[WN] Bob Marshall en reining/cutting/wch etc?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bob Marshall en reining/cutting/wch etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 19:22

Het viel me op dat op de site van BM eigenlijk alleen barrelrace, endurance en trail zadels staan... Maar als je nou een andere discipline rijd en een Bob Marshall wilt? Welk model kan je dan het beste nemen? Zijn er ervaringen?
Ik kwam in een topic op bokt wel iets tegen van dat een 'show model' aardig geschikt voor reining is, maar wat zijn de show modellen (was wel een oud topic)? Ook kwam ik tegen dat er BM vroeger wel reiners maakte, maar nu niet meer... Weet iemand waarom?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 22:58

DubbelFun

Re: Bob Marshall en reining/cutting/wch etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:13

Er zijn een paar mensen die ook reinen met een BM, maar het blijft een 'vreemde eend' op dat gebied.
Cutting lijkt me wel een uitdaging op een BM :D

Overgens zie ik op Ebay ook wel een een Bob Marshall cutting zadel, maar die heeft gewoon een boom en dus niet te vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:52

Zijn er ook bob's met boom dan? Nog nooit van gehoord :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:25

Ik denk dat je de Bob Marshall beter niet met Bob's af kunt korten maar gewoon met BM. Bob's is nl ook een merk zadels en iets zegt me dat de liefhebbers daarvan absoluut niet met een BM vergeleken willen worden :+

Even doorscrollen naar beneden :)
http://cgi.ebay.com/16-1-2-Bob-Marshall ... 2312eee620

Ik weet niet of deze BM mét boom dezelfde maker heeft als de BM zonder boom...meer hondjes die Fikkie heten... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 23:10

Ooh sorry wist ik niet XD voortaan zeg ik idd wel gwn BM :P

Hmm oke.. maar dan heb je alsnog een boomzadel en BM interesseert me nou juist omdat het boomloos is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:27

De meeste zadels zijn gemaakt met een specifiek gebruiksdoel voor ogen en bij een Bob Marshall is cutting nu niet direkt wat men daar voor ogen had :D
Ik zou ook niemand weten die dat er wel eens mee gedaan heeft. Ik zeg ook niet dat het niet zou kunnen; als ik zie hoe sommige reiners en cutters na bepaalde oefeningen hun zadel weer recht moeten hijsen moet een BM ook kunnen :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:35

boomloze zadels zijn per definitie niet gemaakt/geschikt voor reining.
ooit een echte reiner op een boomloos zadel zien showen (buiten de gag of wran bedoel ik dan dus).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:45

@quarterH : kun je ook aangeven waarom niet ??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:49

omdat de zit en bouw van het zadel jou en je paard niet ondersteunen in de manouvres.

het is niet voor niks dat bv ook een roel is overgestapt naar een bob's vanuit zijn vertrouwde boomloze zadel. het werkt gewoon niet als je serieuzer aan de gang gaat met reining.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:52

Dus op een 'bloot' paard kun je geen reining rijden ?? omdat het zadel het paard moet ondersteunen ???

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:54

omdat jij dingen met je zit moet doen waar je een zadel voor nodig hebt ja. zeker in training.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:57

Maar zonder zadel komen die hulpen toch juist veel beter/direkter door als met een (boom)zadel ??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:17

wel eens een echt goede reiningproef of training gezien? ik wens je succes om dat zonder zadel te doen.
ook zie je bv dat met regelmatig staat in het zadel, niet alleen bij grote snelle circels (bv cira of an poels) maar bv ook tijdens het spinnen (bv rudi kronsteiner) of in de stop (bv craig schmersal). succes zonder beugels.

(en nee nu hoeven we niet weer stacy westfall erbij te halen, jaa je kunt best na veel training een reiningproefje doen zonder zadel maar geloof me, ook zij traint gewoon met zadel hoor).

