welk zadel is wat voor mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

welk zadel is wat voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:47

Beetje voorbarig, maar wil rustig aan de tijd nemen.
Ik heb veel last van mijn gewrichten (helaas door onbekende reden) dus met de meeste zadels is het een ellende.
Nu heb ik gehoord dat je met sommige zadels minder last zou hebben van bepaalde gewrichten.
Met name mijn heupen, kunnen niet zo ver uit elkaar.
Verdere eisen zijn:
Veel grip
Stevige zit (dikke, zachte wrongen, diepe zit)
17/17,5 inch
liefst onder de 500,- maar als het tweedehands ook te vinden in in die categorie is het prima!
dressuur heeft voorkeur, maar hoeft niet!

Verder dacht ik aan speciale beugels, bijv. die van GPG.

Ik heb al het een en ander geprobeerd:
Wintec vhz (was echt 3x niks)
Barsby (fijne wrongen, wel wat te breed voor mijn heupen)
Loesdou(helemaal 3x niks)
CTD (redelijk)
Stubben springen (ook niks, maar dat kan komen door dat het springen is)
Kieffer dressuur (te breed bij mijn heupen)
Kieffer vhz (beter dan de dressuur, maar kreeg wel veel last van mijn knieën)

Hebben jullie nog goede ideeën?

missdressage

Re: welk zadel is wat voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:43

ainsley en KN hebben een diepe zit, voldoende wrong maar niet gedwongen en zijn niet breed. ik heb zelf veel last van mijn rug en met deze zadels heb ik geen last van mijn rug als ik rijd. Tweedehands kan je ze nog wel vinden, naargelang de staat, onder de 500€

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:48

Kn is juist wel breed kwa zitting.
De euroriding van een vriendin van mij is een stuk smaller als mijn kn.

Ik denk dat euroriding wel wat voor jou is. diepe zachte zit is er met veel wrong en is een smalle zitting.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:56

Voorheen reed ik op een passier lenox en die is behoorlijk smal. Die is ook niet zo breed maar die heeft niet verschrikkelijk veel wrong. KN vond ik niet zo lekker zitten bij de wrongen (lag ook niet fijn op mijn paard). Ik rijd nu op een Ideal, die heeft heerlijke stevige wrongen en zit als een huis.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:48

Ik heb een Lemetex Aristokrat te koop, het zadel heeft mij veel geholpen doordat ik geen pijn had in dit zadel. Het zit heerlijk en voldoende steun zonder dat je vast zit. (ik kon niet op andere zadels zitten zonder pijn)
Ik wil het nu verkopen voor 395 euro omdat het niet past op mijn nieuwe paard.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 20:02

Passier, KN, & Aishley heb ik nog nooit in het echt gezien helaas.
Euroriding wel heb ik zelfs wel eens mee gereden, maar ik weet niet meer of dat wat was...

Wiske2
ik heb nu nog geen paard, dus hoef nog geen zadel. Maar wil rustig rond kijken om de juiste te kopen.
Kun je me meer vertellen over het zadel, of heb je zelfs een foto?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:04

Je zou eens een zadel van Albion kunnen proberen. Die hebben een fijne zit en stevige zachte wrongen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 20:08

Ik had eerst een ainsley zadel en ik vond dat die wat voorover dwong. Dat hoorde ik ook van meer mensen met een Ainsley, of die er 1 gehad hadden.

KN is echt behoorlijk breed. Ik heb een vrij smal paard en met een KN had ik echt het gevoel om op een Belgische Knol te zitten :)

Ik heb nu een Euroriding Luxor. Die zit lekker zacht en stimuleerd rechtop te zitten. Hetzelfde geld voor de anatomica (type weet ik even niet meer) Dat is een zadel wat is nagemaakt van de Euroriding Luxor.

Passier vond ik vrij hard... maar misschien waren dan net de 2 types die ik geprobeerd heb.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:16

Google eens op zadels met smalle taille. Bij deze zadels zit je dus niet breed, ik kan daar zelf ook niet goed tegen. Mijn zadelmaker gaf toen het advies: een KN Symphonie oude type. En moet zeggen, één van de weinige zadels waar ik echt fijn in kon zitten, ook vwb knie/been ligging.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:19

Ik heb ook problemen met mijn heupen (vroeger HD en nu verkeerde stand), maar ik kan absoluut niet zitten op passier en op KN zadels (ook niet oude type symphonie). Heb je al eens een Premiere zadel geprobeerd? Dat is een ondermerk van BR en daar heb ik er 2 van die super zitten (De Bordeaux en de Premier).

