Goede ligging kneveltrens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NinaCharlie

Goede ligging kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 23:09

Sorry als hier al een topic over is maar ik zit toch met een vraagje.

Na veel 'research' heb ik dan vandaag eindelijk mijn kneveltrensje aangeschaft, en Blizzard reageert hier heel goed op.
Maar ik heb een vraagje over de ligging van het bit. Hij ligt goed in de mond van Blizz maar de knevels wijzen redelijk naar voren toe,
terwijl ik bij andere paarden wel zie dat ze meer naar boven wijzen? Heb ik dan een verkeerde maat of maakt dit niet veel uit? ( Hier een fotootje van hoe hij nu ligt ) Afbeelding

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:28

Afbeelding
Zo ligt hij bij mijn paardje :)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 01:16

bij de meesten liggen ze idd zo maar het is eigenlijk fout het kan GEEN kwaad hoor maar zo is de werking zachter.

als ze naar boven wijze zoals het hoort moet dit met dit :
Afbeelding
zoals je ziet zitten er knevelriempjes aan deze zijn gewoon te koop bij een ruitersportzaak.

MelanieB

Re: Goede ligging kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:06

Hierboven :n
Dat is om het bit een soort hefboomwerking te geven, niet doen dus. Als je paard er nu lekker op loopt zo laten, hij mag idd meer schuin omhoog, maar volgens mij maakt dat niet zoveel uit hoor.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:22

Paarden115, zo hoort een knevel trens helemaal niet te liggen of je moet inderdaad een hefboomwerking op je knevel willen. Dan moet je die vast zetten met een knevelriempje.

Je bit ligt gewoon goed en zo is het bit vriendelijk, zoals voor jou en je paard bedoeld is neem ik aan. :)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:22

er kan nooit hefboomwerking ontstaan WANT je bevestigd je teugels aan de zelfde ring van het bakstuk !!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:33

paarden115 schreef:
er kan nooit hefboomwerking ontstaan WANT je bevestigd je teugels aan de zelfde ring van het bakstuk !!

Er bestaat wel degelijk hefboomwerking, misschien niet veel maar toch wat. Je maakt het bit hiermee een stuk minder vriendelijk..

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:42

ah superbedankt voor het snelle antwoord allemaal!

nee ik wil inderdaad dit bit zo vriendelijk mogelijk houden.
hij liep eerst op een watertrensje dubbelgebroken en ben puur overgestapt voor de knevels tijdens het sturen! :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:37

MelanieB schreef:
paarden115 schreef:

Er bestaat wel degelijk hefboomwerking, misschien niet veel maar toch wat. Je maakt het bit hiermee een stuk minder vriendelijk..

Het klopt dat er op die manier hefboomwerking ontstaat. Wanneer de knevels los staan van het bakstuk, dan geldt het argument inderdaad dat er geen hefboomwerking ontstaat, maar zodra de knevel vast wordt gezet, kantelt deze licht bij aanname van de teugels en dat betekend dus een lichte hefboomwerking.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:44

paarden115 schreef:

In onderstaande link naar het topic vind je een fantastische uitleg over waarom ook die constructie wel degelijk een hefboomwerking heeft. Phoe, het valt me wel op dat de meeste mensen een beetje basisinzicht natuurkunde missen zeg!

[HAR] Waterford pelham

Edit, oh magda_90 dat was jij :P fijn hoor, hoef ik niet te typen O:)

@TS: je knevel is qua positie zo wel goed, Als je de teugels aanneemt kantelt het bit toch nog iets. Ik zou de bakstukken echter een gaatje langer maken, ik het het idee dat je bit nu te ver achter in de mond ligt.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 17-08-11 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:50

MLoeser schreef:
In onderstaande link naar het topic vind je een fantastische uitleg over waarom ook die constructie wel degelijk een hefboomwerking heeft. Phoe, het valt me wel op dat de meeste mensen een beetje basisinzicht natuurkunde missen zeg!

Het is voor veel mensen (inclusief mij voordat ik begon met mijn verzameling) niet logisch om de link met natuurkunde/wiskunde te leggen als het om paardenbitten gaat. Pas toen ik mij ging verdiepen in de daadwerkelijke inwerking van de bitten, kwam ik er achter dat deze wetenschappen zeker een belangrijke rol hebben gespeeld in het ontwikkelen van bitten.

Eigenlijk ben ik zelf op dit moment bezig om dat ook toe te voegen aan mijn site zodat ben bewuster worden van de keus van bitten.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:54

bij ons op de manege liggen ze ook zo als op jouw foto ts

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:55

magda_90 schreef:
Het is voor veel mensen (inclusief mij voordat ik begon met mijn verzameling) niet logisch om de link met natuurkunde/wiskunde te leggen als het om paardenbitten gaat. Pas toen ik mij ging verdiepen in de daadwerkelijke inwerking van de bitten, kwam ik er achter dat deze wetenschappen zeker een belangrijke rol hebben gespeeld in het ontwikkelen van bitten. .

Hmmm, misschien ook wel wat kort door de bocht van mijn kant :j ik heb natuurlijk altijd natuurkunde in het pakket op de middelbare gehad, en ik weet eigenlijk alleen maar vanaf de HAVO tot en met VWO Na2 hoe dat wordt gegeven, daar zijn hefboommechanismen vaste kost in jaar 2 en 3 :) maar niet iedereen heeft natuurlijk natuurkunde gehad, laat staan dat ze het leuk vinden. Mijn excuses.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:58

Ik heb zelf ook jarenlang natuurkunde (nog steeds trouwens) gehad, maar via de weg die jij bedoelt, bedoelde ik het niet. Zelfs zonder natuurkunde kom je vaak wel iets te weten over hefboomwerking, maar veel mensen leggen de link met natuurkunde en bitten niet snel, want dat klinkt niet logisch. Zo bedoel ik het. :)

We dwalen trouwens af, dus ik zal weer ontopic gaan. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:02

magda_90 schreef:
Ik heb zelf ook jarenlang natuurkunde (nog steeds trouwens) gehad, maar via de weg die jij bedoelt, bedoelde ik het niet. Zelfs zonder natuurkunde kom je vaak wel iets te weten over hefboomwerking, maar veel mensen leggen de link met natuurkunde en bitten niet snel, want dat klinkt niet logisch. Zo bedoel ik het. :)

We dwalen trouwens af, dus ik zal weer ontopic gaan. :)

Oh, op die manier :o :x

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:03

Maar ik snap je wel hoor, zo blijven we weer bij leren. :D

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 12:16

Okee ik zal morgen de bakstukken gelijk wat lager doen :)