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:25

Heb eenmaal een BM cuttingzadel verkocht.
Het enige verschil was de langere en slankere horn(knop) op het zadel.
De zitting een maat groter dan normaal en dezelfde fender bewegingsvrijheid als type Wrangler.
Advies een sports Sincha er bij nemen dit vanwege de heftige maneuvres tijdens het cutten.
En zelf bv oxbow beugels er aan hangen.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:29

Een beetje koetjes plagen in een BM lukt prima ;)

Afbeelding
(foto door Pannenkoek :) )

Maar ik kan me voorstellen dat als je fanatiek cutter bent je fijner zit in een speciaal daarvoor gemaakt zadel ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:51

Volgens mij reed Roel (zoon van bokker Jos) eerder ook gewoon reining op een BM.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:56

@quarterH : ik snap dat een ruiter bepaalde manoeuvres mét zadel makkelijker uitvoert. Het ding is tenslotte niet voor niets ontworpen :D maar je opmerking dat een paard steun zou hebben aan een zadel verklaar ik er niet mee. Of je moet bedoelen dat een ruiter mét zadel beter zijn balans kan houden en daarmee het paard minder hindert :)
Daarmee is wat mij betreft nog steeds niet bewezen dat een BM niet geschikt zou zijn om te reinen, daar zitten tenslotte wel beugels aan ;) . Is het niet een kwestie van zien en doen volgen... als mensen die men tot de top rekent er mee zouden starten en een voor hun niveau nette proef neer zouden zetten zouden er vast meer mensen volgen ;)
Nu gebeurt er misschien het omgekeerde; een minder bekende BM-rijder wordt misschien niet serieus genomen en dat laat zich zien in de jurering ???

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:26

crazycactus schreef:
Volgens mij reed Roel (zoon van bokker Jos) eerder ook gewoon reining op een BM.

klopt en intussen heeft hij al een tijdje gekozen voor een bobs custom.... zou dat een reden hebben?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:29

DD: alsof een jury ziet wat voor zadel erop ligt... die jureert puur de uitvoering van de manouvres niet het uiterlijk in de reining.

als het met een boomloos zadel net zo goed/makkelijk zou gaan als met zou er al lang iemand zijn opgestaan die het gedaan heeft.
en anders: proof me wrong en rijd een 71 op nrha niveau structureel met boomloos en ik ben om!

tot die tijd dat er bewijzen zijn dat het kan krijg je mij niet om :-)

speculeren kunnen we allemaal... maar bewijzen zeggen toch een stuk meer.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:34

verdikke quarterH ik wilde inderdaad stacy westfall weer boven halen :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 14:54

@quarterH : zelfs met toppaard en de beste Bob's zou me dat nog niet lukken :D , maar als ik een 'big name' goed zou kennen zou ik het zeker wel eens willen vragen om het voor me te doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:19

quarterH schreef:
omdat de zit en bouw van het zadel jou en je paard niet ondersteunen in de manouvres.

Zou je kunnen uitleggen hoe een goed reiningzadel dan gebouwd is? Ben nu wel nieuwsgierig :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:25

ik ben geen zadelbouwer/expert dus uhhh nee :P

wat ik wel weet als gebruiker is dat je veel vrijheid wilt met je fenders maar toch ook stevigheid. (bv, een engelse beugel heeft ook veel bewegingsvrijheid maar geen stevigheid waardoor het niet fijn is).
ook is de zit belangrijk, hij moet achter zeker niet te hoog zijn zodat je goed naar achter kunt gaan zitten voor je rundowns en stops. ook moet je genoeg vrijheid hebben om daar te zitten waar nodig maar ook weer genoeg stevigheid dat je er wil in blijft bij een onverwachte beweging. vooraan in de zit is het zadel wat breder zodat je goed en stevig zit.

toen ik overging van altijd allaround/pleasure zadels gehad te hebben naar een echt reiningzadel had ik de eerste dagen echt wel pijn en vond m niet fijn zitten.
nu zou ik hem nooit meer kunnen missen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:31

@quarterH Maar bij het model Wrangler van BM heb je toch aardig wat bewegingsvrijheid lijkt mij? En echt hoog vind ik de achterkant ook niet... Hoe hij voorin de zit is weet ik niet, heb het zadel ook nooit in het echt gezien. Maar is die volgens jou ook niet geschikt? Of komt die wat meer in de buurt?

Het is nou niet zo dat ik opzoek ben naar een zadel hoor, maar vind het gewoon heel erg interessant!