gaat een thiedeman mij helpen? en hoe zit ie dan goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

gaat een thiedeman mij helpen? en hoe zit ie dan goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 11:59

hallo allemaal ,
morgen ga ik met paardlief voor de 2e keer naar de loonse en drunense duinen, maar omdat ik de vorige keer zoveel "in mn handen" had dat ik begon te panieken (heb een flink ongeval meegemaakt en die angst kwam opzetten toen ik geen controle dacht te hebben)
werd me nu aangeraden om met thiedeman te rijden , zodat ik wanneer het nodig is wat extra "te vertellen" heb.
het zou puur zijn om de controle te kunnen behouden op de momenten dat het er wat heftiger aan toegaat.
een slof wil ik niet , daar zijn we geen van beiden mee bekend, en is mij teveel gedoe met dubbele teugels terwijl ik mn aandacht bij mn paard wil houden.

wat is jullie mening , en hoe bevestig ik de thiedeman op de juiste manier? want hij moet het alleen doen indien nodig, dus ik wil geen superstrenge inwerking.
(oh ja , en is het nodig om daar vanavond eerst een keer mee te oefenen? want wil niet dat hij ervan omhoog gaat of iets degelijks!)

alvast bedankt!!

Anoniem

Re: gaat een thiedeman mij helpen? en hoe zit ie dan goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:26

Als je paniekt op het moment dat je het gevoel hebt dat je de controle verliest, is het dan wel zo wijs om te gaan? Gewoon een gedachte van mij hoor :)
Is het niet verstandiger eerst te leren daarmee om te geen, leren voorkomen dat je blokkeert, en dan pas te gaan?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:28

ik ga met mijn voorganger mee. Thiedeman ben je ook niet mee bekend lees ik tussen de regels door.
Erg jammer maar lekker binnen de omheining blijven tot je je angsten overwonnen hebt.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 13:38

aan de ene kant ben ik het met jullie eens, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat het iets is waar ik "doorheen moet".
zo van ; je weet dat je kan zwemmen maar toch ben je angstig om in het diepe te springen , en voor mij symboliseert de thiedeman dan een stel zwemvleugeltjes, ik zal ze niet nodig hebben , maar de gedachte dat ze er zijn geeft me een "veiliger" gevoel.

ik heb een fijn paard , en heb op hem mijn vertrouwen langzaamaan weer terug gekregen , maar heb alles moeten "overwinnen" , om in de buitenbak te rijden, om op de manege te rijden , om naar het bos te gaan , om op wedstrijd te gaan , en nu dan toch ook om de duinen in te gaan.
en de thiedeman zou dan mijn steuntje in de rug moeten zijn.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:41

tja als je het zo gaat bekijken heb je een punt, zelf zou ik het niet doen.
Neem je in ieder geval wel een ervaren paard en ruiter mee voor het geval dat? of ga je moederziel alleen?

sharif2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:51

Een martingaal wil ook al veel helpen. Kan ie zijn hoofd iig niet omhoog doen.
Verder zou ik pas naar buiten gaan als ie meer aan de hulpen staat.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:58

Ik denk wel dat het gaat helpen. Heb het ook bij mjijn vriendin har paard gedaan op het strand. ZE kunnen je dan niet echt uit het zadel trekken of hun hoofd ver omhoog gooien. Ze is al 65, en dan gaf haar zekerheid. Oké ze heeft een stuk in harde galop gezeten, maar daar werd hij vanzelf moe van.

Als dit jou zekerheid geeft, thuis even oefenen, ook voor de juiste afstelling. Dan zou ik het gewoon doen, hoor!!

Je kunt hem het best afstelling zoals je zelf rijdt, net voor of na de LL.

eelkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:04

Het fijne van een Thiedeman is wel dat je ook je paar de vrije teugels kan geven. Je hebt alleen wel speciale teugels nodig met ringetjes.

