar daar heb ik zelf nooit mee gereden.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:07

Een Myler bit kan een goede oplossing zijn! Mijn paard zat altijd te kloten met haar tong (zelfs na tandarts bezoek) en na het gebruik van een Myler bit deed ze dit stukken minder. Alleen ik vind het bit wel scherp... Mijn paard heeft erg snel wondjes en heeft een dun huidje en ik ben echt niet streng met mijn handen; al helemaal niet met dat Mylerbitje in, want dan had ik helemaal niks in mijn handen, maar toch kreeg ze wondjes in de mondhoeken... Helaas dus het bit weer terug gestuurd. Bij de Paardenschuur in Amerongen mag je het Mylerbit zelfs 3 weken proberen; erg fijn!!

De rest van de bitten heb ik geen ervaring mee...

Succes!!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:24

Een Myler bit kan een oplossing zijn inderdaad.
Paard wat ik verzorg was altijd drama, nu met een Myler met tongboog gaat het goed.
Ik heb een Myler met lage tongboog te koop in maat 12.5, pb maar als je interesse hebt.

Bitloos is verder ook het proberen waard.. Misschien gaat dat wel heel goed..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:51

RT-P >> HAR

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:14

Jij zegt '' ze is waarschijnlijk veel met slof of bijzetteugels gereden, want ze doet dr koppie al tussen haar benen als ik er mee aan kom lopen''

Dit hoeft hélemaal niet zo te zijn, het paard wat ik rijd is nog nooit met slof/bijzet gereden, en als ik haar ga longeren, en heb de touwtjes door haar bit (nog niet vast) staat ze ook al met dr hoofd zowat op de grond..

Verder, ik zou eens een dun bitje proberen inderdaad.. Ik rijd zelf eigenlijk altijd met dubbel gebroken watertrens, aurigan :)

Dan erbij, het vriendje van mn paard, doet precies t zelfde met het bit als die het net in heeft.
Mond wijd open, en met die tong er tegenaan prutsen.
Dit doet ie bij alle bitten eigenlijk hoor:)
Volgens mij is dit een handigheid van hem, zodat je de neus/sperriem niet goed dicht kunt doen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:30

Deze paarden kunnen geen bit op hun tong verdragen.
Een bepaalde type Myler bit geeft tongvrijheid, maar dan is er weer de kans dat er meer of te veel druk komt op de lagen en/of het verhemelte.
Je zou zo'n Myler kunnen proberen, maar als het paard blijft aangeven dat hij de druk van het bit niet verdraagt, dan zit er toch niets anders op dan zonder bit te rijden. En dat kan prima!

Meer info over de tong van het paard vind je hier: http://www.bitloospaardrijden.info/tong.php
Onderin deze pagina vind je ook links naar twee informatieve filmpjes van Myler.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:38

Dit probleem heb ik dus ook gehad.
Mijn kwpner had een heel klein en laaghangend gehemelte. Ik heb nu een dubbelgebroken watertrens met plat tussenstukje.

Je moet onthouden dat wanneer je dit te streng gebruikt hij heel scherp kan zijn. Maar zodra je hem netjes gebruikt is het een heel vriendelijk en zacht mooi bitje.
Ik heb na 2 jaar zoeken eindelijk mijn perfecte bit gevonden!