Startrekk dressuur, verdeelt het de druk goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VERAx

Startrekk dressuur, verdeelt het de druk goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 13:13

Hoi,
De fysio heeft mij een boomloos zadel aangeraden, en na wat zoeken stuitte ik op de startrekk dressuur. Het lijkt mij een erg fijn zadel, maar ik vind het een beetje 'apart' dat er geen speciale drukverdelende pad onder moet.
Ik kon verder nergens op internet meer informatie hierover vinden, dus ik ben benieuwd of er mensen zijn met dit zadel en of zij tevreden zijn over de drukverdeling.

Groetjes, Vera :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:03

Mag ik vragen met welke reden jou fysio een boomloos aanraadt?
Mijne raad het net af owv de drukverdeling..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:06

De startrekk dressuur heeft kussens onder het zadel zitten zoals een gewoon boomzadel. Daarom is er geen pad nodig. De meeste boomloze zadels hebben geen of hele dunne kussens/panelen die een pad noodzakelijk maken.

ashley1

Re: Startrekk dressuur, verdeelt het de druk goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:13

Ik zal ff TEMmen.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:19

amouroke schreef:
Mag ik vragen met welke reden jou fysio een boomloos aanraadt?
Mijne raad het net af owv de drukverdeling..

Mijn pony verandert óntzettend snel qua bespiering (in de rug), dus eigenlijk zou er dan elke 2 maanden een zadelmaker te pas moeten komen.
Ook heeft hij goede ervaringen met ongeveer dezelfde gevallen als mijn pony, waarbij boomloos een hele goede oplossing geboden heeft!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:24

Een fabrikant raadt altijd een drukverdelende pad aan ondanks dat die niet nodig is voor een juridische reden: om eventuele aansprakelijkheid bij letsel uit te sluiten. Ik heb een startrekk espaniola, met hetzelfde kussensysteem, en kan deze bij mijn paard zonder probleem met een gewone sjabrak gebruiken.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:25

dianaw33 schreef:
Een fabrikant raadt altijd een drukverdelende pad aan ondanks dat die niet nodig is voor een juridische reden: om eventuele aansprakelijkheid bij letsel uit te sluiten. Ik heb een startrekk espaniola, met hetzelfde kussensysteem, en kan deze bij mijn paard zonder probleem met een gewone sjabrak gebruiken.

Aha oké, bedankt voor je reactie. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:39

dianaw33 schreef:

Welke dikte panelen heb jij er dan onder zitten? Ik heb een startrekk western met de 2cm panelen maar daar zou ik nooit zonder pad met inlages mee durven te rijden. Bij de dressuur versie zitten er geloof ik 4cm kussens onder en dat is toch wel wat anders dan de 2cm panelen die standaard onder de western en espaniola zitten.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:42

Waar hebben jullie je Startrekk eigenlijk gekocht? Ik heb nu een site gevonden waar ook een (op het oog erg goede) zadelpasservice bij zit. (van MSFC?)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:45

Ik heb een startrekk dressuur en ik ben er heel tevreden over. :) Zit eigelijk net als een boomzadel, maar beweegt wel mee met de bewegingen.

Ik heb mijn zadel van www.ollashop.nl :)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:50

joliene schreef:
Ik heb een startrekk dressuur en ik ben er heel tevreden over. :) Zit eigelijk net als een boomzadel, maar beweegt wel mee met de bewegingen.

Ik heb mijn zadel van http://www.ollashop.nl :)

Hoi,
Heb jij je zadel nog ergens laten aanmeten? En zoja, waar dan? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:00

Let inderdaad goed op dat het zadel heel goed gepast / aangemeten wordt want de Startrekks zijn heel mooi authentiek om te zien , lijken net boomzadels....maar hebben daardoor ook een eigenlijk net zo'n moeilijke pasvorm als boomzadels , helaas. Ik heb al heel wat beteuterde mensen meegemaakt die er heel graag 1 wilden maar op wiens paard / pony het gewoon niet goed wilde liggen , helaas :(:)

Als er kussens onder zitten die dik genoeg zijn om de ruggengraat en schoft vrij van druk te houden , dan hoeft er natuurlijk geen pad meer onder die hetzelfde zou doen :P

Bij boomloosjes zonder dikke kussens wordt er voor gekozen om de "kussens" in de pad te leveren , zodat het geheel wat flexibeler blijft en makkelijker qua pasvorm is :)