Ik heb vroeger een aantal keer met Thiedeman gereden en vond dat wel erg fijn. Verder rijd een stalgenootje van mij er soms ook mee in het bos, met haar super drukke arabier. Net iets meer vertellen. Met mijn eigen verzorgpaard rijd ik als ik met iets rijdt met een elastiek. Ook eventueel een optie. Hoeveel hij dan wel de hele rit wat nageeflijker is ingesteld.

Wel zou ik er een paar keer mee oefenen om even te kijken hoever je hem moet afstellen. En zodat jij en je paard er even aan kunnen wennen

Ik zou gaan voor de Thiedeman als dat je zekerheid geeft. En je paard heeft er weinig last van op het moment dat je hem wat meer teugel geeft.
Succes en heel veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:22

rachel_j schreef:
aan de ene kant ben ik het met jullie eens, maar aan de andere kant heb ik het gevoel dat het iets is waar ik "doorheen moet".

Je moet er ook doorheen, alleen is het verstandiger dat te doen op een plek waar veel minder mis kan gaan, imo. Je hebt er dan ook sneller iemand bij die kan ingrijpen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:51

Ik zou idd ook proberen om de paniek de baas te blijven. Mss alleen eerst een stapritje, en een klein stukje draven. Ergens waar het rustig is en waar niet veel verkeer is/komt. Als dat mogelijk is natuurlijk.

En ik rijd buiten altijd met een slofteugel. Hangt normaal altijd los, maar als het nodig is kan ik hem erbij pakken. Met een slof heb je meer te vertellen dan met een Thiedemann. Die van mij is igg zo sterk dat hij gewoon 'dwars door' de Thiedemann heen loopt als hij dat wil. Als de mijne de kop erop zet is er geen houden aan, vandaar dat ik voor een slofteugel kies.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:51

Pashon schreef:
tja als je het zo gaat bekijken heb je een punt, zelf zou ik het niet doen.
Neem je in ieder geval wel een ervaren paard en ruiter mee voor het geval dat? of ga je moederziel alleen?

ik ga idd niet alleen , maar samen met onze staleigenaar , die ook bij mijn ongeval is geweest , en in staat is om te handelen indien nodig.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:53

nadita schreef:
Ik zou idd ook proberen om de paniek de baas te blijven. Mss alleen eerst een stapritje, en een klein stukje draven. Ergens waar het rustig is en waar niet veel verkeer is/komt. Als dat mogelijk is natuurlijk.

En ik rijd buiten altijd met een slofteugel. Hangt normaal altijd los, maar als het nodig is kan ik hem erbij pakken. Met een slof heb je meer te vertellen dan met een Thiedemann. Die van mij is igg zo sterk dat hij gewoon 'dwars door' de Thiedemann heen loopt als hij dat wil. Als de mijne de kop erop zet is er geen houden aan, vandaar dat ik voor een slofteugel kies.

ik ben idd van plan om gewoon eerst op het gemak rond te gaan stappen en wat te draven ,en ik heb op voorhand al aangegeven dat ik alleen wil galopperen als het voor mij goed aanvoelt en anders niet.
ik moet er dan wel "doorheen" van mezelf , maar dat is iets anders dan over mijn eigen grens heengaan. (en mn gezonde verstand)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:55

Yamcha schreef:
rachel_j schreef:

Je moet er ook doorheen, alleen is het verstandiger dat te doen op een plek waar veel minder mis kan gaan, imo. Je hebt er dan ook sneller iemand bij die kan ingrijpen.

ik begrijp je stelling , maar in de binnen/buitenbak en het bos en het wedstrijdterrein heb ik mn angsten al overwonnen en dat gaat weer als vanouds (al blijf je altijd wat voorzichtiger)
dus ik zou niet weten waar ik dan anders heen zou kunnen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:04

Dan kun je het wel proberen idd. Dan eerst eens in de bak ermee rijden, en laat iemand even mee kijken.