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:36

Hier ook heupproblemen door ongeval. Kn allegro was een drama, veel te breed. Kn symphonie, inderdaad oude type, geen probleem. Passier Grand Gilbert is voor mij het beste, ondanks dat het vrij hard is.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:50

Knight Rider colorado / colonel ( 1 van de 2 )

is in allerlei soorten verkrijgbaar en ook voor mensen zoals jij en ik :D

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:55

is het niet belangrijker dat het zadel goed past op een paard zijn rug,inplaats dat het goed zit voor de ruiter?

daar zou ik als 1 ste van uit gaan....en daarna kijken of het voor jezelf ook goed te rijden is...

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:02

Ik heb een tweedehands Jorge Canavas zadel te koop.
Erg fijne en vooral zachte kniewrongen en zitvlak.
Ik dacht 18 inch. €350,-

Heeft zowel op een draver als een halfinger gelegen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JLCS3AWU.jpg

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 18:30

Frozen... lijkt me logisch dat je een zadel aanschaft die op je paard past.. zo logisch zelfs dat ik niet denk dat je dat hoeft te vermelden. Ik denk dat je niet weet wat het is als je heup-problemen hebt. Dan mag een zadel nog zo mooi op je paard passen, maar als je er niet op kan zitten omdat je het gevoel hebt dat je heup zo'n beetje uit elkaar gescheurd wordt, dan kun je ook niks. Is wel degelijk heel belangrijk dat het zadel voor de ruiter goed zit, helemaal als je lichamelijke klachten hebt.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:19

Leorah schreef:
Frozen... lijkt me logisch dat je een zadel aanschaft die op je paard past.. zo logisch zelfs dat ik niet denk dat je dat hoeft te vermelden. Ik denk dat je niet weet wat het is als je heup-problemen hebt. Dan mag een zadel nog zo mooi op je paard passen, maar als je er niet op kan zitten omdat je het gevoel hebt dat je heup zo'n beetje uit elkaar gescheurd wordt, dan kun je ook niks. Is wel degelijk heel belangrijk dat het zadel voor de ruiter goed zit, helemaal als je lichamelijke klachten hebt.

jij kan ook niet weten of ik dat wel weet van mijn heupen,maar dan nog vind ik dat een goed passend zadel belangrijker is dan de ruiter zelf...

anders word het tijd dat je gewoon stopt,en een andere hobby gaat zoeken:)

vievi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:25

mischien een black jack dressuur zadel van jc zit heel lekker. diepe zachte zit

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:31

Frozen schreef:
jij kan ook niet weten of ik dat wel weet van mijn heupen,maar dan nog vind ik dat een goed passend zadel belangrijker is dan de ruiter zelf...

anders word het tijd dat je gewoon stopt,en een andere hobby gaat zoeken:)

Dat is ook wel kort door de bocht zeg! De TS zegt toch nergens dat ze een zadel zoekt wat alleen goed is voor haar? Als je paard een niet te ingewikkelde rug heeft, passen er wel meer dan 1 type zadel op. Waarom zou je dan niet gaan zoeken naar een zadel wat voor beide het beste is?

Ik had geluk, wel een paard met een ingewikkelde bouw, en daar lag bijna niets goed op, alleen een KN en de Euroriding Luxor. Ik heb dus gekozen voor de Luxor, omdat ik daar fijner op zat. Dat bedoeld ze gewoon. :) Fijn voor haar toekomstig paard/pony en voor haarzelf. De ideale combi.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 21:08

Frozen schreef:
is het niet belangrijker dat het zadel goed past op een paard zijn rug,inplaats dat het goed zit voor de ruiter?

daar zou ik als 1 ste van uit gaan....en daarna kijken of het voor jezelf ook goed te rijden is...

Natuurlijk moet het goed op het paard passen, maar daar bestaan knappe zadelmakers voor.
Die kunnen zoonbeetje alle zadels passend maken.

Verder, iedereen al super bedankt *\o/*

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:11

ik ben helemaal weg van de hopfner zadels.
heeft een diepe zit. kun je jezelf eigenlijk niet inbelasten.
ik heb nog een 17inch te koop.
anders moet je even googlen over de hopfner dressuurzadels.
veel mensen kennen het niet.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 12:43

heeft er hier iemand ervaring met een sommer royal dressage zadel? ik vind het er erg mooi/fijn uitzien!