Met 3 in 1 beschermers springen / crossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EdelweissBel

Met 3 in 1 beschermers springen / crossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 12:52

Ik heb nieuwe bescherming nodig voor mijn pony voor het springen. Daarnaast crossen we af en toe. Nu zei een stalgenootje tegen me dat ik beter 3 in 1 beschermers kon nemen omdat deze ook de voorkant van het been beschermt. Kan dat en zo ja, wat is jullie ervaring hier mee?

Suusie22

Re: Met 3 in 1 beschermers springen / crossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:56

voor springen zou ik zelf gewone pees en kogelbeschermers nemen,, deze hebben een harde schaal

ervaring met 3 in 1 heb ik helaas niet.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:58

3 in 1 bescherming wordt in de cross verschrikkelijk zwaar en de kans op schuiven en afzakken is daardoor erg groot, met alle gevolgen van dien (struikelen, vallen, blessures). In eerste instantie kan je het beste starten met peesjes in de SGW, en als je hoger geklasseerd komt kun je het beste investeren in echte goede crossbeschermers. Die zijn ook harder en stabieler, waardoor ze bij contact met de hindernis de krachten beter verdelen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:34

Inderdaad geen 3 in 1,
Deze zuigen zich vol water/modder, worden zwaar, gaan afzakken etc.
Daarnaast beschermen ze niks.
Als je beginnend bent en nog niet weet of je 'verder' wil, kun je gewoon spring-peesjes gebruiken en als je weet dat je dit vaker/langer wil gaan doen is het de moeite waard om crossbeschermers te gaan kopen.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:15

ik cross wel met 3 in 1 beschermers, dan ze een beetje water opzuigen vindt ik niet zo erg,
dan worden de benen niet zo vreselijk warm :=

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:04

Als je gewoon springt is het ook wel de bedoeling dat je paard wel balken kan voelen. Als ze niks voelen als ze er een keer de balk raken, zullen ze ook niet geneigd zijn hun benen beter op te tillen. Voor gewoon springen dus gewoon peesbeschermers.

Voor cross zou ik sparen voor goede crossbeschermers.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:40

PriscaZ schreef:
Als je gewoon springt is het ook wel de bedoeling dat je paard wel balken kan voelen. Als ze niks voelen als ze er een keer de balk raken, zullen ze ook niet geneigd zijn hun benen beter op te tillen. Voor gewoon springen dus gewoon peesbeschermers.

Wat een onzin zeg! Het paard hoeft echt het hout niet te voelen om te weten dat ze er een balkje hebben afgetikt. En een paard dat wil springen zal er heus niet minder om springen als het aantikken geen pijn doet!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:10

MLoeser schreef:
PriscaZ schreef:

Wat een onzin zeg! Het paard hoeft echt het hout niet te voelen om te weten dat ze er een balkje hebben afgetikt. En een paard dat wil springen zal er heus niet minder om springen als het aantikken geen pijn doet!

Dat mag je vinden, ieder zijn eigen mening, maar dat is wat ik altijd geleerd heb van meerdere mensen en instructeurs en ik ben het wel met ze eens.

En dat aanraken doet echt niet zomaar pijn hoor. Die balk valt er meteen vanaf het zit niet vast net als in de cross. Ze voelen het, dat is wat anders.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 20:36

Bedankt voor de reachties. Ik dacht zelf dus inderdaad ook al dat het vol zou zuigen met water. En er kan toch ook zand in komen wat gata schuren? Ik ga dan maar gewoon weer voor goede peesjes.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:36

Carolien007 schreef:
Bedankt voor de reachties. Ik dacht zelf dus inderdaad ook al dat het vol zou zuigen met water. En er kan toch ook zand in komen wat gata schuren? Ik ga dan maar gewoon weer voor goede peesjes.