Ik hoor wel goede verhalen over de Trekkingsaddles webshop i.v.m. Startrekks aan laten meten :)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:02

pmarena schreef:
Let inderdaad goed op dat het zadel heel goed gepast / aangemeten wordt want de Startrekks zijn heel mooi authentiek om te zien , lijken net boomzadels....maar hebben daardoor ook een eigenlijk net zo'n moeilijke pasvorm als boomzadels , helaas. Ik heb al heel wat beteuterde mensen meegemaakt die er heel graag 1 wilden maar op wiens paard / pony het gewoon niet goed wilde liggen , helaas :(:)

Als er kussens onder zitten die dik genoeg zijn om de ruggengraat en schoft vrij van druk te houden , dan hoeft er natuurlijk geen pad meer onder die hetzelfde zou doen :P

Bij boomloosjes zonder dikke kussens wordt er voor gekozen om de "kussens" in de pad te leveren , zodat het geheel wat flexibeler blijft en makkelijker qua pasvorm is :)

Ik hoor wel goede verhalen over de Trekkingsaddles webshop i.v.m. Startrekks aan laten meten :)

Goed aanmeten laat ik sowieso gebeuren! Paardlief heeft maar één rug.
Bedankt voor je reactie, ik ga even kijken bij de Trekkingsaddles webshop. :)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:15

Ik heb net een week de Star Trekk dressur ter test gehad, en ik ben er echt lyrisch over!! Ik vind het tot nu toe het beste boomloze zadel waar ik op gereden heb (en ik heb er toch al aardig wat gehad en getest). bij http://www.trekkingsaddles.nl kun je een testzadel aanvragen. Ontzettend goede service!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:17

GreaseMonkey schreef:
Ik heb net een week de Star Trekk dressur ter test gehad, en ik ben er echt lyrisch over!! Ik vind het tot nu toe het beste boomloze zadel waar ik op gereden heb (en ik heb er toch al aardig wat gehad en getest). bij http://www.trekkingsaddles.nl kun je een testzadel aanvragen. Ontzettend goede service!

Nog een positieve ervaring *\o/* Hoelang mag je zo'n testzadel 'testen' en kost dat ook nog wat?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:19

Ik heb eens meegereden met een test met een digitale drukmeting pad voor een scriptieonderzoek. Zolang dat zadel past verdeelt het de druk erg goed, gereden met een gewoon dekje. Beter dan de BF van die tijd, maar dan hebben we het over 2007/2008 en de BF heeft wel weer sprongen vooruit gemaakt.

Dit is wel een zadel dat pas moet worden gemaakt op je paard: het past op lang niet alle paarden, haal er dus wel een zadelmaker bij. Hij is ook een stuk minder flexibel dan andere merken, maar dat komt de drukverdeling weer ten goede.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:21

testen kan voor een week, kosten is volgens mij alleen de kosten van verzending maar dat zou je even moeten controleren op de site.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:23

Je kunt natuurlijk ook gewoon Don / Ron van BuitenZinnig vragen of zij tijd / zin hebben om langs te komen ?

Buitenzinnig zit ook op Bokt :)

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:24

Ok! Ik zit nu even te twijfelen tussen http://www.equimaro.nl (daar zit de zadelpasservice incl de prijs, en ik heb wat goede ervaringen over de zadelpasservice gehoord) en http://www.trekkingsaddles.nl (daar zit het passen dan weer niet incl de prijs, maar kan ik wel het zadel testen, ook goede ervaringen.)

Edit: Pmarena: Daar zal ik ook even naar kijken, bedankt!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:30

Is de normale prijs voor een Startrekk dressuur 1300 euro?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:34

Ik denk dat dat wel aardig klopt.

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:35

Ik ga vanavond eventjes alles met mijn ouders overleggen en kijken wat ons het beste lijkt.
Bedankt voor jullie hulp allemaal, en reacties zijn natuurlijk nog steeds meer dan welkom! :)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:06

Citaat:
Welke dikte panelen heb jij er dan onder zitten? Ik heb een startrekk western met de 2cm panelen maar daar zou ik nooit zonder pad met inlages mee durven te rijden. Bij de dressuur versie zitten er geloof ik 4cm kussens onder en dat is toch wel wat anders dan de 2cm panelen die standaard onder de western en espaniola zitten.

Die van 2 cm idd, maar ik moet er wel bij zeggen dat mijn paard niet of nauwelijks schoft heeft, als je daar nog een pad met inlages onderstopt rol je eraf en gaat het zadel er letterlijk bovenop liggen.