Als de beschermers goed aansluiten valt het wel mee met het zand dat erachter komt. Ik heb zelf 3 in 1 gehad voor de dressuur, met afzadelen dat er meestal alleen wat heel fijn zandstof tussen. Maar het wordt wel relatief warm onder de beschermers.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:33

Dat 3 in 1 beschermers gaan schuren als ze nat worden kan ik je uit eigen ervaring vertellen: mijn merrie heeft standaard dikke benen als ze in een natte bak of op natte grond die dingen om heeft. Die schuren haar halve benen open! Peesbeschermers en springschoenen zouden zeker voldoende moeten zijn, maar mocht je beter willen, dan zou ik inderdaad eens goed gaan kijken naar de betere crossbeschermers. :)

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 19:21

Andante schreef:
Dat 3 in 1 beschermers gaan schuren als ze nat worden kan ik je uit eigen ervaring vertellen: mijn merrie heeft standaard dikke benen als ze in een natte bak of op natte grond die dingen om heeft. Die schuren haar halve benen open! Peesbeschermers en springschoenen zouden zeker voldoende moeten zijn, maar mocht je beter willen, dan zou ik inderdaad eens goed gaan kijken naar de betere crossbeschermers. :)

We doen af en toe een lesje en soms een (oefen) crossje dus net te weinig denk ik om een set crossbeschermers te halen. Maar een collega van mijn man is gestopt met de sport en heeft nog een paar liggen. Ben bang dat die te groot zullen zijn voor mijn hafje, maar we zullen die eens passen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:23

Carolien007 schreef:
Andante schreef:

We doen af en toe een lesje en soms een (oefen) crossje dus net te weinig denk ik om een set crossbeschermers te halen. Maar een collega van mijn man is gestopt met de sport en heeft nog een paar liggen. Ben bang dat die te groot zullen zijn voor mijn hafje, maar we zullen die eens passen.

Dat is zeker de moeite waard om te proberen, en anders kun je wel gewoon lekker met je peesjes oefenen hoor. aangezien je toch niet in volle vaart alles springt is het risico wat kleiner dan op een echte wedstrijd om een aanvaring met de hindernis te krijgen, daar komt bij dat je waarschijnlijk ook geen moeilijke aanloop hebt op de moeilijkste sprongen en vast niet te hoog springt?

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 19:59

MLoeser schreef:
Dat is zeker de moeite waard om te proberen, en anders kun je wel gewoon lekker met je peesjes oefenen hoor. aangezien je toch niet in volle vaart alles springt is het risico wat kleiner dan op een echte wedstrijd om een aanvaring met de hindernis te krijgen, daar komt bij dat je waarschijnlijk ook geen moeilijke aanloop hebt op de moeilijkste sprongen en vast niet te hoog springt?

Als ik een lijn te lastig vind of nooit op training heb gesprongen zal ik het ook niet zo springen. Hoogste wat we in de cross springen is 80 cm en dat springen we ook met beleid.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:38

Carolien007 schreef:
MLoeser schreef:

Als ik een lijn te lastig vind of nooit op training heb gesprongen zal ik het ook niet zo springen. Hoogste wat we in de cross springen is 80 cm en dat springen we ook met beleid.

Dan kan je zeker toe met je peesjes hoor, dat is de investering in echte crossbescherming niet waard imo :j

koko163

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:15

ik heb ze ook gekocht weet iemand misschien als je ze ook kan uitwassen :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:52

Linsey_X schreef:
ik cross wel met 3 in 1 beschermers, dan ze een beetje water opzuigen vindt ik niet zo erg,
dan worden de benen niet zo vreselijk warm :=

:n Ze kunnen daardoor afzakken, dat zou je dus wel erg moeten vinden, en vooral gevaarlijk.
Stel je voor dat ze afzakken... de scenario's kun je zelf bedenken.

Gewoon peesjes gebruiken voor beide en op den duur (misschien 2ehands) crossbeschermers voor het crossen. :)

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:12

Ik heb inmiddels van een bokker NEW bescherming kunnen overnemen. Zij had ze van een bokker bij wie ze te klein waren, bij haar waren ze te groot en bij Annebel pasten ze precies. Dus ze waren ongebuikt toen ik ze overnam. Was ook blij dat ik ze voor Broekland binnen had en er toen mee kon crossen. Nu rustig aan op zoek naar een set voor de achterbenen.